دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
محمدرضا قاسمی نیا

حوزه/ معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم گفت: با توجه به توانایی و تجارب ارزشمند در خصوص آموزش‌های مرتبط با سوادآموزی، آماده انتقال تجارب به سیستم آموزشی کشورهای مختلف هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی نیا ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفتم دی و بزرگداشت هفته سوادآموزی برگزارشد، اظهارکرد: با توجه به آمایش جهانی و اهمیت سوادآموزی اگر همه مردم جهان از حداقل سواد برخوردار شوند و از جمعیت ۹۰۰ میلیونی بی‌سواد یا کم سواد به مراحل اولیه سوادآموزی وارد شوند ۱۲ درصد از فقر مطلق جهان کم می‌شود و اگر یک کشور جمعیت بیسواد و کم سواد آن به دیپلم برسند ۲۷ درصد به درآمد ناخالص ملی آن کشور افزوده می‌شود.

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان قم افزود: در استان قم طی ۴۲ سال گذشته جمعیت بیسواد و کم سواد بین زنان و مردان نسبت به امروز بیش از ۹۰ درصد رسیده است که به تفکیک سن و جنسیت، جمعیت ۶ سال به بالا در آقایان اول انقلاب ۴۴ درصد بود که در سال ۱۴۰۰ به بالای ۹۳ درصد رسیده، ۱۰ تا ۴۹ درصد آقایان ۹۷ درصد، ۶ سال به بالا در خانم‌ها ۳۴ درصد اوایل انقلاب به ۸۷ درصد رسید و در نسبت باسوادی شهری از ۵۳ درصد به بالای ۹۰ درصد و جامعه روستایی ما از ۳۷ درصد به بالای ۸۰ درصد رشد پیدا کرده است.

حجت الاسلام قاسمی نیا با اشاره به طرح‌ها برنامه‌های عملیاتی شده در استان قم گفت: با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته و طرح‌های عملیاتی شده استان قم جز ۱۰ استان برتر کشور می‌باشد.
وی به ۱۴۰ سوادآموز ممتاز نهضت سوادآموزی قم اشاره کرد و گفت: در استان قم ۱۴۰ نفر از سوادآموزان امروز به مدارج بالای علمی تا تحصیلات تکمیلی رسیده‌اند و در برخی از شهرها حتی به مقطع دکترا نیز دست یافته‌اند. امروز هستند معلم، مدیر، کارآفرین، کارمند و پزشکی که از خروجی‌های نهضت سوادآموزی است.

وی به مناسبت هفتم دی ماه سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: چندی پیش خدمت دختر امام راحل رسیدیم و از ایشان در خصوص این پیام تاریخی امام(ره) سوال کردیم، وی گفت، بعد از صدور این پیام امام، موضوع نهضت سوادآموزی و آموزش همگانی را از خانه خودمان شروع کردیم و زمانیکه خواهرم به کلاس‌های نهضت می‌رفت، امام(ره) از ایشان سوال می‌کرد از نهضت برایم بگو و کتاب‌های نهضت سوادآموزی را ملاحظه می‌کردند.

حجت‌الاسلام قاسمی نیا در بخش دیگری از گفت وگوی خود به شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: خانواده بزرگ نهضت سوادآموزی تاکنون ۱۷۹ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که ۵ شهید بزرگوار مربوط به استان قم می‌باشد. لذا با توجه به جایگاه رفیع شهدای والامقام هشت سال دفاع مقدس و مدافعین حرم، طرح ویژه‌ای به منظور تسهیل سوادآموزی ویژه خانواده معظم شهدا راه اندازی کرده‌ایم تا بتوانیم در حد بضاعت خود دِین خود را به خانواده این شهدای گرامی، ادا کنیم.

وی به تبیین برگزاری شش دوره مهارت‌افزایی و آشنایی با کامپیوتر (ICDL) ویژه سوادآموزان پرداخت و اظهارکرد:علاوه بر سوادآموزان تاکنون موفق به برگزاری چهار دوره ارتقای سطح مهارتی و دانشی آموزشیاران نهضت شده‌ایم که معتقدیم مربیان نهضت باید در هر برهه از زمان معلومات خود را به روز و از سطح بالای دانشی و مهارتی برخوردار باشند.

معاون سوادآموزی استان قم بیان کرد: این معاونت ارائه علم جهت‌دار موفق به ارائه ۲۷ خدمت به صورت رایگان به همگان است و لذا تقاضای همکاری همه دستگاهها و نهادهای استان را داریم، چرا که باید همه به کمک آموزش و پرورش بیایند و سوادآموزی را باور داشته باشند.

وی تصریح کرد: اقدامات و فعالیت‌های ما عرضه محور است و کاملا رایگان، باید تلاش کنیم تا با کمک همه تقاضا محور شویم. امروز ۲۴۰ آموزش دهنده متولی آموزش بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ نفر در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم خادم همشهریان هستند.

حجت الاسلام قاسمی نیا ادامه داد: در بحث اتباع غیرایرانی طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ نفوس و مسکن میانگین کشوری رشد سوادآموزی اتباع غیرایرانی ۷۲ ونیم درصد بود که استان قم با بیش از ۸۴ درصد جمعیت غیرایرانی با رشد سوادآموزی مواجه است.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha