چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ بزرگداشت هفته پژوهش و افتتاح کتابخانه تخصصی علوم انسانی در دانشگاه امام صادق( ع) با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور

حوزه/ آیت الله اعرافی با بیان این که عصر باقرین(ع) عصر متفاوتی بود، گفت: از امام صادق(ع) بیش از ۴۰ هزار حدیث در قلمروهای گوناگون به دست ما رسیده که میراث گرانبها و عظیمی است که در اختیار داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و افتتاح کتابخانه تخصصی علوم انسانی که عصر امروز در دانشگاه امام صادق(ع) تهران برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله مهدوی کنی(ره)، شهدا و علمای اخلاق و ادب که در دانشگاه امام صادق علیه السلام حضوری چشمگیر داشته اند، اظهار داشت: میلاد حضرت مسیح(ع، هفته وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش را گرامی می دارم و از همه پژوهشگران این نهاد علمی و ارزشمند به خاطر خدمات علمی که ارائه می کنند تقدیر و تشکر می کنم.

ببینید:

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان حدیثی از امام صادق علیه السلام، اظهار کرد:حضرت می فرمایند: «لَمَّا حَضَرَتْ أَبِی ع اَلْوَفَاةُ قَالَ یَا جَعْفَرُ أُوصِیکَ بِأَصْحَابِی خَیْراً قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ اَللَّهِ لَأَدَعَنَّهُمْ وَ اَلرَّجُلُ مِنْهُمْ یَکُونُ فِی اَلْمِصْرِ فَلاَ یَسْأَلُ أَحَداً / چون وفات پدرم نزدیک شد، فرمود: ای جعفر خیر خواهی اصحابم را بتو سفارش می کنم. گفتم: قربانت گردم: بخدا آنها را به مقامی از علم رسانم که هر مردی از آنها در هر شهری که باشد، محتاج به سؤال از هیچ کس نباشد».

وی با بیان این که عصر باقرین(ع) عصر متفاوتی بود، افزود: دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با توجه به شرایط اجتماعی و اقتضائات جامعه به‌عنوان عصر طلایی دوران امامت و زعامت ائمه هدی(ع) مطرح است. از امام صادق(ع) بیش از ۴۰ هزار حدیث در قلمروهای گوناگون به دست ما رسیده که میراث گرانبها و عظیمی است که در اختیار داریم.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: حداقل ثلث منابع، مصادر و روایات ما از امام صادق(ع) است و اگر باقرین(ع) را با هم در نظر بگیریم قریب به ۶۰ هزار حدیث و روایات ما از این دو بزرگوار است که بیشترین مباحث کلامی و فقهی ما را پاسخ گفته اند.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: با اینکه امام باقر علیه السلام پیشگام یک عصر علمی بودند و طلوع عصر علمی شیعه از آن حضرت می باشد، ولی با این وجود آثار حدیثی که از امام صادق علیه السلام به دست ما رسیده بیشترین کمیت را در آثار حدیثی شیعه دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به دامنه و گستره کیفی تراث باقرین و بخصوص تراث امام صادق علیه السلام، بیان کرد: امام باقر(ع) هنگام شهادت نیز نگران آینده حرکت علمی هستند و این میراث و گنج و گفتمان جدید را به فرزند عزیزشان وصیت و سفارش می کنند و آن را امانت به فرزندشان امام صادق علیه السلام می سپارند.

وی اظهار کرد: امام صادق علیه السلام در جواب وصیت پدر بزرگوارشان می فرمایند: پدر مطمئن باش که من این جامعه علمی، سپاه فرهنگی و میراثی را که از شما می گیرم چنان شکوفا خواهم کرد و به قله های علم و دانش برسانم که هر یک از اصحاب شما در هر شهری که باشند مشکل و مسئله ای در حوزه معارف الهی برایشان غیر قابل حل  نباشد و به هیچ فردی نیازی نداشته باشند. یعنی این ها را لبریز از معارف می کنم تا در قله قرار داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در پایان بیان داشت: امام صادق علیه السلام این قول را عملی کرد و افرادی از قبیل زاره و هشام در طول تاریخ اسلام و شیعه مانند ستارگانی در شب سیاه روشنایی نور افشانی کرده و در خشیدند.

آیت الله اعرافی در پایان گفت: وصیت امام باقر علیه السلام و اقدامات امام صادق علیه السلام باعث طلوع و بروز دامنه احادیث شیعه و پرورش بزرگان معارف الهی شد که مانند خورشیدی در آسمان جهان اسلام نور افشانی و طلوع کردند. این اقدامات نه تنها مکتب شیعه را به اوج رساند، بلکه پشتوانه گفتمان اسلامی به معنای عام قرار گرفت. همه امت از این گفتمان بهره بردند و آثار علمی عصر ما و آثار علمی دانشگاه امام صادق(ع) تهران نتیجه و دنباله رو همین گفتمان و توصیه پدر به پسر است که توانسته تا امروز ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha