دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام هادی

حوزه/ موضوع فرزندآوری و توجه به عوامل موثر و آمادگی های معنوی-مذهبی، جسمانی، روانشناختی، اجتماعی و اقتصادی از نکات کلیدی بوده و به والدین توصیه می شود قبل از هر اقدامی برای فرزندآوری به این نکات توجه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مهدی هادی کارشناس و مشاور در امور مسائل خانواده در نشست اول سلسله نشست‌های فاطمی که در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد بر اهمیت مطالعه در زمینه‌های عوامل مؤثر در موضوع فرزندآوری و تربیت فرزند اشاره کرد و مطالبی را بیان نمود.

وی با بیان ضرورت‌های اجتماعی و خانوادگی موضوع فرزندآوری، اظهار داشت: افزایش جمعیت علاوه بر اینکه در جوان بودن سن افراد کشور به طور مستقیم تأثیر گذار است در حوزه خانواده نیز می‌تواند نقش مهمی را در بالا بردن سطح کیفی و افزایش "حس رضایت و خوشبختی" در والدین بگذارد، در علوم روانشناسی ثابت شده است که افرادی می‌توانند احساس رضایت و خوشبختی داشته باشند که فردی "مولّد" باشند و فرزندآوری مصداق بارز این امر است.

کارشناس خانواده در ادامه مطالب خود با اشاره به آموزه‌های دینی بیان کرد: در چند دهه اخیر بحث "فردگرایی" و "عدم ایثار" به صورت کاملاً مشهود در کشور ملموس شده است. این دو خصیصه به طور قطع در مقابل آموزه‌های دینی می‌باشد، دینی که اصل در آن "جمع گرا" بودن و ایثار و بخشش به اطرافیان را آموزش می‌دهد.

حجت الاسلام هادی گفت: خودخواهی بعضی از والدین و عدم روحیه ایثار در آنها باعث می‌شود که نسبت به تنها بودن فرزند خود توجهی نداشته و به امور رفاهی خود بپردازند، زیرا آوردن فرزند دوم را سبب اختلال در آسایش خود می‌دانند.

وی اظهار داشت: فن و تکنیک "نه گفتن" در جامعه با موضع اعتیاد آغاز شد اما حد و مرزی برای آن تعیین نگردید، در روابط خانوادگی و اجتماعی به صورت ناصحیح با این موضوع برخورد می‌شود. دین اسلام با داشتن روایات متعدد در خصوص "قضای حاجات مؤمن" و پاداشی که بر آن مترتب خواهد بود ما را نسبت به عدم تفاوت در خواسته‌ها و نیازهای مؤمنین هشدار می‌دهد.

حجت الاسلام هادی در ادامه بر اهمیت توجه به عوامل مؤثر در امر فرزندآوری تصریح کرد: موضوع فرزندآوری و توجه به عوامل مؤثر و آمادگی‌های معنوی-مذهبی، جسمانی، روانشناختی، اجتماعی و اقتصادی از نکات کلیدی بوده و به والدین توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی برای فرزندآوری به این نکات توجه داشته باشند.

این متخصص روانشناس، آموزه‌های اسلامی را اصلی‌ترین منبع برای ایجاد یک زندگی شاد و سالم دانست و گفت: استخراج دستورات دینی در حوزه آمادگی‌های مختلف در خصوص موضوع فرزندآوری و انتشار آن در قالب‌های تأثیرگذار برای مخاطب وظیفه اصلی مبلغان می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha