سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دفاع از پایان نامه

حوزه/ طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «رابطه اخلاقی پزشک و بیمار از منظر اخلاق اسلامی» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، ربابه سادات طاهری، طلبه مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا (س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «رابطه اخلاقی پزشک و بیمار از منظر اخلاق اسلامی» با راهنمایی دکتر سیدروح‌الله موسوی زاده و داوری حجت‌الاسلام‌دکتر حسن سراج دفاع کرد.

طاهری در دفاع از پایان نامه خود گفت: هدف ادیان آسمانی، سعادت انسان است و لازمه سعادت، سلامت جسم و روح آدمی است؛ لذا بخشی از دستورات و تعالیم ادیان و پیامبران (علیهم السلام)، در کنار هدایت عقل و روح، درباره بهداشت و سلامت جسم آدمی است. تلاقی علم و دین در موضوع انسان، زمینه شکل‌گیری علوم مختلف از جمله اخلاق پزشکی شده است که اصول و قواعد اخلاقی در حوزه پزشکی را از منظر اسلام تبیین می‌نماید.

وی ادامه داد: پژوهش حاضر، به دنبال پاسخ به این پرسش است که رابطه یک پزشک مسلمان و بیمار با یکدیگر چگونه است و اخلاق اسلامی چه تأثیری بر اخلاق پزشکی می‌گذارد.

طاهری اظهار کرد: رابطه پزشک و بیمار در شرایط عادی، رفتاری آگاهانه است که در چارچوب بایدها و نبایدهای اخلاقی قرار می‌گیرد و در این ارتباط هر مکتب اخلاقی بر مبنای خاص خود نظری پردازی می‌کند، همین که یک پزشک از دانش خود بهره گرفته و با یک بیمار، مواجه می‌شود، حوزه وسیعی از مسائل اخلاقی و رابطه میان دو انسان پدید می‌آید. ارتباط خوب بین پزشک و بیمار سنگ زیر بنای مراقبت‌های خوب پزشکی است.

طلبه مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) اصفهان گفت: با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی می‌توان در یک تقسیم بندی کلی، اخلاقیات پزشک را در مواجهه با بیمار به دو دسته تقسیم کرد: نخست، وظیفه پزشک در مقابل بیمار که تحت عنوان اخلاق عمومی پزشک و دیگر، وظیفه پزشک در درمان بیمار که تحت عنوان اخلاق حرفه‌ای پزشک است، قابل شناسایی است و وظیفه بیمار در رابطه با پزشک در گام نخست رعایت دستورهای پزشک و در گام بعد احترام و سپاسگزاری از اوست که تحت عنوان رابطه اخلاقی بیمار در ارتباط با پزشک است، در این پژوهش به طور کامل تبیین شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha