سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: مسجد باید در تمام شئونات زندگی مردم مؤثر باشد، به طوری‌که با نگاهی به سبک قدیمی مسجد کوفه متوجه خواهیم شد که هر قسمت از آن مخصوص کار و رفع مشکلی خاصی در نظر گرفته شده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، عصر امروز در برنامه حضور هفتگی در مساجد استان قزوین با حضور در مسجد حجتی خیابان امام خمینی (ره) قزوین، اظهار کرد: بنا داریم که تمام مساجد استان تحت مدیریت واحد قرار گیرند تا با ایجاد هم‌افزایی بتوانیم فضای پویا و با نشاط ایجاد کنیم و از خلاقیت و ابتکارات در تمام مساجد بهره بگیریم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: مساجد کارآمدی بسیار بالاتر از آنچه ما استفاده می‌کنیم دارند لذا اگر ما از این ظرفیت‌ها بهره خوبی داشته باشیم نباید هیچ مسئله‌ای اعم از فقر فرهنگی، وجود نیازمند در محلات، طلاق، اختلاف، دزدی، بی‌سوادی یا هرگونه مسئله اجتماعی دیگر وجود داشته باشد که اگر چنین باشد یعنی مسجد کارش را درست انجام نداده است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین با بیان اینکه مسجد مسئولیت‌های فراوانی دارد، عنوان کرد: اگر در محله‌ای فقیر یا موارد طلاق وجود داشته باشد قطعاً به معنای این است که آن مسجد به همان اندازه نیمه فعال است و از تمام فرصت‌های آن به خوبی استفاده نشده است

وی ابراز کرد: مسجد باید در تمام شئونات زندگی مردم مؤثر باشد، به طوری‌که با نگاهی به سبک قدیمی مسجد کوفه متوجه خواهیم شد که هر قسمت از آن مخصوص کار و رفع مشکلی خاصی در نظر گرفته شده بود.

امام جمعه قزوین بیان کرد: قرار بر این است که هرگاه وارد مسجد می‌شویم باخدا عهد و پیمان ببندیم و بگوییم ما از پیروی از انبیا (ع) و امامان معصوم (ع) نه تنها پشیمان نشدیم بلکه محکم‌تر نیز شده‌ایم و هر اتفاقی بیفتد بر وعده و پیمان خود پایدار هستیم.

وی با اشاره به اینکه مسلمانان باید بر عهد اخوت دینی باشند و کینه را کنار بگذارند، تشریح کرد: قرآن در آیه ۶۷ سوره توبه زمانی که در مورد منافقین صحبت می‌کند می‌فرماید: «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ …» در ادامه می‌فرماید آن‌ها به منکر دستور می‌دهند و جلوی خوبی‌ها را می‌گیرند و دوست دارند بدی‌ها منتشر شود.

امام جمعه قزوین افزود: قرآن در مورد مسجدی‌ها می‌فرماید «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ…» اولیا به معنای جمع ولی یعنی سرپرست، دوست، دلسوز، یاور، حامی، خلیفه، جانشین و سرپرست است؛ زمانی که از ولیّ امر مسلمین سخن می‌گوئیم یعنی او رهبر، دلسوز و حامی مردم است. همچنین قرآن می‌فرماید مؤمنین و مومنات نسبت به هم ولایت دارند، اما منافقین ندارند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۴ سوره منافقون می‌فرماید منافقین مانند چوب خشک هستند یعنی نسبت به هم هیچ احساسی ندارند در حالی که حتی گیاهان تازه هم نسبت به هم تلقیح و اثرگذار هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۳۸ سوره نساء می‌فرماید منافقین کسانی هستند که کافران و یهودیان را برای خود ولی گرفتند و به آن‌ها تکیه کردند و قرآن می‌فرماید که آیا منافقین می‌خواهند به وسیله یهودیان قدرت و عزت پیدا کنند در حالی که عزت فقط نزد خداست.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۱۳ سوره هود می‌فرماید؛ مبادا به ستمگران تکیه کنید که اگر تکیه کنید آتش می‌گیرید چه بسا که ما دیدیم زمانی که صدام به آمریکا و متحدان آن تکیه کرد، درست توسط همان‌ها به آتش کشیده شد و قدرت، حیثیت، شهر و مملکتش در آتش سوخت.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: منافقین هیچ ارتباطی با هم ندارند اما مسجدی‌ها نسبت به هم برادر هستند پس اگر ما کارآمدی‌های مسجد را برجسته کنیم، مسجد محل جوشش حماسه سیاسی و معنوی خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در قزوین اظهار کرد: بر اساس آیات قرآنی اگر منافقین از ما امتیازی نگیرند عصبانی می‌شوند، به طوری که از شدت عصبانیت انگشتان دست خود را می‌جوند.

وی بیان کرد: باید کاری کنیم که مساجد در فعالیت‌ها با هم رقابت کنند و ظرفیت آن‌ها را با هم مقایسه کرده و بررسی کنیم که کدام مساجد از نظر فعالیت مسجدی جلوتر است که همین امر موجب فعال‌تر شدن مساجد می‌شود.

فعالیت‌های فرهنگی مساجد گسترش یابد

فعالیت‌های فرهنگی مساجد گسترش یابد

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha