پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ممحمدسعیدرضازاده معاون شورای اخوت اسلامی  هرات افغانستان

حوزه / معاون شورای اخوت اسلامی هرات افغانستان گفت: وجود علما و نخبگان می‌تواند بهترین یار و یاور مردم باشد و بهترین حضور، در حوزه‌های علمیه، مساجد و تکایا، مراسم مذهبی است، این حضور موجب می‌شود اوضاع افغانستان تا حدودی بهبود یابد و مردم کشور را ترک نکنند.

محمد سعید رضازاده، معاون شورای اخوت اسلامی هرات افغانستان، در گفتگوی با خبرنگار خبرگزاری حوزه، درباره وضعیت فعلی حوزه‌های علمیه و مراکز علمی این کشور با توجه به تحولات اخیر گفت: حوزه علمیه هرات زیر نظر شورای نظارت بر مدارس و حوزه‌های علمیه است، در دو سال گذشته به خاطر شرایط ویروس کرونا مدارس و مراکز علمی تعطیل بودند و دروس را مجازی دنبال می‌کردند و در ماه‌های اخیر با توجه به تحولات سیاسی کشور، تعطیلی کوتاهی اتفاق افتاد، در حال حاضر در مراکز آموزشی حوزوی، دانشگاهی و مدارس دخترانه و پسرانه کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در نیمه دوم سال تحصیلی همه مدارس به شکل قبل با حضور اساتید و برنامه‌های مدون زیر نظر شورای نظارت مشغول به ادامه تحصیل هستند و الان هیچ‌گونه تعطیلی در مقاطع مختلف به‌ویژه حوزویان در جنوب غرب افغانستان نداریم. طلاب طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده به برنامه درسی خود می‌پردازند.

رضازاده بابیان اینکه تحولات سیاسی و حضور طالبان در یک مقطع خاصی رخ داد، افزود: مدت کوتاهی درس‌ها تعطیل بود، در حال حاضر طبق برنامه همه مدارس علمیه فعال و به تدریس مشغول هستند.

اهمیت حضور نخبگان و فرهیختگان حوزوی در افغانستان

وی در ادامه به نقش نخبگان حوزوی در بهبود شرایط فعلی افغانستان اشاره کرد و افزود: حضور فرهیختگان، علما و مدرسین، مبلغین در شرایط فعلی افغانستان مخصوصاً در حوزه جنوب غرب مهم‌ترین ضرورت است.

معاون شورای اخوت اسلامی هرات در توضیح این مطلب افزود: سفرهایی که در ماه‌های اخیر در برخی مناطق داشتم در بعضی از مساجد حضور روحانی، مبلغ و امام جماعت ضروری است.

علما و فرهیختگان حوزوی می‌توانند مشاور و نماینده مسائل مردم در شرایط فعلی باشند

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی و موقعیتی که برای کشور و مردم پیش‌آمده است، با حاکمیت طالبان در این کشور، علما می‌توانند به‌عنوان مشاور و نماینده بیان مسائل مردم به طالبان باشند.

وی افزود: بنابراین حضور نخبگان و حوزویان در شرایط فعلی افغانستان در مناطق مختلف ازجمله حوزه‌های علمیه و مساجد امری ضروری است زیرا نقش مؤثر و اساسی در بهبود شرایط دارند.

رضازاده افزود: در حوزه جنوب غرب مخصوصاً شهر باستانی هرات در طول مدتی که تحول ایجادشده است هیچ‌گونه معضل و مشکلی نسبت به برخورد حاکمیت فعلی نسبت به علما نشده است و طالبان در کنار علما بودند.

وی بابیان اینکه ما امید داریم که دولت فعلی بتواند خواسته‌های به‌حق مردم و امت تشیع در مقاطع مختلف به آن‌ها عمل کند و در کنار ملت باشد، افزود: امروز افغانستان در شرایط بسیار حساس است، رهبران احزاب و گروه‌ها متأسفانه کشور را ترک کردند.

حضور علما و روحانیت در شرایط فعلی افغانستان نوید امید به مردم است

معاون شورای اخوت اسلامی هرات تأکید کرد: وجود علما و نخبگان می‌تواند بهترین یار و یاور مردم باشد و بهترین حضور، در حوزه‌های علمیه، مساجد و تکایا، مراسم مذهبی است، این حضور موجب می‌شود اوضاع کشور تا حدودی بهبود یابد و مردم کشور را ترک نکنند، زیرا مردم امیدوار هستند که علما و روحانیت در هر شرایطی در کنار آن‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: حضور علما در کنار مردم موجب می‌شود که مردم کشور را ترک نکنند و بتوانند زندگی عادی خود را ادامه دهند. این فضلا و علما هستند که می‌توانند با تعامل با حاکمیت فعلی و احیای حق مردم به‌خصوص شیعه را دنبال کنند و بتوانند در کنار حاکمیت، زندگی همراه با مسالمت و امنیت نسبی که در کشور به وجود آمده است را حفظ کنند.

دغدغه‌های مردم افغانستان درباره آینده این کشور

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط فعلی آینده افغانستان چگونه خواهد شد؟ گفت: آینده کشور بسیار یک امر مهم است که بتوانیم قضاوت کنیم، مواردی به‌هرحال موجب دغدغه‌های مردم است ازجمله مقبولیت حاکمیت در بین مردم، مشروعیت در بین کشورهای همسایه، جهان و سازمان ملل و اختلاف بین شبکه حقانی و طالبان که سبب شده است فعالیت‌های داعش در افغانستان در بعضی از مناطق افزایش پیدا کند. این موارد موجب شده است مردم از مدت‌ها قبل کشور را ترک کنند. اگرچه که علما، نخبگان سعی کردند در شرایط فعلی تا حد امکان مردم را نگهدارند و نسبت به آینده کشور امیدوار بسازند.

وی اظهار داشت: در قسمت مقبولیت مردمی، نحوه عملکرد طالبان نسبت به دور اول بسیار متفاوت است حتی در نوع برخورد بخشی از طالبان که مربوط به مسئولیت ملا برادر آخوند می‌باشند، این افراد عملکردشان با شیعه و علما در بسیاری از مناطق خیلی خوب بوده است و دارای دغدغه‌های مذهبی، معتقد به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و اهل تصوف هستند.

وی افزود: همچنین از زمان باز شدن دانشگاه‌ها، مراکز علمی و دانشگاهی خصوصی، مدارس دخترانه تا حد زیادی توانستند پذیرش مردمی در درون افغانستان به وجود بیاورند. همچنین امروز تعامل با طالبان نسبت به دور اول بسیار حائز اهمیت است.

تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و مشروعیت حاکمیت از منظر کشورهای همسایه

رضازاده بابیان اینکه حکومت فعلی تا جایی توانسته است محبوبیت در بین مردم در داخل کشور ایجاد کند ولی هنوز نتوانسته مشروعیت ازنظر کشورهای همسایه و جهان به دست بیاورد و نیاز به زمان دارد، افزود: زمان زیادی می‌خواهد که دولت فراگیر تشکیل شود که از دغدغه‌های مردم افغانستان است؛ این دولت همه مذاهب، مردم و حقوق آن‌ها را باید تمام‌عیار ببیند، به نظر این امر می‌تواند، مقبولیت بیشتری در حاکمیت داشته باشد و همچنین حاکمیت از ناحیه کشورهای همسایه مشروعیت پیدا کند. مردم به این امیدوارند و این رمز موفقیت دولت فعلی خواهد بود.

دخالت‌ها و حمایت‌های آمریکا از داعش در تشدید ناامنی افغانستان

وی تأکید کرد: نکته سوم حضور داعش و تشدید حملات این گروه با حمایت‌های آمریکا به‌طوری پنهانی است که باید حاکمیت جلوی آن را بگیرد و اگر ادامه پیدا کند، این روند به‌شدت می‌تواند امنیت را بر هم بزند و نمی‌تواند حاکمیت به اهداف موردنظر خود برسد.

وی به عملکرد فعلی طالبان اشاره کرد و افزود: آنچه تا به امروز مشاهده کردیم مقابله با جریان داعش و حزب التحریر و دفاع از مردم، به‌خصوص شیعیان در مقابل تحرکات این گروه‌ها است و از مردم درخواست کردند که به مبارزه با جریان داعش در داخل افغانستان ملحق شوند.

معاون شورای اخوت اسلامی هرات با ابراز امیدواری که دخالت آمریکا در افغانستان محدود شود و فعالیت‌های داعش توسط مردم و حاکمیت از بین برود، افزود: وقتی در بین مردم امیدواری نسبت به آینده بیشتر می‌شود، مانع خروج مردم از کشور می‌گردد، در هفته‌های اخیر در سفرهای درون‌شهری که در ساعات پایانی شب داشتم خوشبختانه امنیت نسبی در هرات وجود دارد که در ۲۰ سال اخیر به این شکل نبوده است.

وی در ادامه به اختلافات مجموعه حقانی در درون حاکمیت اشاره کرد و ادامه داد: اختلافاتی که گاه و بی گاه در بین آن‌ها اتفاق می‌افتد، اگر شبکه حقانی در حاکمیت حل شود و با اتحاد، هماهنگی و همدلی بتوانند در نگرشی که نسبت به مردم شیعه و حنفی دارند تجدیدنظر کنند این مسئله نیز حل خواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین شرایط آینده افغانستان از جهاتی می‌تواند نگران‌کننده باشد و هم می‌تواند موجب امنیت در کشور باشد اگر این موارد رفع شود موجب موفقیت حاکمیت و بهبودی شرایط مردم می‌گردد.

تأثیر روابط تجاری با کشورهای همسایه در بهبود شرایط افغانستان و امید به آینده

رضازاده در ادامه به روابط تجاری افغانستان با کشورهای همسایه اشاره کرد و اظهار داشت: از طرفی کشورهای چین، پاکستان و ایران منتظرند که امنیت نسبی در درون افغانستان شکل بگیرد و در کنار این امنیت بخشی از کارهای تجاری و امور اقتصادی فعال شود.

وی افزود: اگر دخالت آمریکا نباشد، کشورهایی که به زعم آمریکا رعب‌آور محسوب می‌شوند می توانند در درون افغانستان با توجه به امنیت نسبی از مسیر جاده ابریشم فعالیت تجاری انجام دهند.

وی یادآور شد: اگر طرح‌های اقتصادی مانند فیبر نوری که با همکاری برخی کشورها در افغانستان به مرور زمان اجرایی شود، همچنین راه‌های اقتصادی مانند چابهار و حضور هند مهیا شود، قطعاً پویایی اقتصادی می‌تواند در ایجاد آینده‌ای روشن در افغانستان مؤثر باشد.

معاون شورای اخوت اسلامی هرات با امید به اینکه سرمایه‌گذارانی که به کشورهای ترکیه و ایران هجرت کردند دوباره به کشور برگردند و سرمایه‌گذاری کنند، شرایط فعلی مردم که به‌شدت دچار فقر و ناامیدی هستند بهتر خواهد شد، افزود: اگر محاصره اقتصادی بودجه افغانستان توسط کشورهای اروپایی و سازمان ملل شکسته شود، مشکلات اقتصادی مردم در داخل کشور برطرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مردم افغانستان در ۲۰ سال گذشته که با حضور نیروهای آمریکایی کشور مدیریت می‌شد انواع زجرها و بدبختی‌ها را دیدند امیدواریم که با درایت حاکمیت فعلی، موضع‌گیری درست کشورهای همسایه، یک‌بار دیگر در داخل افغانستان امنیت، اقتصاد فعال و ایجاد اشتغال و آرامش را ببینیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha