چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
سید حسین مؤمنی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که معلم می‌تواند حیات عقل و قلب نسل‌ها را در توجه به معارف ناب الهی احیا کند، گفت: معلمان که سکان‌داران وادی تربیت نسل‌ها هستند، در عین اتصاف به اوصاف نبوی، باید اهل کتاب، حکمت و موعظه بوده و در تربیت نسل با ایمان نقش خود را ایفا کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی در محفل معارفی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت، با بیان این که هر یک از نعمت‌های الهی دارای امتیازی است که از جمله آن روح است، اظهار کرد: روح اصل و اساس جسم بوده و بدون آن امکان حیات منتفی است و هر عضوی از بدن بدون روح جسد و جزء مرده بوده تمام اعتبار به‌واسطه آن است که خداوند متعال پس از خلقت بر انسان دمیده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به نعمت الهی عقل و قلب، قلب را حرم الله دانست و با بیان این که اگر روح از انسان گرفته شود، تعریفی برای عقل نیست، خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم مبادا جهل بر عقل غلبه پیدا کند و بر قلب درن و چرکین عارض شده به تیرگی و سقوط و توقف مبتلا شود.

وی به فرازهایی از آیات الهی اشاره نمود و با بیان این که انسان به‌واسطه عقل و قلب می‌تواند به چنان مقام و درجه‌ای نائل آید که به جز خدا نبیند و به مقام عنداللهی و لقاءاللهی دست یابد، خاطرنشان کرد: انسان به‌واسطه عدم توجه به این دو مهم به‌گونه‌ای سقوط می‌کند که شان و منزلت او از حیوانات پائین‌تر می‌رود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی با اشاره به این که عقل محل دریافت است و باید به دریافت چه چیزی و از کجا توجه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: عقل انسان به‌واسطه موعظه و حکمت روشن می‌شود و بالا می‌رود. تزکیه، حکمت و توجه به آیات الهی، انسان را از هر آسیب و آفت عارض بر عقل و قلب در امان می‌دارد.

وی با تأکید بر این که معلم نقش بسیار مؤثر و حیاتی در رشد علمی و معنوی انسان دارد، اظهار داشت: معلمان بدانند که در مسیر و طریق پیامبران الهی، رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و اهل‌بیت علیهم‌السلام قدم برمی‌دارند؛ معلم باید خود از جهت اخلاقی به اوصاف حسنه متصف شود و با تمسک به دستورات الهی هم خود استفاده کند و هم بتواند استفاده برساند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به جایگاه معلمی در اندیشه اسلامی، با تأکید بر این که معلمان بسیار زحمت می‌کشند و نسبت به تلاششان آن‌گونه که باید مورد تقدیر قرار نمی‌گیرند، خاطرنشان کرد: معلمان که سکان‌داران وادی تربیت نسل‌ها هستند، در عین اتصاف به اوصاف نبوی، باید اهل کتاب، حکمت و موعظه بوده، نقش تربیتی مؤثری داشته باشند.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به گزاره‌های متعدد تاریخی در تربیت نسل ایمانی و نقش ارزشمند معلم در این مسیر، بر اهمیت ارتباط مستمر معلمان با دانش‌آموزان تأکید نمود و اظهار داشت: معلم می‌تواند حیات عقل و قلب دانش‌آموزان را در توجه به معارف ناب الهی ترسیم نموده، در تربیت نسل باایمان نقش بسزایی داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی بر لزوم معطوف ساختن توجه دانش‌آموزان به امام‌زمان (عج) توسط معلمان اشاره و با تأکید بر این که معارف مهدوی، عمر و حیات نسل نوجوان و جوان ما را بیمه می‌کند، یادآور شد: هر اتفاق زیبایی که هم اکنون در دنیا شکل می‌گیرد و قلب انسان‌ها احیا می‌گردد، به برکت اتفاقی بزرگی است که در ایران افتاده است؛ هر آنچه داریم از محرم، صفر و عاشورا بوده، انقلاب اسلامی امتداد نهضت حسینی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha