دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی

حوزه/رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی گفت: متأسفانه، گاهی در سخنرانی‌ها، توهین و تمسخر به عقاید دیگران دیده می‌شود. باید توجه داشت که قبح و زشتی دشنام، مانع از شنیدن سخنان حق خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز یکشنبه در شانزدهمین پیش‌نشست علمی کنفرانس «تبلیغ جهانی دین» که در مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: تبلیغ در جامعه چند فرهنگی، چندلایه است و ضرورت دارد به بایدها و نبایدهای مختلف آن توجه شود.

وی، دقت دوچندان، حفظ ملاحظات و سنجیدن جوانب مختلف را برای فعال فرهنگی در جوامع چند فرهنگی دارای عقاید، رسوم و آئین‌های مختلف را ضروری دانست و افزود: یکی از ضرورت‌ها، توجه به شخصیت انسانی و کرامت مخاطبان است و باید توجه داشت که مطالب با احترام به عقاید و ارزش‌های مخاطب ارائه شود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با تأکید بر توجه مردم به رفتارها و حرکات مروج مبانی دینی، تصریح کرد: گاهی در سخنرانی‌ها، توهین و تمسخر به عقاید دیگران دیده می‌شود. باید توجه داشت که قبح و زشتی دشنام، مانع از شنیدن سخنان حق خواهد شد و تنها زمانی می‌توان عقیده‌ای را نقد کرد که محترمانه و با رعایت ادب باشد.

حجت الاسلام رفیعی تأکید کرد: نپرداختن به بیان مطالبی که می‌تواند آتش برخی اختلافات و درگیری‌های قدیمی را روشن کند، از بایسته‌های ترویج دین در جوامع چند فرهنگی است. لذا در بیان مطالب باید دقت داشت به گونه‌ای نباشد که اختلاف فرهنگی، موجب برداشت اشتباه از سخنان مطرح شده در مخاطب گردد.

این کارشناس مذهبی رسانه ملی افراط و تفریط در دعوت را از دیگر نبایدهای تبیین دین در جوامع چند فرهنگی دانست و ادامه داد: در این عرصه نباید عادات مثبت مخاطبان نادیده گرفته شود؛ به عنوان مثال در هر جامعه‌ای، روزی مبدأ سال جدید شناخته و جشن گرفته می‌شود و اقوام و دوستان گردهم می‌آیند؛ این رسم خوبی است که هیچ دلیلی برای مخالفت با آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: سنت‌های خوبی در کشورها و مناطق مختلف وجود دارد که نباید با آنها مخالفت کرد؛ برای نمونه، عرب جاهلی، جنگ در چهار ماه قمری را حرام اعلام کرد و اسلام نیز به این سنت نیکو احترام گذاشت و آن را ادامه داد.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی در عصر حاضر، بهترین عرصه برای ترویج دین یا ضربه زدن به آن دانست و از همین فرصت استفاده می‌کنم و خواستار توجه بیشتر فعالان فرهنگی به این عرصه حساس می‌باشم.

انتهای پیام ۳۱۳/‏۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha