پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
علی اکبر میرزایی هرمزگان

حوزه / کارشناس مسائل دینی گفت: هر انسانی با توجه به ظرفیت خود از قابلیت‌ها و صفات برجسته امیرالمومنین علی (ع) بهره‌مند می‌شود.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه از بندرعباس، ضمن تبریک ولادت حضرت علی (ع)، اظهار کرد: امیرالمومنین علی (ع) همواره، همراه و همگام با پیامبر اسلام (ص) برای زنده نگه‌داشتن اسلام تلاش کرد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

وی، با ذکر این نکته که اگر کتب تاریخ اسلام را بررسی کنیم، از جان‌گذشتگی حضرت علی (ع) برای پیامبر و اسلام مشهود است، عنوان کرد: امام علی (ع) یک الگوی کامل در تمام ابعاد زندگی شامل اقتصادی، خانواده، سیاست، حکومت‌داری، کار کردن و … است که باید از این گنجینه حکمت و معرفت نهایت بهره برده شود.

مشاور استاندار هرمزگان در امور فرهنگی و دینی، با اشاره به اهمیت انتخاب نام فرزندان در آینده آن‌ها، ابراز کرد: سعی کنیم نام‌های نیکو و با مسمایی برای فرزندان خود انتخاب کنیم. ممکن است، نام یکی از پیامبران و امامان باشد و ممکن است نباشد اما ویژگی‌های مثبتی را دارد.

حجت‌الاسلام میرزایی، با بیان اینکه اگر نام امام و پیامبر برای فرزندان انتخاب شود به مراتب بهتر است، خاطرنشان کرد: از نظر روان‌شناسی، فرد در طول زندگی با اسم خود ارتباط برقرار می‌کند. وقتی سالیان سال، یک نفر را با یک اسمی صدا می‌زنم، شخص از صفات و ویژگی‌های آن تأثیر می‌پذیرد و در وجودش نهادینه می‌شود.

وی، نام نیک نهادن را یکی از صفات حضرت علی (ع) دانست و گفت: اگر بخواهیم از زندگی آن امام بزرگوار الگو بگیریم، یکی از آن‌ها انتخاب نام نیکو برای فرزندان است.

کارشناس مسائل دینی، برخورد با خانواده را یکی دیگر از ویژگی‌های امیرالمومنین دانست و بیان کرد: باید خانواده خود را نزد دیگران بزرگ کنیم. یعنی به گونه‌ای نباشد که اقدام به سرکوفت زدن به خانواده کنیم و جایگاه دیگران را بالاتر از آن چیزی که هست در برابر خانواده نشان دهیم.

حجت‌الاسلام میرزایی، با اشاره به این نکته که این امر در سیره حضرت علی (ع) قابل مشاهده است، اظهار کرد: بایستی در معرفی کردن همسر، فرزندان و خانواده خود در اجتماع باید دقت داشته باشیم چراکه خدای ناکرده بد معرفی کردن خانواده در جامعه و بی تفاوتی نسبت به شخصیت آن‌ها، عواقب و تبعات بسیار بدی در اجتماع دارد.

وی عنوان کرد: وقتی صحبت از الگوپذیری از امام علی (ع) می‌شود برخی می‌گویند جایگاه آن امام بسیار بالا بود و ما توانایی دست یافتن به آن را نداریم. بله درست است؛ اما الگوپذیری به این معنی است که نکات زندگی و سیره امام را کشف و سعی کنیم در زندگی روزمره خود استفاده کنیم.

مشاور استاندار هرمزگان در امور فرهنگی و دینی ابراز کرد: قرآن وقتی می‌خواهد انسان‌ها را معرفی کند، ویژگی محور عمل می‌کند. مثلاً می‌گوید که انسان‌های مؤمن رستگار هستند؛ بعد از آن خداوند برای انسان‌های مؤمن ویژگی معرفی می‌کند. افراد هر کدام از ویژگی‌ها را با توجه به ظرفیت علمی و عملی و گنجایش معنوی خود به یک میزانی دارا هستند. به همین جهت خداوند از ما انتظار ندارد مانند پیامبر باشیم اما از ما می‌خواهد که هر کدام از این ویژگی‌ها را به میزان قابل قبولی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام میرزایی خاطرنشان کرد: هر انسانی با توجه به ظرفیت خود می‌تواند از قابلیت‌ها و صفات برجسته امیرالمومنین علی (ع) بهره‌مند شود و فیض ببرد.

انتهای پیام / ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha