دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست علمی مجازی

حوزه/ نشست علمی مجازی از سوی بخش شبهه یابی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه با موضوع «تأثیر حضور بزرگان شیعه در واتیکان امّا و اگرها...»، برگزار ‌گردید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی مجازی از سوی بخش شبهه یابی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه با موضوع «تأثیر حضور بزرگان شیعه در واتیکان امّا و اگرها...»، با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی تسخیری؛ معاون ارتباطات و بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب و حجت الاسلام والمسلمین طاهر امینی گلستانی؛ مدیر مؤسسه بین المللی صلح و ادیان و امام فرهنگی و تبلیغی آلمان، برگزار ‌گردید.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی تسخیری ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفتند: بحث اصلی پیرامون این موضوع خود «گفت و گو» است، که از حیث عقلانی مورد تایید تمامی ادیان الاهی است. هدف ما از این گفت و گو ها این است که بگوییم دیدگاهی که ما از اسلام داریم یک دیدگاه تمدنی معاصر است که به فکر ارزش های انسانی و رفع آلام بشری و صلح مقبول است.

در ادامه بحث حجت الاسلام والمسلمین طاهر امینی گلستانی درباره جایگاه تشیع در این بحث افزود: ایشان نیز در ابتدا خود گفت و گو را هدف دانستند نه وسیله. ما اصلا به دنبال این نیستیم که بخواهیم کسی را از دینی به دین دیگر راهنمایی کنیم، بلکه هدف اصلی ما همین جمع شدن رهبران دینی به دور یک میز است. همچنین با توجه به اینکه قرن ۲۱ عصر ارتباطات است این گفت و گو در این قرن مهم تر به شمار می آید.

وی افزود: تاریخ واقعا به دیدار هایی مثل حضرت آیت الله سیستانی و پاپ نیاز دارد. ما در تاریخ یک همچنین دیداری نداشتیم. ایشان حضور در فضای بین الملل و اینگونه ملاقات ها را به عنوان مقدمه واجب، واجب دانستند. یعنی ما اگر به مقدمه سازی برای ظهور منجی عالم بشریت نیاز داریم، باید اینگونه دیدار ها را داشته باشیم.

وی درباره این گفت و گو ها افزود: ما بعد از انقلاب شروع خوبی داشته ایم، مراکزی مثل مجمع تقریب بین مذاهب و مرکز گفت و گوی ادیان و شورای عالی گفت و گوی ادیان، ولی خب باز هم در مرحله مقدمه هستیم. همچنین با توجه به اینکه مسیحیت برنامه طولانی مدت میریزد ما هم باید برای آینده دور برنامه ریزی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی تسخیری معاون ارتباطات و بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب درباره توانایی و ظرفیت ما در این عرصه افزود: هر مؤسسه و نهادی باید به اندازه توانایی خودش باید حرکت کند و صرف عدم داشتن امکانات کافی موجب توقف نمی شود. با توجه به فرمایش حضرت آیت الله بروجردی ما اگر بتوانیم مرجعیت امامان شیعه را به جهانیان اثبات کنیم، بعد از چند نسل حقیقت برای همه روشن می شود. ما با ورود به این گفت و گو ها چهره فرهنگی، انسانی و علمی خود را نشان می دهیم. همچنین با این دروغ بزرگ که گفت و گوی ادیان موجب درگیری ها می شود نیز مخالفت می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین گلستانی درباره جایگاه تشیع در واتیکان در مقایسه با دیگر مذاهب اسلامی نیز افزود: ما دچار بحران مدیریت شده ایم. در واتیکان مساجدی که سعودی ها ساخته اند بزرگ و مراکز اسلامی ما خیلی کوچک هستند. همچنین نکته دیگری که وجود دارد باید ما بسته بندی و روش خود را زیبا کنیم، بعضا فرقه های وجود دارد که اصلا دین هم نیستند ولی بسته بندی زیبا دارند. حضور شیعیان در واتیکان ضروری است اما نیاز به برنامه ریزی دارد. ما با توجه به اینکه یک نهاد مستقل برای تربیت مبلغ بین الملل نداریم، لذا باید طلاب و روحانیونی را در این رابطه تربیت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین تسخیری در رابطه با علمی بودن گفت و گوی بین ادیانی نیز خاطر نشان کرد: گفت و گو ها به همین صورت دارد پیش می رود. ما فقط باید داشته های خود را مدیریت کنیم. ما مؤسسات و نهاد های مدنی فراوانی داریم که با تمام دنیا در حال گفت و گو است. مثلا دانشگاه ادیان و مذاهب در دنیا بی نظیر است، درباره همه ادیان چه ابراهیمی و چه غیرابراهیمی بحث علمی می کنند. نکته مهمی است که باید بین مراکز ما یک هماهنگی ایجاد شود. در طول این مدت در کشور های مختلف بالای ۱۲۰۰ دانشمند شیعه در این گفت و گو ها شرکت کردند. ما باید با جذب دانشجوهای خارج از کشور تمدن نوین اسلامی را به واسطه همین افراد به جهان عرضه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین گلستانی درباره تهدید هایی که در این عرصه وجود دارد گفت: از دست دادن فرصت خودش نوعی تهدید است. ما باید تربیت نیرو داشته باشیم و مراقب نیروهای علمی خود باشیم و آن ها را حفظ کنیم. نامه هایی که مقام معظم رهبری به جوانان کشورهای غربی دادند این خود یک کد بود که باید روی جوان ها برنامه ریزی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین تسخیری در پایان بحث افزود: علما و طلاب و دانشمندان شیعه باید در جامعه بحث نشر فرهنگ گفت و گو را ترویج بدهند. باید در این عرصه هم صبر کرد چرا که تحولات فرهنگی مدت زمانی طول می کشد تا اثر گذار باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Mohmmad IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    0 0
    اگر کلیپ نشست هم باشه خیلی بهتره