یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
طباطبایی

طباطبایی، زندگی زبیر را عبرتی برای انقلابیون و همه مسلمانان دانست و گفت: مبادا مغرور شویم که انقلابی هستیم، شکنجه دیده‌ایم و در زندان ساواک بوده ایم، هیچکدام از اینها به گرد پای خدمات زبیر نمی‌رسد، اما ناگهان ورق سرنوشت برای او برگشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، سید مهدی طباطبایی، شامگاه چهارشنبه در مراسم گرامیداشت حماسه تاریخی پنجم رمضان اصفهان، در خانه انقلاب با مقدمه‌ای از واژه عبرت به حدیثی از امام علی در نهج‌البلاغه اشاره گفت: امیرمومنان می‌فرمایند عبرت‌هایی از آثار گذشتگان پیش‌از شما برایتان به‌جا گذاشته شده تا شما به وسیله آن‌ها عبرت بگیرید به‌راستی برای بازماندگان از گذشتگان پند و اندرز فراوانی است.

وی با بیان اینکه کسی که از دنیا و وقایع آن عبرت نگیرد موعظه هم فایده‌ای برای او ندارد، افزود: اخیرا در کتابی با نام عبرت به پندگیری از ماجرای یکی از صحابه پیامبر به نام زبیر بن عوام پرداخته ایم که با مقدمه ای از آیت الله مهدوی زیر چاپ است.

پیشکسوت انقلاب اسلامی تصریح کرد: در این کتاب۵۰ ویژگی از این صحابه یاد شده، خصوصیاتی که بیشتر صحابه آن را نداشتند یا حتی از تعداد کمی از این ویژگی‌ها برخوردار بودند.

وی با اشاره به حدیث پیامبر گفت:رسول خدا فرمودند هر پیامبری حواریونی دارد و زبیر حواریون من است، این جمله و تعبیر بسیار با اهمیت است.

عضو مجمع خیرین استان اصفهان به دیگر ویژگی های زبیر اشاره کرد و گفت: این صحابی تنها کسی است که برای حضرت فاطمه (س) کتک خورد، برای حقانیت امام علی شمشیر کشید،در جنگ احد از پیامبر دفاع کرد و به خاطر شخصیت بی نظیرش آیه ای در شان او نازل شد و جزء چهار نفر اولی بود که به پیامبر ایمان آورد .

طباطبایی افزود: اما همه این ویژگی‌ها تا زمانی بود که پسرش عبدالله بزرگ شد و او را فریب داد، در حدیث آمده‌ که زبیر از اهل‌بیت پیامبر بود تا زمانی‌که پسرش عبدالله بزرگ شد.

وی با بیان اینکه زبیر ۷۰ سال از خداوند عمر گرفت، اضافه کرد:زبیر۶۶ سال یاروفادار پیامبر و علی (ع ) بود اما در مدت چهار سال آخر عمرش ورق برگشت و به جایی رسید که مقابل ولی خدا شمشیر کشید.

پیشکسوت انقلاب اسلامی با بیان اینکه در این چهار سال زبیر ۱۰۰خطا و انحراف بسیار خاصی داشت که هیچکس مرتکب نشده است، که سعی کردیم در کتاب یاد شده«عبرت» اشاره کنیم، گفت: از نظر من سه عامل اصلی موجب انحراف زبیر شد، اول مال دوستی شدید او تا حدی که در زمان مرگش چهار کاخ و هزار کنیز و برده داشت. ، دوم حب به ریاست و سوم حق الناس بود .

وی، زندگی زبیر را عبرتی برای انقلابیون و همه مسلمانان دانست و گفت: مبادا مغرور شویم که انقلابی شده ایم، شکنجه دیده‌ایم و در زندان ساواک بوده ایم، اما هیچکدام از اینها به گرد پای خدمات زبیر نمی‌رسد، اما ناگهان ورق سرنوشت برای او برگشت لذا سرنوشت می تواند برای هر کس دیگر اگر دچار خطا شود برمی گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha