سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 1029168
۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷
کتاب

حوزه/ انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه های علمیه پس از تایید هیئت علمی و با ارزیابی علمی عالی، کتاب؛ «طرحواره تعلق فاعلی، رهیافتی بر فلسفه ارتباطات اسلامی با تاکید بر حکمت متعالیه» را، با نویسندگی حجت الاسلام علی نهاوندی، رییس کمیته علمی رسانه و فضای مجازی انجمن به تصویب رساند. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، فلسفه‌های ارتباطات مغرب زمین و دنیای مدرن، مسبوق به یک سلسله مبانی نظری مادی و معطوف به غایات و اهداف غیر الهی است که به هیچ وجه در خدمت مناسبات متعالی و غایات دینی در نمی آید و بی شک با شالوده فکری سکولار نمی توان پایگاه فلسفی مطلوبی برای تحقق ارتباطات انسانی در عینیت اجتماعی تبیین نمود.

به گمان حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی در فلسفه علم ارتباطات که مبتنی بر طرحواره تعلق فاعلی است، گونه های ارتباطات حاصل تعلقات تطبیقی است که در عالم وجود داشته و هیچ یک از این تعلق ها در شبکه هستی بریده از دیگری نیست و همین نحوه خاصی از ارتباط است که از آن با عنوان تعلق فاعلی یاد می شود.

در نگاه این نویسنده تعلق به اراده و خواست انسان محدود نمی شود؛ زیرا سایر موجودات عالم به عنوان فاعل های دارای اراده، واجد فاعلیت بوده و از مراتب مختلف اراده در ارتباطات برخوردارند و در میزان تعلق و وابستگی و عدم آن نقش ایفا می نمایند.

به این ترتیب، ربط و ارتباطات، بُعد لاینفک نظام عالم است که منحصر در حوزه طبیعیات و فیزیک هستی نیست و این ارتباط در همه لایه های ارتباطات انسانی در جهان طبیعت، جهان انسانی، جهان اجتماعی و جهان فرا طبیعت جاری است.

از همین روی انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه های علمیه پس از تایید هیئت علمی و با ارزیابی علمی عالی، کتاب؛ «طرحواره تعلق فاعلی، رهیافتی بر فلسفه ارتباطات اسلامی با تاکید بر حکمت متعالیه» را، با نویسندگی حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی، رییس کمیته علمی رسانه و فضای مجازی انجمن به تصویب رساند.

کتاب، به مباحث؛ چارچوب مفهومی ارتباطات، - ادبیات و مبانی نظری تعلق فاعلی در ارتباطات، نقد نظریات رایج دانش ارتباطات غربی و وجودشناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی ارتباطات مبتنی بر حکمت متعالیه پرداخته است و در قطع رقعی در ۴۰۷ صفحه، توسط انتشارات نشر نور معارف به چاپ رسید.

در حال حاضر می توان کتاب را به آدرس قم، ساختمان ناشران، واحد G۱۲، به شماره ۰۲۵۳۷۷۴۲۰۷۰ تهیه نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسنی IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    سلام کتاب ارزشمندی است. اون رو دیدم. ممنون از انجمن ارتباطات حوزه و از حاج آقای نهاوندی و از خبر حوزه. مستدام باشید
  • شریفی IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    سلام. بحث به روزی هست. در دانشگاه ما روی این موضوع بحث میشه. اگر میشه نشست نقد کتاب رو هم اعلام کنید. ممنون