دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امکان ندارد جز در سایه ولایت اجرای عدالت اسلامی محقق شود، عدل کامل در سایه ولایت و حاکمیت ولایی قابل اجرا است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، در خطبه عبادی نماز عیدسعید قربان که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، دعای عرفه را مصداق نعمت خاصه الهی دانست و اظهار کرد: همان‌طور که طبق روایات، درخواست حضرت عیسی بن مریم (س) از خداوند متعال این بود که در روز عید، مائده بهشتی و سفره اطعام آسمانی بر ایشان و حواریون نازل شود، ذات اقدس پروردگار، اکرام آسمانی و سفره نعمات خود برای امت مسلمان را با مضامین بلند دعای عرفه در کلام حضرت سیدالشهدا (ع) نازل کرده است.

وی افزود: امروز برای همه ما عید است؛ به این خاطر که گناهان ما به برکت جملات و مضامین عالیه دعای عرفه مورد بخشش و معرفت پروردگار قرار گرفته و باید شادی کنیم که در سایه تضرع دیروز، امروز در پیشگاه الهی روسفید هستیم و مقام عبودیت و دلدادگی خود را با «ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَک وَ مَاالَّذِی فَقَدَ مَن وَجَدَک» نشان دادیم و گفتیم که چه یافت آن کس که تو را گم کرد و چه از دست داد، آن کس که تو را پیدا کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: وقتی تا این درجه، مقام عبودیت و دلدادگی ما نسبت به ذات اقدس پروردگار در قالب دعا اعلام شد، همان تصویری را متجلی می‌کند که حضرت سیدالشهدا (ع) در دعای عرفه فرموده بود «یا مَن اَذاقَ أَحِبَّاءَهُ حَلاوَةَ المُؤانَسَةِ فَقامُوا بَینَ یدَیهِ مُتَمَلِّقِین» یعنی به لطف و کرم پروردگار، همه بندگان خدا حتی معصیت‌کاران می‌توانند شیرینی و حلاوت انس پذیرفتن با پروردگار را بچشند و حتی مراتب عبودیت را در همین مقام پشت سر بگذارند.

عید، روز اجتماع علم، یقین و دُنُو در وجود انسان

وی در تشریح سه بستر حاکم بر اعیاد تصریح کرد: کلمه عید از سه حرف تشکیل شده که در حرف «ع»، اشاره به علم توحید دارد؛ یعنی اینکه انسان بداند که خدا وجود دارد و فراتر از تلقین‌های خانوادگی، با استدلال این موضوع را بپذیرد. حرف «ی» دلالت بر یقین به وجود پروردگار دارد که در سایه آن، این یقین برای هر فرد حاصل شود که اعمال او سنجیده خواهد شد و معاصی او با عقاب و خیرات او با ثواب همراه خواهد بود. در انتها حرف «د» نیز ناظر بر مقام دُنُو است که مختص وجود نازنین نبی مکرم اسلام (ص)، امیر مومنان (ع) و اولیای الهی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی در تشریح مقام علم به وجود خدا گفت: مقام علم دلالت بر باورمندی دارد؛ به این معنا که همچون اولیای الهی، به حضور پروردگار و نظارت پیوسته بر اعمال و رفتار انسان باور پیدا کنیم و از عادت کردن بر گناهان مستمر پرهیز داشته باشیم. در این باره، امام سجاد (ع) در فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی می‌فرماید «فَلَوِ اطَّلَعَ الْیَومَ عَلَی ذَنبِی غَیرُک مَا فَعَلتُهُ، وَ لَو خِفتُ تَعجِیلَ العُقُوبَةِ لَاجتَنَبتُهُ لِأَنَّکَ یَا رَبِّ خَیرُ السَّاتِرِینَ وَ اَحکَمُ الحَاکِمِینَ وَ أَکرَمُ الاَکرَمِین» و به وجود اقدس پروردگار عرضه می‌دارد که دلیل گناه کردن ما نه به خاطر بی‌ایمانی بلکه به خاطر غفلت است و ریشه در گستاخی و بی‌باکی ندارد. افزون بر این، علت گناهان ما به خاطر امید وافری است که به مغفرت پروردگار داریم و غفران الهی را بزرگ‌تر از گناه خود می‌شماریم.

تعارض خداباوری با استمرار بر گناه

وی با بیان اینکه کسی که خدا را باور کند، اگرچه ممکن است در یک لغزش آنی مرتکب گناه شود اما هرگز استمرار و اصرار بر گناه در سیره یک فرد خداباور وجود ندارد، ابراز کرد باید علم خود را نسبت به ذات اقدس پروردگار تقویت کنیم تا در سایه آن، باور به حضور خدا در زندگی ما متجلی باشد. از خداوند متعال می‌خواهیم که عیدی اکمل همه ما را مقارن با فرج و ظهور حضرت بقیة‌الله الاعظم (ارواحنا فداه) قرار دهد و ارواح مطهر شهدا را در این روز عزیز راضی و خشنود بگرداند.

آیت‌الله علم‌الهدی، در خطبه دوم نماز عید سعید قربان که در حرم امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، با بیان این‌که این عید سعید و همه اعیاد آینده این چند روز را خدمت شما برادران و خواهران تبریک و تهنیت عرضه می‌دارم، اظهار کرد: امروز، روز اول دهه ولایت هست و اعیاد ولایی از امروز آغاز می‌شود؛ بین عید قربان تا عید غدیر و چند روزی بعد از عید غدیر، دهه ولایت هست که متعلق به ساحت اقدس اهل‌البیت علیهم‌السلام است.

وی با اشاره به سنت‌های قدیمی مردم خطه خراسان، ادامه داد: قبلأ در ایام این اعیاد، سنت‌هایی در شهر خودمان داشتیم ولی الان هم به‌ خاطر آماده شدن وسایل رفاهی در سفرها، زیاد شدن وسایل نقلیه و آماده شدن جاده‌ها، متأسفانه مردم از هر تعطیلی برای سفر استفاده می‌کنند و این سنت‌های محلی که نشان ولایت‌مداری ما و نشان وابستگی ما شیعیان به اهل بیت پیغمبر علیهم‌السلام بوده، از دست رفته است.

لزوم احیای سنت‌های گذشته و فرهنگ ولایی

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: در شهرها و بلاد گوناگون مراسم خاصی را در عید غدیر داشتند، چه مربوط به سادات و چه مربوط به خود مردم، رفت و آمدها، دید و بازدیدها و صله رحم، این از برکات ولایت ما نسبت به ساحت مقدس امیرالمؤمنین علیه‌السلام و اهل بیت بود ولی الان از هر تعطیلی و فرصتی مخصوصأ در فصل تابستان استفاده می‌کنند برای سفر، این هم بد نیست ولی به این صورت نباید تمام شود که فرهنگ ولایی ما بهم بخورد؛ ما برنامه‌ها را در درون شهرها و محیط خودمان که نشانگر ولایت‌مداری ما بوده و هست را بهم بزنیم و مراسم را درست انجام ندهیم؟

وی خاطرنشان کرد: عزیزان عید غدیر نزدیک است، ان‌شاءالله در هر شهر و نقطه‌ای هستید و شما برادران و خواهران مشهدی که در مشهد سنت‌های خیلی زیبایی از گذشته و قدیم به نام غدیر داشتید، این سنت‌های گذشته را احیا کنید، این مراسم و شعائر ولایی و عشق به مولا را در شهر، دیار و زندگی و فامیل خودتان حتمأ زنده کنید، زنده نگاه بدارید زیرا شعائر ولایت وابستگی ما را به پیغمبر و عزیزان پیغمبر ثابت می‌کند و تمام جریان انقلاب و نظام ما، امتیازش به‌خاطر ولایی بودن این نظام و وابستگی این نظام و حکومت به ساحت ولایت اهل‌البیت است.

ولایت‌مداری تنها جشن غدیر و عزای عاشورا نیست

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که ولایت‌مداری تنها جشن غدیر و عزای عاشورا نیست، تصریح کرد: این که تنها بیاییم غدیر را جشن بگیریم و عاشورا را عزاداری کنیم نشان ولایتمداری ما هست اما خود ولایتمداری این نیست، ولایتمداری در سایه پذیرفتن حکومت مقام ولایت است؛ ولایت عظمای الان با وجود مقدس بقیةالله است و پذیرش این ولایت، پذیرش حجت امام زمان علیه السلام، ولی فقیه است؛ کسی که این ولایت را نپذیرفته، تنها غدیر و عاشورا نشان ولایتمداری او نیست.

وی اضافه کرد: مأمون با علمای عامه و اهل سنت مجلس مناظره تشکیل داد درباره اثبات خلافت بلافصل امیرالمؤمنین و خواست بگوید من ولایتمدار هستم اما وجود اقدس حضرت رضا علیه‌السلام در حدیث سلسله‌الذهب دم دروازه نیشابور فرمودند «و انا من شروطها»، شرط توحید من هستم؛ اگر ولایت شرط توحید است، شرط توحید من هستم، نفرمودند «و علی من شروطها» با این که امیرالمؤمنین آغازگر و سمبل ولایت است؛ یعنی شما موحد کامل نمی‌شوید تا ولایت مرا قبول کنید، در برابر حکومت، فرمان و اظهار و اجرای مدیریت و سرپرستی من بر جامعه تن بدهید و تسلیم شوید، فرمودند «و انا من شروطها»، ولایتمداری، پذیرش حاکمیت الهی در زندگی اجتماعی ما هست.

عدالت تنها در سایه ولایت محقق می‌شود

امام جمعه مشهد مقدس به ارائه برخی نسخه‌های انحرافی از مفاهیم اسلامی، یادآور شد: این که عده‌ای گوشه و کنار حرف‌هایی می‌زنند و خیال می‌کنند حرفشان تازه است و می‌گویند «عدالت مقدم بر ولایت است»، این‌ها نه معنای عدالت و نه معنای ولایت را فهمیدند، اصلأ مگر در غیر جامعه ولایی، اجرای عدالت اسلامی ممکن است؟ امکان ندارد جز در سایه ولایت اجرای عدالت اسلامی محقق شود، عدل کامل در سایه ولایت و حاکمیت ولایی قابل اجرا است، چطور عدالت بر ولایت مقدم است؟

وی گفت: دشمن گاهی از راه‌های مختلف در ما نفوذ می‌کند، یک حرف‌هایی را به دهن بعضی‌ها می‌دهد و آنان خیال می‌کنند دارند حرف تازه انقلابی می‌زنند ولی این انحراف و کج‌روی است، جدا شدن از صراط مستقیم و مسیر اصلی ما در راهی است که شهدای ما جان دادند و خون دادند.

نفوذ فرهنگی دشمن در رگه‌های انقلابی

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: مقام ولایت و حکومت ولایی امام باقر علیه‌السلام فرمودند « بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَی خَمْسٍ عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ ءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَة»، هیچ چیز به‌اندازه ولایت مهم نیست، حتی در مقابل نماز و ذکات و روزه فرمودند « کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَة»، این زمزمه مسمومی که عده‌ای به‌عنوان شعار انقلابی تازه مطرح کنند «عدالت مقدم بر ولایت است»، این شعار و نفوذ فرهنگی دشمن در رگه‌های انقلابی است برای این که انحراف را از رگه‌های انقلابی جامعه آغاز کنند.

وی متذکر شد: ان‌شاءالله شما عزیزان با اقامه شعائر ولایت در بزرگداشت دهه ولایت، وابستگی خودتان را به اهل بیت علیهم‌السلام ثابت می‌کنید و به‌عنوان یک ولایتمدار جدی در پای نظام ولایی و ستون خیمه این نظام که مقام ولایت و رهبری هست، ان‌شاءالله محکم ایستاده‌اید و مقاومت می‌کنید؛ چهل و چند سال است این مقاومت و وابستگی شما سبب شده این نظام در مقابل همه دشمنی‌های جهانی استکبار مقاومت کند و بایستد و هر روزش از روز قبل قدرتمندتر و با شوکت‌تر و با حشمت‌تر باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha