دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام قاسمی نیا

حوزه/ معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم، خواستار قرار گرفتن فعالیت های نهضت سوادآموزی در رأس برنامه ‌ها و طرح‌های احیای جهاد سازندگی در روستاها شد.

حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر احیای جهادسازندگی به عنوان اقدامی راهبردی تشکر کرد و افزود: باتوجه به سوابق و تجربیات موفق سال های دهه شصت پیشنهاد می‌شود فعالیت‌های نهضت سوادآموزی در رئوس برنامه‌ها و طرح های احیای جهادسازندگی در روستاها تعریف گردد.

معاون سوادآموزی استان قم اظهار کرد: همان گونه که پیش از این نیز در قانون تشکیل وزارت جهادسازندگی هماهنگی و همکاری ها با اجرا و تشکیل کلاس‌های نهضت سوادآموزی در روستاها و مناطق عشایری، محروم و دور دست  تعیین شده بود، لازم است در تدوین و تعیین ماموریت جهادسازندگی در روستاها به موضوع ریشه کنی بی سوادی توجه شود. که این مهم باید با هماهنگی و همکاری جهادسازندگی، آموزش و پرورش و مدارس روستایی با محوریت معاونت سوادآموزی در استان‌ها باشد.

وی داشتن تعهد، خدمت به مردم، مدیریت جهادی، کار شبانه روزی، سخت کوشی و پرکاری، مسئولیت پذیری، اخلاص، ایمان،  احساس نشاط و رضایت درخدمت به مردم از ویژگی های نیروهای خدوم جهادسازندگی بوده است.

قاسمی نیا گفت: درآغاز گام دوم انقلاب با شعار عدالت، پیشرفت و رسیدن به تمدن نوین اسلامی با توجه خاص به اشتغال و رشد تولید و درآمد روستاییان، رفع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و محرومیت زدایی در روستاها و مناطق عشایری و محروم در اولویت می باشد.

وی در اهمیت این پیشنهاد افزود: با قرارگرفتن جریان مهم  فرهنگی سوادآموزی در مأموریت جهادسازندگی روستاها با ایجاد واحد آموزش روستایی، تشویق و ثبت نام روستائیان و تشکیل کلاس های سوادآموزی در روستاها سرعت می گیرد.

وی تأکید بر ایجاد فرصت‌های آموزشی متنوع، با کیفیت و برابری آموزشی به ویژه در روستاها و مناطق عشایری  را از مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و گفت: جذب و آموزش کودکان لازم التعلیم و برگشت دانش آموزان تارک میان پایه تحصیلی به مدرسه با تاکید بر گروه سنی ۱۰تا۱۹سال بی شک از بازماندگی تحصیل کودکان جلوگیری می کند.

عضو شورای معاونین آموزش و پرورش استان قم گفت :استعداد و نبوغ روستاییان و کشاورزان بی سواد به گفته رهبر عزیز و حکیم انقلاب اسلامی زیر خروارها خاک بی سوادی پوشیده شده که با آموزش و شرکت درکلاس های نهضت سوادآموزی استعداد آنان کشف و ظاهر می شود و در آبادانی روستاها و مهاجرت معکوس به روستاها کمک و پشتیبانی  می کند.

قاسمی نیا گفت: با این که حدود نیمی از فعالیت‌های سوادآموزی و بخش قابل توجهی از جمعیت بی سواد و کم سوادان کشور در روستاها و مناطق عشایری و دور دست و کم‌تر برخوردار حضور دارند احیای جهادسازندگی فرصت مجدد برای توجه به سوادآموزی آنان است. ورود بهره برداران، مروجین وهم یاران کشاورزی ظرفیتی مغتنم است و می دانیم به هر میزان برتعداد باسواد خانوار روستاها افزوده شود در ارتقای دانش و توانمندتر شدن روستاییان و پایداری درآمدها و منابع وبهره وری روستا موفق ترمی باشیم و به تحقق عدالت نزدیک تر می شویم. با توجه به خدمات متعددی که جهادسازندگی به روستاها ارائه می کند و ارتباط مستمری که با روستاییان دارد می تواند هم زمان در موضوع سوادآموزی و آموزش کم سوادان و بی سوادان روستا نقش موثری ایفا کرد.

وی بیان داشت: البته اگر براساس تعریف نوین به سواد نگاه کنیم با پدیده نوبی سوادی مواجه می شویم که باید برای روستاها به ویژه در گروه زنان و دختران تلاش و همت و برنامه خاص اجرا شده است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha