دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
طلیعه حضور

حوزه/ مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان گلستان، حوزه های علمیه را متکفل تحقق دین در جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در مراسم طلیعه حضور طلبه‌های پایه اول مؤسسه آموزش عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان بیان کرد: طلبه دارای یک هویت خودفردی و یک هویت خودصنفی است و همان‌گونه که می‌بایست به خودشناسی، خودآگاهی و خودسازی فردی خود بپردازد، نسبت به خودشناسی، خودآگاهی و خودسازی صنفی نیز مسئولیت دارد.

وی، برنامه‌ریزی برای یک فرد را متوقف بر شناخت او دانست و افزود: برنامه‌ریزی برای یک صنف را در گرو شناخت آن صنف دانست و افزود: نیاز انسان منحصر در تأمین خوراک و پوشاک و آسایش مادی نیست بلکه نیاز غیرمادی انسان به مراتب از نیاز مادی او اساسی‌تر است؛ زیرا حقیقت انسان در گرو عناصر غیرمادی است.

مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان گلستان، چهره‌های ممتاز بشریت را حامل سه مسئولیت بزرگ اعم از؛ دریافت پیام خدا (نبوت)، انتقال این پیام به مردم (رسالت)، ابلاغ، اجرا و تحقق آن محتوا در سطح جامعه (امامت، ولایت) دانست.

حسینی واعظ با تشریح علوم حوزوی و جایگاه آنها، ایجاد کتابخانه و نمایشگاه، تولید نرم افزارهای علوم اسلامی، کتابنامه‌ها، فهرست‌ها و معاجم را گامی غیرمستقیم در راه تفقه دین برشمرد و گفت: این امکانات به فهم دین کمک کرده و مسیر حرکت این راه را هموارتر یا کوتاه‌تر می‌سازد.

وی بیان کرد: سخنرانی، تدریس، تألیف کتاب، ترجمه متون دینی، تولید نرم‌افزارهای کاربردی، تشکیل مراکز فرهنگی از جمله تلاش‌هایی است که درجهت تبلیغ دین صورت می‌گیرد و سازمان روحانیت برای تبلیغ دین باید از هرگونه ابزار مفید و شیوه‌های کارساز و دانش‌های لازم تحقق این اهداف، بهره گیرد.

استاد حوزه با بیان این مطلب که «پایبندی به احکام دین وظیفه تمام مسلمانان است»، اظهار کرد: برنامه‌سازی و تلاش منضبط برای اجرای دین در سطح کلان جامعه و تمهید مقدماتی (مانند تشکیل ساختارها، تدوین قواعد) که موجب تسهیل و گسترش رفتار دینی و انگیزه‌سازی برای سبک زندگی دینی و اسلامی است.

حسینی واعظ در ادامه تصریح کرد: طلبه از نظر صنفی و شغلی از تبار پیامبران است و به عنوان یک نیروی فرهنگی و عنصر تعلیمی-تربیتی در جامعه است که برای گسترش فرهنگ دینی آماده شده و تلاش می‌کند.

وی با استناد به آیه ۲ سوره مبارکه جمعه بیان کرد: روحانیت عهده‌دار تعلیم و تربیت دینی نسل‌ها و جوامع انسانی است و از او انتظار می‌رود در راه افزایش شناخت، آگاهی و بصیرت دینی، تقویت انگیزه‌های الهی و گسترش رفتار اخلاقی در میان مردم تلاش کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان در ادامه به بیان هویت طلبگی پرداخت و گفت: طلبه در راه شناخت عمیق دین خدا، ابلاغ و دفاع و اجرای آن می‌کوشد و برنامه خدمت اجتماعی خود را در این رسالت متمرکز کرده است، البته او می‌تواند از نیرو، استعداد، فرصت و امکان خود در زمینه‌های مختلف بهره گیرد و انواع خدمات ارزشمند اجتماعی را نیز بر عهده گیرد.

خانم حسینی واعظ اضافه کرد: علاوه بر فهم دین، ابلاغ پیام دین و دفاع از دین، حوزه‌های علمیه متکفل تحقق دین در جامعه نیز هستند و با پیروزی انقلاب اسلامی و توسعه اختیار عالمان دین، حوزه امروز باید در صدد ارائه الگوی همه جانبه اداره جامعه اسلامی و غیراسلامی بر اساس آن نظام معرفتی و حرکت به سوی تمدن‌سازی اسلامی باشد.

وی خاطرنشان کرد: طلبه باید در خدمت رسالت‌های انبیاء، امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و حوزه‌های علمیه قرار گیرد که از میان این رسالت‌ها، فهم دین در حدود ممکن بر ابلاغ و اجرای دین تقدم دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha