دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
1

حوزه/ سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم افزود: کتاب های مقدسی همچون صحیفه سجادیه و نهج البلاغه گنجینه های اخلاقی و تربیتی هستند که آنطور که شایسته است ترویج نشده اند و این می‌تواند یکی از فصل های مشترک همکاری بین حوزه های علمیه و اداره کل کتابخانه های عمومی استان باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم با هدف گسترش فعالیت های مشترک با حوزه های علمیه، با حجت الاسلام علی مقنی، مدیر اداره قرآن و حدیث حوزه های علمیه و حجت الاسلام محمدسعید نریمانی، مسئول دارالقرآن‌های حوزه های علمیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

توکلیان در این دیدار با اشاره به آمادگی اداره کل کتابخانه برای ایجاد کتابخانه عمومی در کنار حوزه های علمیه گفت: در حال حاضر ۲۴ کتابخانه عمومی در استان قم در حال ارائه خدمت به مردم هستند که تعدادی از آنها در مساجد هستند و به طور ویژه کتابخانه عمومی موسسه امام صادق (ع) درون یک مرکز پژوهشی دینی واقع شده است و پیوند روحانیت و مردم در این مرکز اتفاقات خوبی را رقم زده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم افزود: کتاب های مقدسی همچون صحیفه سجادیه و نهج البلاغه گنجینه های اخلاقی و تربیتی هستند که آنطور که شایسته است ترویج نشده اند و این می‌تواند یکی از فصل های مشترک همکاری بین حوزه های علمیه و اداره کل کتابخانه های عمومی استان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مقنی نیز در این دیدار گفت: با توجه به تفاهم نامه ملی میان حوزه های علمیه و نهاد کتابخانه‌های عمومی و ظرفیت تخصصی موجود در این دو ارگان، فعالیت های مشترکی از جمله پویش های کتابخوانی ویژه طلاب و عموم مردم و همچنین نشست های کتابخوان تخصصی در حوزه های علمیه می تواند در آینده ای نزدیک اتفاق بیفتد.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از طرح های تربیتی- اخلاقی تدوین شده در معاونت تهذیب حوزه علمیه همچون طرح جامع تربیتی قرآنی- روایی، می تواند به صورت عمومی در کتابخانه های عمومی در دسترس و استفاده مردم قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کارشناس IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    0 0
    از مقدمۀ صحیفۀ سجادیه، در بیان اسناد صحیفه: ... آنگاه امام صادق فرمود هرکس از ما تا قیام قائم ما برای برپا داشتن حقی یا از میان برداشتن ظلمی قیام نکند مگر ان که قیامش موجب افزایش غصۀ شیعیان ما خواهد شد.
    • . IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
      0 0
      صحیفه سجادیه از لحاظ سندی وابسته این نقل نیست، اسناد متقن متعدد دارد.
    • اختصاص IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
      0 0
      سدیر صیرفی می‌گوید: خدمت امام صادق علیه السلام رسيدم و عرض کردم: بخدا كه خانه نشستن براى شما روا نيست، فرمود: چرا اى سدير؟! عرض كردم: زیرا دوستان و شيعيان و ياورانى زیادی داری، به خدا كه اگر امير المؤمنين× به اندازه شما شيعه و ياور و دوست مي‌داشت تيم وعدى (قبيله ابو بكر و عمر) نسبت باو طمع نمي‌كردند (و حقش را غصب نمي‌نمودند) فرمود: اى سدير، فكر مي‌كنى مقدار باشند؟ گفتم: صد هزار. فرمود: صد هزار؟! عرض كردم آرى، بلكه دويست هزار، فرمود: دويست هزار؟ عرض كردم: آرى و بلكه نصف دنيا، حضرت از سخن گفتن با من سكوت كرد و سپس فرمود: برايت ممکن است كه همراه ما تا منطقه ينبع بيائى؟ گفتم: آرى. سپس دستور فرمود، الاغ و استرى را زين كنند، من پيشى گرفتم و الاغ را سوار شدم، حضرت فرمود: اى سدير؛ ميخواهى الاغ را به من دهى؟ گفتم: استر زيباتر و شريفتر است، فرمود: الاغ براى من رهوارتر است، من پياده شدم، حضرت سوار الاغ شد و من سوار استر و راه افتاديم تا وقت نماز رسيد، فرمود: پياده شويم نماز بخوانيم، سپس فرمود: اين زمين شوره‌زار است و نماز در آن روا نيست، پس براه افتاديم تا بزمين خاك سرخى رسيديم، حضرت بسوى جوانى كه بزغاله مي‌چرانيد نگريست و فرمود: اى سدير به خدا اگر شيعيانم به شماره اين بزغاله‌ها مي‌بودند، خانه نشستن برايم روا نبود، آن گاه پياده شديم و نماز خوانديم، چون از نماز فارغ شديم به سوى بزغاله‌ها نگريستم و شمردم، هفده رأس بودند. نتیجه: روایت امام صادق که فرمود: «مَا خَرَجَ وَ لَا يَخْرُجُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ إِلَى قِيَامِ قَائِمِنَا أَحَدٌ لِيَدْفَعَ ظُلْماً أَوْ يَنْعَشَ‌ حَقّاً إلَّا اصْطَلَمَتْهُ الْبَلِيَّةُ، وَ كَانَ قِيَامُهُ زِيَادَةً فِي مَكْرُوهِنَا وَ شِيعَتِنَا» در مقام بیان تکلیف خود اهل بیت است، زیرا امام می‌فرماید، بعد از آن رازی که جبرئیل به پیامبر و او به همه ما فرمود، ما پيش از ظهور حضرت مهدي× تکلیفی برای قیام نداریم.
  • قیام و قیامت CA ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    0 0
    در کتاب «انسان ۲۵۰ ساله»، امام خامنه ای ما را با قیام آشنا میکند:«یکی از جانشینان پیغمبر، وقتی در زمانی واقع شود که آن انحراف، به وجود آمده است. البته به شرط این‌که موقعیت مناسب باشد؛ خدای متعال، به چیزی که فایده ندارد تکلیف نکرده است. اگر موقعیت مناسب نباشد، هر کاری بکنند، فایده‌ای ندارد و اثر نمی‌بخشد. باید موقعیت مناسب باشد. البته موقعیت مناسب بودن هم معنای دیگری دارد؛ نه این‌که بگوییم چون خطر دارد، پس موقعیت مناسب نیست؛ مراد این نیست. باید موقعیت مناسب باشد؛ یعنی انسان بداند این کار را که کرد، نتیجه‌ای بر آن مترتّب می‌شود؛ یعنی ابلاغ پیام به مردم خواهد شد، مردم خواهند فهمید و در اشتباه نخواهند ماند. این، آن تکلیفی است که باید یک نفر انجام می‌داد. در زمان امام حسین(ع)، هم آن انحراف به وجود آمده، هم آن فرصت پیدا شده است.»«امام حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی،یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ ‌در جامعه اسلامی است، انجام دهد. این از طریق قیام و از طریق امر به معروف و نهی از منکر است؛ بلکه خودش یک مصداق ‌بزرگِ امر به معروف و نهی از منکر است. البته این کار، گاهی به نتیجه حکومت میرسد؛ امام حسین برای این آماده بود.گاهی ‌هم به نتیجه شهادت میرسد؛ برای این هم آماده بود.‌»«كاری كه در زمان امام حسین انجام گرفت، نسخه‌ی كوچكش هم در زمان امام ما انجام گرفت؛ منتها آن‌جا به نتیجه‌ی شهادت رسید، این‌جا به نتیجه‌ی حكومت. این همان است؛ فرقی نمی‌كند. هدف امام حسین با هدف امام بزرگوار ما یكی بود. این مطلب، اساس معارف حسین است. معارف حسینی، بخش عظیمی از معارف شیعه است. این پایه‌ی مهمی است و خود یكی از پایه‌های اسلام است.» اگر قیام کردن کار هر کسی نیست، عمل کردن به قرآن چطور؟ اجتناب از طاغوت چطور؟ وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِى كُلِّ أُمَّةٍۢ رَّسُولًا أَنِ ٱعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ وَٱجْتَنِبُوا۟ ٱلطَّـٰغُوتَ ۖ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى ٱللَّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ ٱلضَّلَـٰلَةُ ۚ فَسِيرُوا۟ فِى ٱلْأَرْضِ فَٱنظُرُوا۟ كَيْفَ كَانَ عَـٰقِبَةُ ٱلْمُكَذِّبِينَ. عاقبت متقین قیامت را انتخاب کنیم! حاج قاسم:«والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت بخیری رابطه دلی و قلبی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را در دست گرفته. در قیامت خواهیم دید، مهمترین محور محاسبه است». سید علی:«فلسطین مهمترین محور وحدت جهان اسلام است». امام ما را با قیام یکپارچه فلسطین آشنا میکند! 🇮🇷🇵🇸