دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمدرضا قاسمی نیا

حوزه/معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه عده‌ای صحبت از حذف سوادآموزی می‌زنند یک خطای استراتژیک است، همانطور که در گذشته جهادسازندگی را حذف کردند و امروز درصدد احیای آن هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم امروز به مناسبت ۴۳ امین سالگرد تاسیس نهضت سوادآموزی به فرمان امام راحل در جمع اصحاب رسانه گفت: امروز در سومین روز هفته نهضت سوادآموزی که به نام «رسانه و مسئولان» نام گذاری شده، قرار داریم و خرسندیم که امروز میزبان شما اصحاب رسانه می‌باشیم. طبق آخرین برآورد مرکز آمار ایران، استان قم در سال ۱۴۰۰ در رده سنی شش سال به بالا (شامل ایرانی و تبعه) ۱۰۴ هزار بی سواد دارد که در سال ۹۵، این آمار ۱۲۰ هزار نفر را شامل می شده و ۱۶ هزار نفر به مدد نهضت سوادآموزی باسواد شده اند.

وی افزود: از تعداد ۱۰۴ هزار بی سواد، در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۲۱ تا ۲۳ هزار نفر بی سواد وجود دارد که همه باید کمک کنند تا سوادآموزی آنان انجام شود.

این مسئول در نهضت سوادآموزی استان قم ادامه داد: طبق آخرین سرشماری سال ۹۵، استان قم در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۳۳ هزار بی سواد داشته که به ۲۳ هزار نفر رسیده و در گروه شش سال به بالا ۱۲۰ هزار بی سواد داشته که هم اکنون به ۱۰۴ هزار نفر رسیده است.

مسئولین در برنامه هفتم توسعه نگاه ویژه ای به سوادآموزی داشته باشند

وی با توجه به تاکیدات اسلام و امام راحل و مقام معظم رهبری بر علم آموزی گفت: در برنامه هفتم توسعه باید به نهضت سوادآموزی توجه ویژه شود و مورد حمایت خاص دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

بیش از ۹۰ درصد مردم قم باسوادند

حجت الاسلام قاسمی نیا بیان کرد: برآورد ما این است که در گروه سنی شش سال به بالا حدود ۹۱ درصد باسواد در استان قم وجود دارد.

وی با بیان اینکه فاصله باسوادی بین زنان و مردان از ۳۰ درصد به شش درصد رسیده است، گفت: ۳۴ درصد زنان در اوایل انقلاب در قم باسواد بودند که هم اکنون میزان باسوادی با ۵۳ درصد رشد ‌به ۸۷ درصد رسیده است و ۶۴ مردان در اوایل انقلاب باسواد بودند که هم اکنون با ۹ درصد رشد به ۹۳ درصد رسیده است.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه سطح سواد روستایی قم با رشد ۵۰ درصدی از ۳۰ به ۸۰ درصد رسیده، اظهار کرد: سطح سواد شهری قم اول انقلاب در رده سنی شش سال به بالا ۵۳ درصد بود که هم اکنون با ۳۷ درصد رشد به ۹۰ درصد رسیده است.

وی افزود: فاصله سواد شهر و روستا از ۲۳ درصد در اوایل انقلاب، به ۱۰ درصد رسیده که البته قم تنها استان کشور است که ۹۸ درصد جمعیت آن ساکن شهر هستند.

باسوادی اتباع در قم ۱۲ درصد بیشتر از میانگین کشور

وی اظهارداشت: طبق آمار سال ۹۵ اتباع ساکن استان قم ۸۴ درصد باسواد شدند که این آمار در کشور ۷۲ درصد است لذا آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در این رابطه اظهارداشت توفیقات و روش های نهضت سوادآموزی باید به دیگر کشورها منتقل شود.

حجت الاسلام قاسمی نیا گفت: ۴۲۵ هزار نفر از مردم قم از ۲۵ خدمت آموزشی، فرهنگی و دینی سوادآموزی به صورت رایگان بهره مند شده اند و تاکنون ۱۳۷ نفر به عنوان چهره های موفق سوادآموزی اعم از پزشک، نویسنده، استاد حوزه و دانشگاه، مدیر و معلم شناسایی شده اند.

وی گفت: طبق منویات مقام معظم رهبری توسعه سوادآموزی و در وهله دوم تعمیق سوادآموزی باید مدنظر قرار گیرد و سوادآموزی متوقف نشود.

وی ادامه داد: همه مردم باید از نعمت سواد تا پایان دوره ابتدایی برخوردار شوند و توسعه سوادآموزی برای همه مردم در راستای عدالت اجتماعی محقق شود.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: ما باید افراد بی سواد را شناسایی و یاری کنیم تا از سوادآموزی بهره مند شوند و علم آموزی کم سوادان بزرگسال غیرمحصل ۱۰ سال به بالا که تا پایان ابتدایی یا متوسطه اول را گذرانده اند تعمیق شود.

تعمیق سواد برای ۲۷۰ هزار کم سواد استان قم انجام شود

وی گفت: طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، ۲۷۰ هزار کم سوادان بزرگسال غیرمحصل در قم مدرک ابتدایی یا راهنمایی دارند اما دیگر ادامه تحصیل نداده اند.

وی با تاکید براینکه انسداد ۱۰۰درصدی مبادی ورودی بی سوادی باید شکل بگیرد، گفت: همه باید کمک کنند تا بازماندگان از تحصیل و کسانی که قبل از اتمام دوره متوسطه اول ترک تحصیل کرده اند باید به مدرسه برگردند.

حجت الاسلام قاسمی نیا گفت: یکی از مباحث قانون حمایت از خانواده والدین را ملزم کرده که فرزند خود را به مدرسه بفرستند و اگر مانع شدند باید جریمه بپردازند اما اجرای این قانون بر زمین مانده است.

وی اظهارداشت: امام تاکید بر داشتن مدرک تحصیلی ابتدایی برای همه مردم داشتند و رهبری هم تاکید دارند اخذ مدرک ابتدایی برای مردم مانند شناسنامه است و همه باید داشته باشند و در برنامه سوم یا چهارم توسعه آمده که همه مردم باید مدرک پایان دوره راهنمایی را دریافت کنند.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان اینکه نهضت سوادآموزی باید مردمی سازی شود، گفت: در صحیفه امام در دو یا سه مورد تاکید شده که از تشریفات اداری برای سوادآموزی بپرهیزید.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: در این سال ها به منظور باسواد کردن مردم به درب خانه آن ها در شهر و روستا رفتیم و بانوان ما با حجاب برتر حضور یافتند و از هزار ساعت آموزش در نهضت سوادآموزی ۲۳۰ ساعت آن آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن است.

وی بیان کرد: امام تاکید بر علم جهت دار داشتند و مقام معظم رهبری تاکید بر علم نافع دارند لذا نهضت سوادآموزی هم از ابتدا جهادی و با روحیه جهادی کار را شروع کرد و موفقیت ما در گرو برگشت به روحیه دهه اول انقلاب است. ابتدا جهادسازندگی سوادآموزی را در روستاها و مناطق محروم آغاز کرد و هم اکنون هم باید جزء ماموریت آن ها شود.

حجت الاسلام قاسمی نیا گفت: با تأکید رهبر معظم انقلاب نهضت سوادآموزی باعث ماندگاری انقلاب اسلامی می شود لذا دستگاه های دولتی مجدانه باید کمک کنند تا این امر محقق شود.

وی اظهارداشت: حتی یک بی سواد برای استان قم به عنوان الگوی جهان تشیع، با وجود بزرگان و علما و مراجع زیاد است و باید خدمات نهضت سوادآموزی توسعه داشته باشد و سطح معلومات آنان ارتقا پیدا کند. والدین و سوادآموزی ایشان امر مهمی است که باید جدی گرفته شود، باید به خانواده ها سواد آموزی و سواد فضای مجازی و فناوری های روز را آموخت.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: سوادآموزی، توسعه سواد، تعمیق سواد، علم آموزی های جدید، سرانجام بخشیدن به رویکردها، سواد ترکیبی و نوین باید آموزش داده شود.

وی با تاکید براینکه حمایت مادی و معنوی به علم آموزان و محصلان کمک می کند که سوادآموزی به جایگاه مطلوب برسد، ‌گفت: ۵۰ درصد مدارس را خیرین مدرسه ساز ساختند اگر در این حوزه وارد شوند محروم از تحصیل ما کمتر خواهد شد.

وی به عنوان شخصی که ۲۶ سال است در نهضت سواد آموزی قم فعالیت می کند، تاکید کرد: جمع کردن یا محدود کردن نهضت سوادآموزی یک خطای بزرگ راهبردی است و از مسئولان می خواهیم به بهانه چابک سازی ماموریت و رسالتی که برعهده هست ناتمام نماند و در میانه کار رها نشود.

حجت الاسلام قاسمی نیا با اشاره به اینکه اسلام با جهل، جور، جوع(گرسنگی)، جمود و جعل مخالف است، گفت: در قرآن کریم و روایات امر بر علم آموزی شده و پیامبر(ص) در جنگ بدر فرمودند هر کدام از شما بخواهید آزاد شوید باید ۱۰ مسلمان را باسواد کنید.

وی بیان کرد: سوادآموزی بر سه رکن اساسی مساجد، مردم و مدارس با همکاری خانواده ها باید به جایگاه مطلوب خود برسد.

این مسئول در آموزش و پرورش اسان گفت: به دستور وزیر آموزش و پرورش، قرارگاه جهادی «عدالت تربیتی و نصیب آموزش برابر» در کشور راه اندازی و در استان ها شکل گرفته و هشت کارگروه دارد که نهضت سواد آموزی دبیر یکی از کارگروه ها است.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: ۱۷۹ شهید سوادآموزی در کشور داریم که پنج شهید به نام های فاطمه حاج بابایی، احمد علی خانی محمد، علی ملک محمدی، حمید آوری فرد و حجت الاسلام سید حسین سعیدی برای قم هستند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha