چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت اللہ مصباح یزدی

رئیس جمهور با بیان این که مسئله‌شناسی و حل مسئله و بازکردن گره‌ها کار حوزه علمیه است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب لقب «عمار انقلاب» را به جهت اینکه آیت الله مصباح(ره) انحرافات را خوب می‌شناخت و با آن مبارزه می‌کرد، به ایشان دادند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، امروز شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ در دومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی با عنوان «استاد فکر» که در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد با بیان اینکه امروز جامعه ما با شناخت شخصیت جامع آیت‌الله مصباح می‌ تواند به علم و عمل رسیده و سیره ایشان را الگو قرار دهد، گفت: آیت مصباح هم در حوزه «عقاید حقه» صاحب نظر بود و هم در «حوزه اخلاق» یکی از استادان برجسته و اثرگذار بود. در حوزه «عمل و احکام» نیز یک فقیه برجسته بود.

بیشتر بخوانید:

«استاد فکر»؛ کنگره ای برای نکوداشت آیت‌الله مصباح یزدی(ره)

رئیس جمهور افزود: فقیه به کسی گفته می‌شود که باورهای الهی و اخلاق کریمه در جان او نشسته باشد و گرنه دانستن الگوهای علمی کسی را فقیه نمی‌کند؛ دانستن فقه امری است و نشستن فقه در سرشت کسی امر دیگر. اگر سرشت کسی فقهی شد او فقیه است و اگر کسی فرمول‌ها را بلد باشد فقیه نیست، بلکه فقیه کسی است که فقه در طبع او نشسته باشد و همه اندیشه‌ها و گفتار او جلو فقه باشد.

وی با تأکید بر اینکه آیت‌الله مصباح یزدی از یاران امام(ره) و مبارزان علیه رژیم پهلوی بود، اضافه کرد: ایشان بعد از انقلاب با همه وجودش از اعرف معروفات که «جمهوری اسلامی» بود، حمایت می‌کرد.

رئیسی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب لقب «عمار انقلاب» را به جهت اینکه آیت الله مصباح(ره) انحرافات را خوب می‌شناخت و با آن مبارزه می‌کرد، به ایشان دادند.

به گفته رئیس جمهور، آیت الله مصباح در حوزه جهاد تبیین بسیار عالی بود و در دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی چهره‌ای برجسته بود.

رئیسی تصریح کرد: آیت الله مصباح نیروها را برای ایستادگی در مقابل فتنه و توطئه‌گران بسیج می‌کرد. «شناخت زمان» و «اعلام موضع» و «سمت‌گیری» را به درستی انجام می‌داد. مهمتر از همه ایشان با اندیشه‌های انحرافی و فتنه‌گرانی که می‌خواستند منطقه را به آشوب بکشند در کنار سردار شهید «قاسم سلیمانی» ایستادگی می‌کرد.

وی یکی از ویژگی‌های شاخص آیت‌الله مصباح یزدی را «شاگردپروری» عنوان و تأکید کرد: برخی از استادان بزرگ حوزه شاگردپرور نیستند، ولی آیت‌الله مصباح یزدی هم شاگردپرور بود و هم خانواده و اطرافیانش به ایشان ارادت دارند. اندیشه و عمل ایشان را به عنوان عمل و اندیشه نیکو پذیرفته و آن را الگوی خود کرده اند.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار اخیر مسئولان کنگره و خانواده آیت الله مصباح یزدی با رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: طلاب و حوزه باید به شخصیت آیت‌الله مصباح توجه کنند. گفتار و کردار ایشان برای ما حجت است.

رئیسی خاطرنشان کرد: مسئله‌شناسی و حل مسئله و بازکردن گره‌ها کار حوزه علمیه است. در این بین ما هم به عنوان مسئول، وظایف مهمی در این زمینه داریم، اما گاهی وظایف در حوزه «عمل و اجرا» و گاهی در حوزه «نظری و فکری» است که با توجه به رخدادهای اخیر،مسئولیت اماکن فکری و فرهنگی دوچندان شده است، لذا در حوزه اجرایی هم این وظیفه را برای ما سنگین می‌کند.

قدردانی فرزند آیت الله مصباح یزدی از برگزار کنندگان کنگره دوم

حجت الاسلام و المسلمین علی مصباح یزدی هم در این کنگره پس از خوش آمدگویی به مهمان حاضر، بیان کرد: کنگره امسال به تبعیت از فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: «آیت الله مصباح استاد فکر بود» به این نام نامیده شد تا با استفاده از همه بزرگان و صاحبان فکر و اندیشه و آشنایان با تفکرات علامه مصباح و خط و مشی سیره ایشان، برخی از ابعاد این فرمایش رهبری را واکاوی کنیم و از تحقیقات و نظرات اساتید در این زمینه بهره ببریم.

فرزند آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: بزرگداشت علما به عنوان یک «شخص» جایگاه خیلی بلندی ندارد بلکه جایگاه و اهمیت این نوع بزرگداشت‌ها به دلیل بزرگداشت مقام علمی و عبودیت است.

وی ادامه داد: در این جمع‌ها اگر به نکات مورد نظر بزرگان که مغز همه آن‌ها شناخت و معرفت خدا و راه رسیدن به او و راه هدایت انسان‌ها به همین مسیر نورانی است، توجه کنیم و این مسأله را هدف قرار دهیم و یک قدم در این مسیر پیش برویم، ارزش بسیاری دارد و امیدواریم که این جمع و کنگره این هدف را دنبال کند و در این مسیر قدم برداریم.

حجت الاسلام و المسلمین مصباح عنوان کرد: برای برگزاری این کنگره عده بسیاری تلاش شبانه روزی انجام دادند که از همه این عزیزان تشکر و قدردانی می کنم. همچنین از همه نهادها و مراکزی که همکاری صمیمانه و دلسوزانه داشتند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    24 0
    شما بیا و استعفا بده دل یک ملت و دنیا و خدا و پیامبر و ائمه را شاد کن
    • ؟ IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      0 0
      درسته! خباثت معنای دیگه ای هم دارد؟ بعد از ایجاد مشکلات عدیده، حالا پیشنهاد استعفاء؟!
    • . IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      0 0
      دل خودت رو دل همه می دونی؟! خیلی عالمی! شتر در خواب بیند پنبه دانه...
  • Mahdi IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    2 0
    علیکم بالمتن لا بالحواشی 👉👉👉
  • اینستاگرام رییسی/1 IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    23 0
    سید ابراهیم رئیسی نیز همانند بسیاری از روسای دولت در جهان، "تیک آبی" اینستاگرام گرفت. این بدان معناست که اینستاگرام صفحه او را به عنوان صفحه یک چهره معروف و رئیس‌جمهور ایران به رسمیت می‌شناسد و بعد از این، صفحات "فیک"ی که با نام او در این فضا فعالیت می‌کنند، به دلیل فقدان این تیک اعتبارزا، تمییز داده می‌شوند.در این‌باره نکات زیر قابل ذکر است:1. قبل‌از هر چیز به جناب رئیس‌جمهور تبریک می‌گوییم که توانسته است این تیک را برای پیج‌اش بگیرد؛ رئیس‌جمهوری که گویا ریاست‌جمهوری‌اش با این شبکه اجتماعی گره خورده است، چه پیش‌از انتخابات که می‌گفت: «من خودم صفحه اینستاگرام دارم و می‌دانم مردم هم در این شبکه کسب و کار دارند و هرگز آن‌را نخواهم بست»؛ چه بعد از ریاست‌جمهوری‌اش که اینستاگرام، تنها یک‌سال دوام آورد و دولت او، آن‌را بست و چه الان که بعد از فیلترینگ اینستاگرام در ایران، رئیس‌جمهور ایران، تیک آبی اینستاگرام را گرفته است! ... ادامه دارد
    • بون بعید IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      0 0
      اون کس دیگه ای بود، مقایسه ممنوع.
  • اینستاگرام رییسی/2 IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    23 0
    ... 2. ادبیات اطلاع‌رسانی دولت هم در این‌باره جالب و تأمل‌برانگیز است و یادآور ضرب‌المثل "خودشو بیار، اسمشو نیار"؛ به گونه‌ای که در خبر گرفتن تیک آبی از اینستاگرام برای صفحه رئیس‌جمهور، اسمی از اینستاگرام نیاورده و صرفاً نوشته‌اند: "یکی از شبکه‌ها"؛ بخوانید: "با توجه به صفحات متعدد منسوب به رئیس‌جمهور در شبکه‌های اجتماعی خارجی و انتساب مطالب مخدوش، اقداماتی به منظور تشخیص اصالت برای کاربران از ماه‌ها قبل انجام شد که اخیراً یکی از شبکه‌ها به آن ترتیب اثر داد." جا دارد از دولتی‌ها بپرسیم اینستاگرامی که دنبال تیک آبی‌اش بودید و گرفتید، آیا واقعاً این قدر بد و قبیح است که حتی اسمش را هم نباید آورد؟ اگر این گونه است، اساساً چرا اصرار بر حضور در آن دارید؟!  این شیوه اطلاع‌رسانی، البته منحصر به این ماجرا نیست و صرفاً بروز و ظهوری است از روش اداره کشور که ملغمه‌ای است از تناقضات تو در تو؛ کما این‌که مدت‌ها مذاکرات برجام را دنبال می‌کردند ولی اسم‌ها و تعابیر دیگری برایش به کار می‌بردند و قس‌علی‌هذا در سایر امور و شؤون دولتی؛ و پناه بر خدا از این یک بام و دو هوا و بلکه صد هوا! ... ادامه دارد
    • منطقی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      0 0
      ساکنان تهران در چه هوایی ناچار به تنفسند؟ آیا ناچاری باعث وجوب تعریف از هوای آلوده هست؟ چه خبریه که دو هوا و صد هوا راه انداختی؟!
  • اینستاگرام رییسی/3 IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    23 0
    ... 3. اینستاگرام را فیلتر کردند چون می‌گویند این پلتفرم بیگانه بر آتش اغتشاشات اخیر دمیده است. اگر واقعاً چنین است، چرا رئیس‌جمهور باید در شبکه اجتماعی حامی بلوا در ایران، عضو باشد و تازه از آن تیک آبی هم بطلبد؟ اگر واقعاً اینستاگرام باعث ناامنی در ایران است، چرا شخص رئیس‌جمهور با عضویت در آن، بدان رونق می‌دهد؟ و اگر هم نیست چرا بسته‌اند و خلقی را اززندگی و کسب و کار و نان خوردن انداخته‌اند؟ نمی‌شود که برای "جمهور"، زهر و حرام باشد و برای "رئیس‌جمهور"، شهد و حلال! // عصر ایران
    • کانال داخلی IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      0 0
      قطعا حضور رئیس جمهور و دیگر مسؤولان خطای بزرگی است. اما جنگ افزار دشمن راه منحصر کسب و کار نیست، کانالهای ایرانی قادر به داشتن موقعیت کسبی و کاری هستند، حمایت کامل و مستمر داشته باشیم.
  • فوریت IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    0 0
    آقای رئیسی نگذارید مجددا به بهانه بازگشت کرونا، سویه های جدید و ... جو رعب و وحشت، انسداد کاری، تعطیلی دروس و ...ایجاد کنند، اگر از ابتداء کنترل کردید، بعدش هم می شود و گر نه مدیریت مابعد دشوار خواهد بود. همین الآن پایش اطلاعاتی متمرکز و دقیق داشته باشید، طب اسلامی و سنتی با ساده ترین و کم هزینه ترین روشها کار پیشگیری و درمان را به سرانجام می رسانند.