یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
جنگ داخلی در اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آژیر جنگ داخلی در اسرائیل به صدا درآمد

تظاهرات گسترده دیروز معترضان به سیاست‌های نتانیاهو در خیابان‌های تل‌آویو باعث شد زنگ خطر فروپاشی رژیم صهیونیستی بلندتر از گذشته به گوش رهبران ارشد این رژیم برسد. رسانه‌های عبری‌زبان به نقل از بنیامین نتانیاهو خبر دادند، وی نسبت به وقوع جنگ داخلی در سایه افزایش اعتراضات و تهدید به اعتصاب‌های گسترده هشدار داد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ساعاتی بعد از حضور بیش از یکصد هزار نفر در خیابان‌های تل‌آویو و سردادن شعارهایی علیه کابینه‌اش در جلسه هفتگی کابینه ادعا کرد: من در جریان تبلیغات انتخاباتی وعده انجام اصلاحات در ساختار قضائی اسرائیل را داده بودم و بر انجام این کار هم پافشاری می‌کنم. نتانیاهو در ادامه ضمن اعتراف به قرار گرفتن اسرائیل در مسیر فروپاشی گفت: از اپوزیسیون می‌خواهم دنباله‌روی شعارهای آتشینی که نتیجه‌ای جز فروپاشی اسرائیل و جنگ داخلی ندارد، نروند. او ادعا کرد در زمانی که رهبری اپوزیسیون را به‌عهده داشت هرگز چنین سخنانی علیه کابینه مستقر نداشته است. روزنامه تایمز آو اسرائیل به نقل از نتانیاهو افزود: انتظار دارم رهبران اپوزیسیون هم چنین روحیه‌ای داشته باشند. در همین راستا، یتسحاق هرتزوک رئیس رژیم صهیونیستی هم ضمن ابراز نگرانی از رخدادهای به وقوع پیوسته در خیابان‌های تل‌آویو گفت که اسرائیل در بحران قانون اساسی تاریخی قرار گرفته است که اصلاحات در ساختار قضائی آن را به وجود آورده است و وی تلاش می‌کند با میانجیگری بین طرف‌ها به این غائله پایان دهد. هرتزوک در بیانیه‌ای که رسانه‌های صهیونیستی آن را منتشر کردند، اضافه کرد: ما اکنون در کانون یک اختلاف عمیق هستیم که همبستگی ما را دچار مشکل کرده و همگان را چه در داخل اسرائیل و چه در خارج از آن نگران کرده است. او که هیچ اختیار اجرایی ندارد، تأکید کرد تلاش شبانه‌روزی خود را آغاز کرده است تا از وقوع بحران قانون اساسی تاریخی اجتناب شود و شکاف شکل‌گرفته داخل اسرائیل از این بیشتر نشود. گفتنی است رژیم صهیونیستی دیروز شنبه شاهد یکی از بزرگترین تظاهرات طی چند سال اخیر خود در چند شهر مهم از جمله تل‌آویو، حیفا و قدس بود و در آن بیش از ۱۰۰ هزار نفر از معترضین به برنامه‌های نتانیاهو فقط در تل‌آویو به خیابان آمده علیه وی و سیاست‌هایش شعار دادند. برخی از شخصیت‌های سیاسی که در این تظاهرات حضور داشتند از ادامه این اعتراضات و افزایش سطح اعتراضات به اعتصاب‌های سراسری سخن گفتند.

منبع:تسنیم

کانال سرّی بن سلمان با تل‌آویو لو رفت

یک رسانه صهیونیست از کانالی که شرکت‌های سعودی برای مراودات تجاری خود با اسرائل استفاده می‌کنند، پرده برداشت.رسانه‌های فلسطینی به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم پست خبر دادند، شرکت‌های سعودی از طریق بحرین به دنبال سرمایه گذاری در اسرائیل هستند. این رسانه صهیونیست به نقل از منابع آگاه خبر داد: شماری از شرکت‌های سعودی در حال بررسی انجام مراودات تجاری با اسرائیل هستند و این کار را از طریق و کانال بحرین انجام می‌دهند. در ادامه این گزارش آمده است، اکثر توجه شرکت‌های سعودی به بخش فن‌آوری است، گرچه مدیران این شرکت‌ها حاضر به اظهار نظر در این رابطه نیستند. به نوشته جروزالم پست، اقتصاد بحرین به شکل عمده‌ای به عربستان سعودی وابسته است امری که باعث می‌شود سرمایه گذاران سعودی با سهولت بیشتری با اسرائیل ارتباط برقرار کنند. عربستان سعودی مهم‌ترین شریک تجاری بحرین محسوب شده و حجم سرمایه گذاری‌های سعودی در این کشور حدود ۱۳ میلیارد ریال سعودی است و در حال حاضر سعودی‌ها در حدود ۴۰۰ شرکت بحرینی سرمایه گذاری کرده‌اند و ۴۳ شرکت سعودی نیز در بحرین به ثبت رسیده‌اند. گفتنی است هر از چندگاهی گزارش‌هایی از روابط پشت پرده و سری محمد بن سلمان با رهبران رژیم صهیونیستی منتشر می‌شود، در حالی که برخی از رسانه‌ها هم از نزدیک شدن زمان علنی شدن این روابط هم سخن می‌گویند.

منبع:تسنیم

انگلیس سلطان کودتای جهان شد

طبق افشاگری پایگاه تحقیقاتی «دیکلا سیفاید» انگلیس بیش از ۴۰ بار در ۲۷ کشور کودتا طراحی یا اجرا کرده است. پایگاه تحقیقاتی «دیکلا سیفاید» (declassified) انگلیس فاش کرد: دولت انگلیس از زمان پایان جنگ جهانی دوم بیش از ۴۰ بار در بیست و هفت کشور کودتا طراحی یا اجرا کرده است. پایگاه تحقیقاتی «دیکلاسیفاید» با انتشار این خبر نوشت: مشهورترین کودتایی که سرویس اطلاعاتی انگلیس از سال ۱۹۴۵ انجام داد کودتا برای سرنگونی دولت مصدق در سال ۱۹۵۳ در ایران است که این اقدام با همکاری و برنامه ریزی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) انجام گرفت. این پایگاه تحقیقاتی افزود: عناصر و ماموران سری انگلیس همچنین برای سرنگونی دولت جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر و ترور او طراحی کردند. جمال عبدالناصر در سال ۱۹۵۲ و پس از انقلاب ملی در مصر به قدرت رسیده بود. این پایگاه تحقیقاتی انگلیس در ادامه اشاره کرد عملیات اطلاعاتی انگلیس علیه دولت‌های خارجی به صورت علنی یا پنهانی انجام می‌شده است که برخی از آن‌ها از دیدگاه دولت انگلیس با موفقیت همراه بوده و بسیاری دیگر از این تلاش‌ها در رسیدن به اهداف مورد نظر با شکست مواجه شده اند. وبسایت «دیکلا سیفاید» پیش از این گزارش مستند و موثقی از دخالت‌های نظامی انگلیس در سراسر جهان منتشر کرد که نشان می‌دهد لندن بیشتر از آنچه که رسانه‌های رسمی اعلام کردند ارتش خود را (برای انجام کودتا علیه دولت‌های خارجی) بکار گرفته یا تهدید به استفاده از قدرت نظامی کرده است. این گزارش براساس سندی که به تازگی از درجه طبقه بندی خارج شده است، همچنین فاش کرد: ارتش انگلیس از سال ۱۹۴۵ تاکنون ۸۳ مداخله نظامی در ۴۷ کشور مختلف انجام داده است. از بارزترین نمونه‌های اقدام انگلیسی‌ها در توسل به زور و قدرت نظامی یا اقدام به تلاش‌های مسلحانه برای سرنگونی دولت‌ها می‌توان به «گویان» در سال ۱۹۵۳، مصر در دهه پنجاه قرن گذشته، عراق در سال ۲۰۰۳ و نیز لیبی در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد.

منبع:خبرنگاران جوان

گاز در اولویت قرار گرفت

حجت‌الاسلام والمسلمین  سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، با حضور از پیش اعلام نشده در شرکت ملی گاز، ضمن حضور در مرکز کنترل شبکه گاز کشور، از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توزیع گاز در سراسر کشور و اقدامات صورت گرفته جهت پایداری این شبکه قرار گرفت. رئیسی سپس در جلسه ویژه کارگروه تأمین پایدار سوخت زمستانی شرکت کرده و از تلاش‌ها و زحمات وزیر نفت و مسئولان شرکت ملی گاز که با توجه به شرایط خاص آب و هوایی پیش آمده در کشور برای مدیریت صحیح توزیع گاز تلاش زیادی کرده‌اند، قدردانی کرد. رئیس جمهور وجه مکمل تلاش‌های مسئولان اداره گاز را مصرف صحیح گاز از سوی مردم عنوان کرد و گفت: اصلاح الگوهای مصرف نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که مسئولیت اصلی در این زمینه بر عهده رسانه ملی، اصحاب رسانه و تریبون‌داران است. رئیسی با بیان اینکه در وضعیت خاص آب و هوایی پیش آمده با تلاش‌های مسئولان اداره گاز و البته همراهی و همکاری متعهدانه مردم قطعی گسترده گاز نداشتیم و فقط در نقاط محدودی متأسفانه گاز قطع شد، درباره مدیریت اعمال شده گفت: تعطیلی ادارات و سازمان‌ها راهکار مناسبی نیست، اما امروز موضوع اهم رساندن سوخت به منازل مردم است و بعد به واحدهای تجاری و اداری. رئیسی با تاکید بر ضرورت مدیریت جدی مصرف و مواجهه با مشترکان پرمصرف در بخش خانگی، تجاری و اداری به نحو مقتضی، افزود: در موضوع مشترکان پرمصرف نظارت بر مصرف سازمان‌های دولتی اولویت بیشتری دارد. رئیس جمهور حضور و اقدام به موقع در کنار پیش‌بینی صحیح و اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه را از دیگر الزامات مدیریت صحیح دانست و تصریح کرد: موضوع ذخیره‌سازی گاز و نفت از مسائل بسیار مهم به ویژه برای شرایط بحرانی و غیرقابل پیش‌بینی است که متأسفانه در یک مقطعی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و شرکت ذخیره‌سازی منحل شده است. وزارت نفت پس از پایان شرایط ویژه فعلی باید حتماً این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهد.

منبع:مهر

تعطیلی ادارت پایتخت پایان یافت

تمامی دستگاه ها، سازمان ها و ادارات استان تهران در روز دوشنبه ۲۶ دی ماه دایر استبر اساس هماهنگی به عمل آمده با وزارت نفت مبنی بر کنترل نسبی مصرف بهینه گاز مقرر گردید تمامی دستگاه ها، سازمان ها و ادارات دولتی در سطح استان تهران در روز دوشنبه مورخ ۲۶ دی ماه ۱۴۰۱ مطابق روال عادی به فعالیت بپردازند و درجه حرارت محیط اداری را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه حفظ نمایند. بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری تهران، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف به حداقل رساندن میزان مصرف گاز در پایان ساعت اداری می باشند.

منبع:ایسنا

ذخایر سیمان کمبود بازار را جبران کردند

در پی کاهش تخصیص گاز واحدها و از جمله صنایع سیمانی و فولادی‌ها برای جلوگیری از قطعی گاز گسترده، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان با اشاره به توقف تولید چند شرکت سیمانی عنوان کرد که میزان مصرف و تقاضا در حال حاضر با توجه به فصل سرما پایین آمده و در حال حاضر دلیلی برای افزایش قیمت سیمان در بازار متصور نیستیم. همزمان با ورود سامانه‌های بارشی به نقاط مختلف کشور و موج شدید کاهش دما، میزان مصرف گاز در کشور به شدت افزایشی شده است؛ به گونه‌ای که برای جبران این کمبود گاز و عدم قطعی گسترده گاز به‌ویژه برای منازل، بسیاری از ادارات، دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز تفریحی و خدماتی و... تعطیل شده اند؛ واحدهای سیمانی و فولادی که حتی در شرایط بهتر طی سال‌های گذشته، در این فصل از سال با محدودیت‌های مصرف گاز و بعضا قطعی و جایگزینی سوخت دوم (مازوت) مواجه بوده‌اند؛ در شرایط فعلی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با کاهش شدید دریافت گاز روبرو شده‌اند.حمید فرمانی- رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان- در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر از ۲۷ میلیون متر مکعب گاز مصرف روزانه صنعت سیمان، حداکثر چهار میلیون مترمکعب (در حقیقت حدود ۱۴ درصد از گاز موردنیاز این صنعت) تامین می‌شود. این محدودیت از حدود یک هفته گذشته اعمال شده و از شش میلیون متر مکعب در روز به چهار میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است. وی افزود: از سوی دیگر از ۱۷۰۰ مگاوات دیماند صنعت سیمان نیز، حداکثر میزانی که به صنعت سیمان تخصیص داده می‌شود حدود ۹۰۰ مگاوات است. گاز بسیاری از شرکت‌های سیمانی قطع شده اما با برقی که داشتند موجودی کلینکر خود را سایش و تبدیل به سیمان می کردند. اما برخی دیگر که در مسیر این جبهه هوای سرد حضور دارند، در تامین برق نیز دچار مشکل و برق‌شان نیز قطع شده و تنها در حد روشنایی کارخانه (نه در حد تولید) برق تامین می‌شود که با آن امکان تولید که کوره منتفع شود، وجود ندارد. این مقام صنفی تصریح کرد: تولید شش-هفت واحد، کاملا متوقف شده است که از جمله آن‌ها کارخانه سیمان تهران، شرکت سیمان آبیک، شرکت سیمان فیروزکوه، شرکت سیمان فراز فیروزکوه و شرکت سیمان پیوند گلستان می‌توان اشاره کرد که توقف کامل فعالیت پیدا کرده‌اند. هنوز تقاضا با عرضه سیمان در تناسب است و بازار دچار کمبود نشده است.

منبع:ایسنا

مجلس عوام آماده سرکوب موج بعدی اعتراضات شد

در حالی اتحادیه‌های پرستاران، کارگری معلمان و اصناف آموزشی در انگلیس در اعتراض به حقوق پائین و وضعیت نامناسب شغلی خود در روزهای آینده دوباره اعتصاب خواهند کرد که مجلس عوام فردا (دوشنبه) جلسه‌ای برای بررسی اعتصاب‌ها و تصویب قوانین احتمالی علیه حرکت‌ها و جنبش‌های کارگری تدارک می‌بیند.پرستاران در انگلیس برای دومین موج اعتصابات خود در حالی آماده می‌شوند که بسیاری از مشاغل دیگر نیز در اعتصاب به سر می‌برند. مقامات دولتی انگلیس وعده‌های مختلف برای مذاکره با اتحادیه‌های کارگران راه‌آهن را داده‌اند اما هنوز هیچ خبری از اجرای سیاست‌های جدید اصلاحی دیده نمی‌شود. مجلس عوام جلسه‌ای برای بررسی اعتصاب‌ها و تصویب قوانین احتمالی علیه حرکت‌ها و جنبش‌های کارگری تدارک می‌بیند. اتحادیه پرستاران انگلیس با اعلام اینکه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اعتصاب خواهند کرد، هشدار داده است که اگر تا پایان ماه پیشرفتی حاصل نشود، تعداد بیشتری از پرستاران به جمع تحصن کنندگان خواهند پیوست. پت کالن دبیر کل اتحادیه پرستاران انگلیس موضع مقامات سیاسی و در راس آنها ریشی سوناک نخست وزیر را در مورد مذاکرات نا امید کننده و نسنجیده توصیف کرد. وی گفت: به نظر می‌رسد وزارت بهداشت هیچ برنامه‌ای برای مذاکره با اتحادیه‌های بهداشت و درمان کشور ندارد. به نظر می‌رسد از روز دوشنبه اتحادیه‌های کارگری معلمان و اصناف آموزشی نیز به جمع اعتصاب کنندگان بپیوندند. معلمان به حقوق پائین خود در مقابل افزایش تورم اعتراض دارند. قرار است معلمان اسکاتلند هم دوم فوریه (۱۳ بهمن) در اعتراض به حقوق خود اعتصاب کنند.

منبع:ایرنا

السودانی از آمریکایی ها دفاع کرد

محمد السودانی نخست وزیر عراق در مصاحبه با وال استریت ژورنال که روز یکشنبه منتشر شد، از حضور نیروهای آمریکایی در کشورش دفاع کرد و هیچ جدول زمانی برای خروج آنها تعیین نکرد. وی با اشاره به نیروهای آمریکایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که به واحدهای عراقی در مقابله با داعش آموزش می‌دهند، گفت که نیروهای خارجی همچنان مورد نیاز هستند. سودانی تاکید کرد: از بین بردن داعش به زمان بیشتری نیاز دارد. وی که اکتبر گذشته به قدرت رسید، به وال استریت ژورنال گفت که قصد دارد در ماه آینده یک هیئت بلندپایه را برای مذاکره با مقامات آمریکایی به واشنگتن بفرستد. نخست وزیر عراق افزود: بغداد مایل است روابطی مشابه با واشنگتن داشته باشد که عربستان سعودی و سایر کشورها از آن برخوردار هستند. سودانی به این روزنامه گفت: من این موضوع را غیرممکن نمی‌دانم که ببینم عراق روابط خوبی با ایران و آمریکا دارد. نیروهای نظامی آمریکایی بعد از ساقط کردن صدام دیکتاتور عراق در سال اسفند ۱۳۸۱ ( ۲۰۰۳ میلادی) در پایگاه های مختلف در عراق مستقر شدند. به دنبال اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس جانشین حشد الشعبی عراق و همراه آنان در مسیر فرودگاه بین المللی بغداد پارلمان این کشور با تصویب قانونی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شد.

منبع:ایرنا

هائوئی منفجر شد

انفجار کارخانه تولید کننده محصولات شیمیایی در شهرپانجین چین موجب مجروح شدن چندین نفر شد و تاکنون گزارشی از تلفات احتمالی این انفجار مخابره نشده است. روز یکشنبه انفجار یک کارخانه مواد شیمیایی در شهر پانجین چین منجر به تخریب بسیاری از بخش‌های این کارخانه شد. ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی شعله‌های بزرگ آتش را نشان می‌دهد. به گفته رسانه چینی چاینا دیلی، نیروهای اورژانس به محل حادثه اعزام شدند و تعداد نامعلومی از مجروحان به بیمارستان منتقل شدند. شرکت شیمیایی هائوئی (Haoye) با ۶۰۰ پرسنل سوخت خودرو، گوگرد و متانول و سایر محصولات شیمیایی تولید می‌کند.

منبع:ایرنا

انفجار در بلگورود ۱۹ کشته و زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری‌های روسیه گزارش دادند که بر اثر انفجار مهمات ناشی از بی دقتی کار با نارنجک در منطقه بلگورود روسیه در مرز با اوکراین، سه سرباز کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند.سرویس‌های اورژانس محلی روسیه گزارش دادند که این انفجار در یک مرکز فرهنگی که برای ذخیره سازی مهمات نیروهای روسیه تغییر کاربری داده شده بود، رخ داد. خبرگزاری اینترفاکس نیز گزارش داد که هشت پرسنل خدماتی دیگر تا عصر یکشنبه مفقود شده‌اند. نیروهای اورژانس محلی در اطلاعیه‌ای که برای خبرگزاری‌ها ارسال شد، اعلام کردند: "در نتیجه انفجار ناخواسته نارنجک دستی توسط یک گروهبان در یک خوابگاه آتش سوزی رخ داد. بر اثر این حادثه ۱۶سرباز از جمله فرد مقصر به بیمارستان منتقل شدند. سه نفر دیگر نیز جان خود را از دست دادند. "خبرگزاری تاس هم گزارش داد مقامات محلی گفته‌اند که بی دقتی در کار با نارنجک موجب انفجار شده است. کانال‌های تلگرامی موسوم به ۱۱۲ که با سازمان‌های مجری قانون روسیه مرتبط هستند، نوشتند، کشته‌ها و مجروحان این حادثه سربازانی هستند که برای جنگ با اوکراین به عنوان بسیج عمومی فراخوانده شده بودند. گزارش‌ها به زمان وقوع این حادثه اشاره نکرده‌اند. منطقه بلگورود با شمال شرق اوکراین هم مرز است؛ نزدیک جایی که شهر خارکف از زمان آغاز جنگ با اوکراین در اسفند سال گذشته هدف حملات موشکی متعدد روسیه قرار گرفته است. در مهر ماه یک مرد مسلح با حمله و تیراندازی به یک پایگاه نظامی در منطقه بلگورود ۱۱ سرباز را کشت. در چند نوبت نیز انبارهای سوخت و مهمات این منطقه به دلیل انفجارهایی که مسکو گفته است ناشی از حملات اوکراین بوده لرزیده است. کی‌یف، بدون اینکه مسئولیتی را بر عهده بگیرد، این انفجارها را حاصل و بازخورد تهاجم روسیه توصیف کرده است.

منبع:ایرنا

صادرات نفت ایران رکورد زد

رادیو بین‌المللی فرانسه اعلام کرد که صادرات نفت ایران در نوامبر و دسامبر سال گذشته میلادی به رغم تحریم‌های آمریکا علیه تهران، با ۱،۲۳ میلیون بشکه رکورد جدیدی کسب کرد. تارنمای این شبکه رادیویی روز یکشنبه با اعلام اینکه چین یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت ایران است، این رویکرد را نتیجه مشارکت اقتصادی بین تهران و پکن که از سال گذشته به اجرا درآمده است، ارزیابی کرد. در این گزارش با استناد به نتایج ارزیابی موسسه کپلر (Kpler) متخصص در بازار نفت، آمده است: مجموع صادرات نفت خام ایران در نوامبر ۲۰۲۲ به ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز رسید. این بدان معنی است که تهران تقریباً به سطح صادرات سال ۲۰۱۹ خود رسیده است. بر اساس این گزارش، پکن که به صورت مستمر تحریم‌های آمریکا را محکوم می‌کند، پیش از این شریک اقتصادی و تجاری پیشرو تهران و بزرگترین مشتری نفتی آن بود. اما کاهش تقاضای چین به دلیل سیاست صفر کووید-۱۹ و رقابت نفت خام روسیه، برای مدتی محموله‌های ایران را تهدید کرد اما جریان نفتکش‌های ایرانی از سر گرفته شده است. رادیو بین‌المللی فرانسه مدعی است که برای جلوگیری از بروز مشکلات با واشنگتن، نفت خام ایران به طور رسمی از کشورهای دیگر وارد چین می‌شود. این گزارش اضافه می‌کند: بر اساس برآوردها، واردات طلای سیاه ایران توسط چین در ماه دسامبر با ۱.۲ میلیون بشکه در روز رکورد شکست که افزایشی ۱۳۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

منبع:ایرنا

نماینده سابق پارلمان افغانستان ترور شد

مرسل نبی زاده نماینده سابق پارلمان افغانستان در منزل شخصی به ضرب گلوله کشته شده است.سخنگوی فرماندهی امنیت کابل می‌گوید که مرسل نبی‌زاده عضو پیشین مجلس نمایندگان از سوی افراد ناشناس همراه با نگهبان‌ خود در خانه‌اش در منطقه "احمدشاه بابا مینه" در حوزۀ دوازدهم امنیتی شهر کابل به ضرب گلوله به قتل رسیده است. خالد زدران افزوده که برادر نبی‌زاده نیز در این رویداد زخمی شده است. به گفته خالد زدران، تلاش‌ها برای بازداشت عاملان این رویداد آغاز شده است.

منبع:ایرنا

مدارس تهران غیرحضوری شد

آموزش در تمام مدارس مناطق ۱۹ گانه پایتخت دوشنبه ۲۶ دی به صورت غیر حضوری است. با توجه به شرایط جوی و بارش برف و همچنین تشدید برودت هوا و لغزندگی معابر، آموزش در تمام مدارس پایتخت در روز دوشنبه ٢۶ دی به صورت غیرحضوری خواهد بود. به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران؛ امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه (دروس مانده)، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته‌های شاخه نظری دوره دوم متوسطه و ایجاد سابقه تحصیلی برای ورود به آموزش عالی و ترمیم نمرات دروس نهایی شاخه‌های تحصیلی وامتحانات هماهنگ استانی سوم متوسطه فنی و حرفه‌ای (۳-۳-۵) و پایه نهم بزرگسالان، داوطلبان آزاد، آموزش از راه دور، ارزشیابی جامع، دی ۱۴۰۱ طبق برنامه اعلامی برگزار خواهد شد. - ارزشیابی و امتحانات داخلی نوبت دی ۱۴۰۱ دوره‌های تحصیلی، در ایام آموزش غیرحضوری برگزار نمی‌شود و زمان برگزاری امتحانات داخلی این ایام، توسط مدیر واحد آموزشی متعاقبا به اولیا و دانش آموزان اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع:خبرنگاران جوان

هواپیمای نپالی سقوط کرد

رسانه‌های نپالی از سقوط یک هواپیمای مسافربری با ۷۲ سرنشین خبر دادند روزنامه کاتماندو پست گزارش داد یک هواپیمای مسافربری با ۷۲ سرنشین روز یکشنبه در باند فرودگاه بین المللی پوخارا در نپال سقوط کرد. به نوشته این روزنامه، این هواپیما متعلق به خطوط هوایی یتی مستقر در نپال بوده است. کاتماندو پست به نقل از سخنگوی خطوط هوایی اعلام کرد که ۶۸ مسافر و ۴ خدمه در هواپیما بودند. شبکه ۱۸ به نقل از مقامات محلی گزارش داد، همه مسافران و خدمه هواپیمای مسافربری که روز یکشنبه در نپال سقوط کرد، جان باختند. با این حال برخی رسانه‌ها شمار کشته‌ها را ۶۴ تن اعلام کرده اند. عملیات امداد و نجات در حال انجام است، علت سقوط هنوز مشخص نشده است.

منبع:خبرنگاران جوان

دستور برخورد با مقصران رانت خودرو صادر شد

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ دستگاهی حق ندارد امتیازات ویژه برای خود در نظر گیرد، وزارت صمت و بازرسی ویژه ریاست جمهوری را مأمور بررسی واگذاری خودرو به دستگاه‌ها و برخورد با متخلفان کرد.رئیسی یکشنبه در هیئت دولت، با توجه به افزایش برودت هوا و مصرف گاز در کشور، ضمن قدردانی از کارهای دستگاه‌های مرتبط دولت برای تأمین گاز مصرفی خانه‌های مردم و واحدهای اداری و تجاری، بر اهمیت مدیریت مصرف تأکید کرد. رئیس جمهور با بیان اینکه تکمیل مرحله ۱۱ مجتمع پارس جنوبی در سال‌های گذشته می‌توانست در رفع ناترازی گازی، نقش مؤثری داشته باشد، اظهار داشت: پس از اینکه شرکت‌های خارجی، کار را ترک کردند، عملیات تکمیل این مرحله با قوت ادامه یافته است و در آینده نزدیک، به مراحل نهایی می‌رسد. آقای رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی در زندگی و کسب و کار مردم، از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خواست که دغدغه‌های مردم درباره کندی اینترنت و دیگر مشکلات موجود را فوری پیگیری و رفع کند. رئیس جمهور، همچنین با توجه به گزارش‌هایی درباره فروش خودرو به برخی دستگاه‌ها، خارج از ضوابط تعیین شده، نظارت بر فرایند فروش خودرو در چارچوب دستور ۸ بندی که سال گذشته در بازدید از پارکینگ ایران خودرو اعلام شد، مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه هیچ دستگاهی حق ندارد امتیازات ویژه برای خود در نظر گیرد، وزارت صمت و بازرسی ویژه ریاست جمهوری را مأمور بررسی واگذاری خودرو به دستگاه‌ها و برخورد با متخلفان کرد. آقای رئیسی، بار دیگر بر ضرورت تبیین و اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و کارهای امیدآفرین دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز تأکید کرد و با توجه به طرح ابهام برخی رسانه‌ها درباره برگزاری نشست‌های مربوط به مسکن، تصریح کرد: این موضوع، همواره برای دولت مهم بوده و نشست‌های هفتگی آن به‌طور مرتب، برگزار شده است.

منبع:خبرنگاران جوان

نیروهای خدمات شهری در پایتخت مستقر شدند

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران، از استقرار نیروهای خدمات شهری از آغاز بارش‌ها در پایتخت خبرداد. علیرضا جعفری گفت: همکاران من درخدمات شهری از ابتدای صبح درحال فعالیت هستند و معابر شهری را بازگشایی می‌کنند. مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران درخصوص علت کندی تردد در معابر گفت: بارش برف باعث می‌شود که تردد خودروها به کندی انجام شود و درهمه مسیرها درحال فعالیت هستیم تا معابر بازگشایی شود.

منبع:شبکه خبر

مدیریت بحران هشدار آلودگی داد

مدیریت بحران استان تهران از بازگشت آلودگی هوا به پایتخت از فردا دوشنبه ۲۶ دی خبر داد و از مردم خواست در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند. مدیریت بحران استان تهران اعلام کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی از فردا دوشنبه ۲۶ دی تا پایان هفته به علت سکون نسبی جو ، میزان آلاینده‌ها افزایش و کیفیت هوا به‌ویژه در ساعات پرتردد در مناطق شهری پرجمعیت و صنعتی استان کاهش می‌یابد و هوا برای گروه‌های حساس ناسالم می‌شود.ودردر صورت کنترل نشدن آلاینده‌های متحرک، هوا در مناطق پرجمعیت و صنعتی برای همه گروه‌ها ناسالم می‌شود. توصیه مدیریت بحران کاهش ترددهای غیر ضروری، خودداری از ورزش در فضای باز و مدیریت منابع آلاینده ثابت و متحرک است. مدیریت بحران استان تهران همچنین از ساکنان استان تهران خواست درمصرف گاز صرفه جویی کنند و اعلام کرد: با سرد شدن هوا و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی همواره کارخانه‌های بزرگ و صنایع و حتی نیروگاه‌ها برای جلوگیری از تعطیلی به سمت استفاده از سوخت مایع یعنی گازوئیل و مازوت روی می‌آورند و بر آلودگی هوا نیز افزوده خواهد شد، بنابراین باید به این موضوع توجه ویژه شود که یکی از راه‌های برون رفت از آلودگی هوا در فصل سرما کاهش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری است.

منبع:شبکه خبر

قم کارنامه قبولی گرفت

مشترکان قمی در این روزها سرد توانسته اند با رعایت الگوهای بهینه در مصرف گاز صرفه جویی کنند.مرکز قم،مسئول بخش مصرف کنندگان شرکت گازگفت: بیش از نیمی از مردم قم طبق الگو گاز مصرف می‌کنند. محمدناصر افزود: صرفه جویی به معنای کم مصرف کردن نیست و بلکه درست مصرف کردن است، ۳۷ درصد از مصرف کنندگان بیش از الگوی مصرف گاز مصرف می‌کنند که اگر هر خانه تنها یک درجه دمای سیستم گرمایشی خود را کاهش دهد می‌تواند ۶ متر مکعب در مصرف گاز صرفه جویی کنند. مسئول بخش مصرف کنندگان شرکت گاز در ادامه به راه‌های کنترل مصرف گاز اشاره کرد و گفت: استفاده از پرده‌های ضخیم بستن دریچه کولر کاهش درجه بخاری و پکیج استفاده از لباس گرم در منزل از جمله اقدامات ساده، اما مهم در مصرف بهینه گاز است. طی روزهای گذشته برخی از روستاهای شهرهای شمالی کشور با قطعی گاز مواجه شدند که صرفه جویی در مصرف گاز کمک زیادی به وصل شدن گاز در انتهای مسیرهای گاز رسانی کشور خواهد کرد.

منبع:شبکه خبر

ذخایر دارویی اروپا کم آورد

شبکه «الجزیره انگلیسی» گزارش داد چند ماه است که مردم در سراسر اروپا برای پیدا کردن داروهای اساسی دچار مشکل شده اند.شبکه «الجزیره انگلیسی» گزارش داد چند ماه است که مردم در سراسر اروپا برای پیدا کردن داروهای اساسی دچار مشکل شده اند. در حال حاضر، کمبود سیزده قلم دارو، از جمله داروهای سرطان خون و دیابت، باعث بروز مشکلات متعددی شده است. کارشناسان می‌گویند اتحادیه اروپا باید ذخیره سه تا چهار ماهه از داروهای اساسی داشته باشد تا هیچ وقت از این نظر دچار کمبود نشود.در آزمایشگاه داروخانه «دِلپِش» در پاریس، داروها آماده می‌شوند. دارویی که امروز آماده می‌شود، آنتی بیوتیک معمولیِ آموکسی سیلین است. صاحب اینجا می‌گوید از وقتی مردم ماسک زدن را کنار گذاشته اند، دوباره بیشتر دچار عفونت می‌شوند و به همین علت تقاضا برای داروهای ساده افزایش یافته است و شرکت‌های بزرگ داروسازی نمی‌توانند میزان تولیدات خود را با تقاضا، هماهنگ کنند. کمبود دارو در سراسر اروپا وجود دارد. در این داروخانه در برلین، کارکنان مدام باید جایگزین‌هایی برای داروهایی که پزشکان تجویز کرده اند، پیدا کنند تا بتوانند به بیمارانشان کمک کنند. آنک رودینگر، داروساز : باید خیلی بیشتر کار کنیم تا بتوانیم داروهای مورد نیاز مردم را فراهم کنیم. تا به حال موفق شده ایم راه حلی برای مشکل کمبود داروی مردم پیدا کنیم، اما اغلب باید بداهه پردازی کنیم و گاهی اوقات هم داروی قوی تری نسبت به آنچه تجویز شده است، پیدا می‌کنیم و بعد دُز آن را با تجویز پزشک، مطابقت می‌دهیم. خبرنگار : حتی داروهای ساده برای درمان سرفه و سرماخوردگی هم به راحتی پیدا نمی‌شوند.

منبع:شبکه خبر

بایدن وضعیت اضطراری اعلام کرد

رئیس جمهور آمریکا به دلیل خسارات جانی و مالی شدید طوفان در ایالت آلاباما وضعیت اضطراری اعلام کرد. پس از کشته شدن دستکم ۹ نفر در طوفان‌ شدید ایالت آلاباما و نابودی شمار زیادی از خانه‌ها، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مجبور شد وضعیت اضطراری در این ایالت اعلام کند. تندبادهای شدید در ایالت آلاباما علاوه بر خسارات جانی و مالی باعث قط شدن برق ده‌ها هزار مشترک در این ایالت جنوب غربی آمریکا شده بود.

منبع:تسنیم

عربستان برای حج شرط جدید گذاشت

وزارت حج و عمره عربستان اعلام کرد زائرانی که به خانه خدا مشرف می‌شوند باید تمام دُزهای واکسیناسیون ویروس کرونا، واکسن مننژیت و آنفلوآنزای فصلی را دریافت کنند.وزارت حج و عمره عربستان سعودی اعلام کرد که تکمیل دزهای واکیسناسیون ویروس کرونا شرط انجام حج است. بر اساس گزارش این وزارت‌خانه،زائرانی که قصد انجام حج امسال (۱۴۴۴ هجری قمری/ ۱۴۰۲ خورشیدی) را دارند، باید کلیه دُزهای واکسیناسیون ویروس کرونا را تکمیل کنند. آن‌ها همچنین باید واکسن «مننژیت» و واکسن «آنفلوآنزای فصلی» را دریافت کنند. وزارت حج و عمره همچنین اعلام کرد که الزاماتی در خصوص انجام مناسک حج از جمله مبتلا نبودن زائران به بیماری‌های مزمن و بیماری‌های عفونی و تنفسی وجود دارد. اخیراً «توفیق بن فوزان الربیعه» وزیر حج و عمره عربستان اعلام کرد که مراسم حج امسال بدون محدودیت و قید و شرط خواهد بود و نیازی نیست زائران تست منفی کرونا ارائه دهند. الربیعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حج امسال محدودیت سنی و محدودیت در تعداد حجاج نخواهد داشت و همان شرایط قبل از شیوع ویروس کرونا خواهد بود. عربستان در سال‌های گذشته و با شیوع ویروس کرونا شرایط و محدودیت‌هایی را برای مراسم حج اعمال کرده بود. وزارت حج و عمره عربستان چند روز گذشته نیز اعلام کرد که هزینه حج امسال برای «زائران داخل عربستان» از ۳۹۸۴ ریال سعودی (۱۰۶۰ دلار) آغاز می‌شود، گران‌ترین بسته با اسکان زائران در برج‌های شش‌گانه منا در نزدیکی جمارات تا ۱۱۴۳۵ ریال قیمت دارد. وزارت حج عربستان همچنین پرداخت هزینه حج را برای شهروندان خود در سه قسط امکان‌پذیر کرده است.زنان عربستانی همچنین می‌توانند بدون محرم یا خویشاوند مرد نزدیک در مناسک حج شرکت‌ کنند. عربستان تاکنون مقررات سختگیرانه‌ای دراین‌باره داشته است و در گذشته حتی محدودیت سنی برای زنان خارجی که قصد شرکت در حج را داشتند، تعیین کرده بود که بر آن اساس، زنانی که کمتر از ۴۵ سال داشتند بدون محارم نمی‌توانستند در حج تمتع شرکت کنند. وزارت حج عربستان همچنین اولویت حج را به متقاضیان سعودی داده است که هرگز حج را انجام نداده‌اند.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha