دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / نشست مشترک «مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی» و اعضای موزه دین و دنیا

حوزه/ مراسم تجلیل از آثار منتخب موضوع شناسی احکام فقهی چهارم اسفندماه در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیت قم با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله بیات مدیر موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی، امروز در نشست خبری تشریح برنامه های نخستین آیین تجلیل از "برترین آثار پژوهشی موضوع شناسی فقهی در نیم قرن اخیر" که در سالن جلسات این مرکز در قم برگزار شد با بیان اینکه فراخوان برگزاری این جشنواره اوایل سال جاری داده شد تا هر اثری اعم از پایان‌نامه، کتاب و مقاله که با نگاه موضوع‌شناسی تهیه شده، ارائه شود گفت: بحث فقه یک استنباط حکم دارد که فقه ما عموما به آن می‌پردازد، اما به صورت مستقل به موضوع‌شناسی نپرداخته‌است.

وی افزود: خلاء جدی که رهبر معظم انقلاب اسلامی، فقها و مراجع تقلید می‌گویند، برای این است که ما نسبت به موضوع‌شناسی در فقه، به شکل مستقل توجه نکرده‌ایم، و اتفاقا نقطه تلاقی دین و علم و نقطه تعامل دانشگاه و حوزه نیز در موضوعات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بیات خاطرنشان کرد: در موسسه موضوع‌شناسی پنج گروه پژوهش فعال است که به تناسب آنها، آثار شایسته داوری در قالب کتاب، پایان‌نامه و مقاله شناسایی شدند.

وی یادآور شد: ۴۱ کتاب، ۲۶ پایان‌نامه و ۷۴ مقاله به تفکیک هر یک از گروه‌ها انتخاب و با تشکیل هیات داوران این آثار برای ۲۴ نفر از داوران ارسال شد، هر اثری را ۲ داور بررسی کرد و معدل امتیاز داوران نیز ملاک برترین آثار قرار گرفت، آثاری که به عنوان برترین آثار موضوع‌شناسی در نیم اخیر انتخاب شدند، ۱۴ اثر در قالب کتاب، پایان‌نامه و مقاله است.

رئیس موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی گفت: آثار منتخب موضوع شناسی طی آیینی در پنجشنبه چهارم اسفندماه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیت قم تجلیل می‌شوند و آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سخنران این آیین می‌باشد.

وی با ذکر اینکه آثار موضوع‌شناسی انتخاب شده در حاشیه این آیین در یک غرفه‌ای به نمایش گذاشته می‌شود بیان کرد: حدود ۱۰ اثر جدید موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی نیز رونمایی خواهد شد؛ حدود سه هزار عنوان کتاب، ۳۰ هزار پایان‌نامه و ۲ هزار و ۵۰۰ مقاله‌ای که احساس می‌شد در حوزه مباحث فقهی است، در مرحله نخست شناسایی شد.

رئیس موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی بیان داشت: ما نمی‌توانیم در احکام فقهی از علوم بشری استفاده کنیم چرا که احکام الهی را باید از آیه‌ها و روایت‌ها و ادله اربعه به دست‌ آورده شود، اما به دلیل گستردگی و تنوع موضوعات و ارتباط موضوعات احکام فقهی با دانش بشری، برای شناخت احکام فقهی به شدت نیاز به رجوع به کارشناس و بهره‌گیری از دانش‌های مرتبط با موضوعات داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بیات همچنین با اشاره به تفاوت خاص این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها و برنامه‌های پژوهشی گفت: ما در این جشنواره خواستیم که آثار موجود در ۵۰ سال گذشته را بررسی کنیم، به همین دلیل نباید منتظر ارسال آثار از طرف نویسندگان و مؤلفان باشیم، لذا تمام آثار مراکز مرتبط با موضوع‌شناسی احکام فقهی اعم از مراکز آموزشی حوزوی، پژوهشی، دانشگاه‌ها، مجله‌ها، کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها را به صورت میدانی بررسی کردیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: از میان مجموعه آثار در قالب کتاب، پایان‌نامه و مقاله به ۶۰۰ کتاب، ۴۰۰ پایان‌نامه و ۳۰۰ مقاله دست پیدا کردیم، در مرحله بعد آثاری که برای داوری شایسته بود، انتخاب شد و به ۱۴۱ اثر مناسب این جشنواره در پنج موضوع بنیادین و بحث‌های مبانی نظری در حوزه موضوع‌شناسی، مباحث اقتصادی، پزشکی و تغذیه، حقوقی همچنین عبادی، فرهنگی و اجتماعی رسیدیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha