دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشستی شناخت مباحث امامت-ولایت در مدرسه علمیه فاطمیه کارون

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران خوزستان گفت: طلبگی وظیفه مهمی برعهده ما گذاشته و آن زمینه سازی برای ظهور و رفع موانع غیبت است، بنابراین طلاب نقش موثری در فراهم‌کردن زمینه‌های ظهور دارند و باید تمام تلاش خود را در این جهت به کار ببرند و زندگی خود را بر مدار سیره امام تنظیم کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، نشستی با محوریت شناخت مباحث امامت و ولایت به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه فاطمیه کارون، روز چهارشنبه و با حضور خانم خدیجه ربیعی استاد حوزه علمیه خواهران خوزستان، طلاب و کادر مدرسه علمیه فاطمیه کارون برگزارشد.

در این نشست خانم خدیجه ربیعی با اشاره به آیه ۳۰ سوره ملک "قُل اَرَایتُم ان اصبحَ ماوُکُم غَورا"، منظور از ماء در این آیه شریفه را امام معصوم(ع) دانست و اظهار داشت: آب در اینجا مصداق امام و پیشوا، که از نظرها مخفی شده و دست ما در عصر حاضر از ایشان کوتاه است، می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه دلیل اصلی غیبت امام عصر(عج)، اعمال و رفتارهای مردم است، بیان کرد: خداوند متعال برای حفظ جان امام(عج) از قتل، زمینه غیبت صغری و کبری حضرت را به وجود آورد.

استاد حوزه علمیه خواهران خوزستان خاطرنشان کرد: مسبب غیبت ولی عصر(عج)، مردم بودند، به این دلیل همین مردم نیز باید زمینه ظهور حضرت را فراهم کنند.

ربیعی با بیان اینکه امام واجب الطاعه است، گفت: لزوم اطاعت از امام معصوم وظیفه تمامی انسان‌ها چه کافر و چه مسلمان است، زیرا نصب ایشان از سمت خداوند متعال و پیروی از ائمه معصوم(ع) به مثابه اطاعت از خداوند محسوب می‌شود.

استاد حوزه علمیه خواهران خوزستان با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) "اعراب القلوب اربعه "رفعُ، فتحُ، کسرُ، وقفُ"، یادآور شد: حالت رفع به معنای یادآوری ذکر خداوند در همه حال، تنظیم زندگی خود براساس دستورات الهی و خود را خرج خدا کردن است.

وی بیان کرد: حالت فتح به معنای گشوده شدن قلب انسان به سمت خدا، راضی به رضای خدا بودن و شکرگذاری خداوند برای تمام نعمت‌هایی که به او عطا کرده، است.

ربیعی با بیان اینکه حالت کسر به معنای نزول و تزلزل در ایمان است، خاطرنشان کرد: دل آدمی از ذکر خداوند غافل و خود را به اموری به غیر از خدا مشغول و نسبت به دین و خداوند نگاهی منفی پیدا می‌کند.

استاد مدارس علمیه خواهران خوزستان افزود: وقف قلب به این معناست که انسان کلا از یاد خداوند غافل و از عبادت لذت نمی‌برد و گناه را شیرین می‌شمارد و در حلال و حرام خدا فرقی قائل نیست.

وی با بیان اینکه طلاب ادامه دهنده راه انبیاء و امام هستند، عنوان کرد: طلبگی وظیفه مهمی برعهده ما گذاشته و آن زمینه سازی برای ظهور و رفع موانع غیبت است، بنابراین طلاب نقش موثری در فراهم‌کردن زمینه‌های ظهور دارند و باید تمام تلاش خود را در این جهت به کار ببرند و زندگی خود را بر مدار سیره امام تنظیم کنند.

ربیعی با اشاره به اینکه هدف طلبه باید رسیدن به فهم، شعور و درک درست از مفاهیم قرآن باشد، یادآور شد: طلاب باید با انگیزه و شوق این درس‌ها را فرا بگیرند و مقصود آنها از یادگیری این مطالب، عشق به خدا و محبت به اهل بیت(ع) باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران خوزستان افزود: این دنیا صحنه نمایش و کارگردانی دارد، انسان باید تلاش کند که کارگردان زندگی او خداوند و اهل بیت (ع) باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علوی مرام زینب IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    بایاری خداوعنایت امام عصرعج امسال بخش فرهنگی وپژوهش فعال عمل کرد استفاده بردیم امیدوارم موردقبول حضرت حق وقلب نازنین ولی نعمت ماروحی وارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا باتشکرازمدیرزحمتکش ومعاونت فرهنگی اجرکم عندالله