دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مفتی مصر

حوزه/ شوقی علام در کنفرانسی بین المللی که از سوی مجلس اعلای اسلامی الجزایر در شهر وهران الجزایر برگزار شد، گفت: تمدن اسلامی در طول تاریخ دارای آثار و مشارکت های علمی مهمی بوده که تمامی امت ها و ملت ها آن را ستودند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، شوقی علام مفتی مصر طی سخنانی در کنفرانسی بین المللی با عنوان "رفتاری متمدنانه.. آگاهی و همزیستی" که از سوی مجلس اعلای اسلامی الجزایر در شهر وهران الجزایر برگزار شد، گفت: در زمانی که برخی از مسلمانان برای کنار زدن اسلام از برخی مظاهر و شعار ها تلاش می کنند و برخی از کسانی که نسبت به حقیقت و اصل اسلام بی خبر هستند، تلاش می کنند که اسلام را با چهره ای خصمانه، تهاجی، خونریز و زشت و تنفر آمیز معرفی کنند، توجه ویژه به تمدن اسلامی و رفتار متمدنانه اسلامی و معرفی آن، امری ضروری به شمار می رود.

وی با بیان اینکه اسلام دین رحمت و مهربانی است و خداوند پیامبر اکرم (ص) را با ویژگی مهربانی و رحمت معرفی می کند، افزود: تمدن اسلامی در طول تاریخ دارای آثار و مشارکت های علمی مهمی بوده که تمامی امت ها و ملت ها به آن اعتراف کرده و آن را ستودند، امّا ما باید توجه داشته باشیم که مهمترین چیزی که تمدن اسالمی به بشریت تقدیم کرده است، همان ارزش ها و اخلاق های والای برگرفته از قرآن کریم و نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است.

مفتی مصر تصریح کرد: ممکن است عده ای ضرورت ارزش ها و اخلاق و رفتار را در رابطه با تمدن دست کم بگیرند و آن را بر محصول تمدنی علمی و مادی اهمیت ثانوی بدهند و بگویند: در دنیای پیشرفت های فنی و مادی و در جهانی که کشورها و مردمان برای دستیابی به بیشترین میزان از این دستاوردهای مادی که در همه زمینه ها به بشریت خدمت می کند با هم رقابت می کنند، ارزش ها و اخلاق و رفتار ها از جمله عدالت، صداقت، صداقت، همکاری و.... چه اهمیتی دارد؟

شوقی علام ادامه داد: اگر تمدن بشری از رفتار صحیح و ارزش‌های اخلاقی تهی شود و اهداف و مقاصد آن صرفاً به محصول مادی محدود شود، هر چه با درخشش و زرق و برق بیرونی مشخص شود که ذهن‌ها و چشم‌ها را تسخیر کند، اگر از ارزش ها و اخلاق خالی باشد، بی‌تردید برای صاحبانش و برای تمام بشریت به فاجعه تبدیل می‌شود.

وی افزود: مالک بن نبی، متفکر اسلامی، اصطلاح مهم و خطرناکی را به کار برده است که مصیبت های تمدن خالی از ارزش ها و اخلاق را خلاصه می کند و آن «عینیت سازی تمدن» است که در آن تمدن عبارت از انباشت و جمع آوری این محصولات مادّی بدون هدف و ارزش است و تنها منحصر در مصرف می شود.

مفتی مصر اشاره کرد: رنه گینو عبدالوحید یحیی متفکر اسلامی فرانسوی نیز در کتاب خود با عنوان «بحران دنیای مدرن» نسبت به فروپاشی معنوی تمدن غرب هشدار داده است، زیرا هر تمدنی که از ارزش های معنوی و اخلاقی تهی است، حتی اگر ظاهر شود؛ ظاهراً قوی و پر زرق و برق است، اما عوامل تخریب، فروپاشی و فرسایش خود را در درون و از درون خود به دوش می کشد و متفکر آلمانی آرنولد اسپنگلر در کتاب «فروپاشی تمدن غرب» به همین مفهوم، اشاره کرده است.

مفتی مصر توضیح داد که ابن خلدون در مقدمه کتاب تاریخ خود نظریه تلفیقی از ساخت و ساز تمدنی و شهری را ایجاد کرد و در مقدمه نشان داد که تمدن و شهرنشینی تحت تأثیر بیماری های اجتماعی کشنده مانند گسترش درگیری، قتل قرار دارند.

وی در ادامه گفت: این همه امراض، از نابودی آبادانی منتهی به فساد خبر می‌دهد و تنها راه ساختن و اصلاح، عدالت است و عدل تعادل بین خلقت است که خداوند تبارک و تعالی قرار داده و آن را از ارزشهای حکومت و آبادانی قرار داده است؛ از این رو شریعت اسلامی در تمام احکام جزئی و اهداف عالی خود حفظ دین و جان و پول و نسل و آبرو را در نظر گرفته است که به بنیان نهادن تمدن مبتنی بر ارزش ها و اخلاقیات و تداوم آن کمک می کند.

مفتی مصر تصریح کرد: تمدن اسلامی حتی اگر به معنای مادی تا حدودی از بین رفته باشد، مبنای اخلاقی که بر آن بنا شده است تا امروز باقی است و برای بازسازی تمدن بر روی آن و زنده کردن دوباره آن مناسب است.

شوقی علام در پایان گفت: اگر بخواهیم تمدن را احیا کنیم، ابتدا باید ارزش‌های معنوی، اخلاق محمدی و الگوی معرفتی اسلامی را که مصلحت و خیر انسان را هدف تمدن و سازندگی قرار می‌دهد، در مردم خود زنده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    1 0
    عجب!!!
  • موسی IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    0 0
    جالب بود
  • بِمِصْرَ بُيُوتًا 🕌 CA ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    ﷽. برنامه ی 'هرخانه یک پایگاه سلامت' وزارت بهداشت را شنیده اید؟ برنامه ی هرخانه یک پایگاه سلامت با حضور حاج قاسم چطور؟! «خانه‌های قرآن (با قاسم!)» از برنامه‌های لازم و ضروری است! وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ وَأَخِيهِ أَن تَبَوَّآ لِقَوْمِكُمَا بِمِصْرَ بُيُوتًا وَاجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ. بت و گوساله امروز ما چیست که مردم دنیا (و مردم قوم موسی/رهبر) را از حرف حق موسی/هارون زمان دور میکند؟ پیام رسانهای دشمن گوشمون را سنگین میکند! دستهای پنهان دشمن در گوشیمون گوشمون را سنگین میکند! وابسته شدن به خدا، امام و شهدا هم یک نوع اعتیاد است! که عقده های روانی و مرض وابسته شدن و میل به هر چه از جنس دشمن خارجی و محتوای آن را هم درمان می کند! باید چشم و گوش و دلمون را از هر چه نا پاک پاک کنیم! سالهاست که ذهن، روح و فکر ما گره خورده به گوشی موبایلمون. باید چشم و گوش و دلمون را از هر چه نا پاک پاک کنیم! 🔻«شاطبی نابینا بوده و خیلی مقید بوده است که در جماعت و مسجد شرکت کند و از فاصله دور، صدای اذان جامع مصر را می‌شنید ـ با اینکه دیگران نمی‌شنیدند ـ و می‌فهمید که وقت نماز شده است (در محضر بهجت، ج۲، ص۶۲)» 🔻🔺«ببینید تأثیر کوثر تا به کجا است! هر جا را نگاه می‌کنی آثاری از او باقی مانده است! افرادی برای برآورده شدن حوایج خود برای سیده نفیسه که در مصر مدفون است، نذر می‌کنند و حاجت می‌گیرند (درمحضر بهجت، ج٢، ص۵۴) »🔺 ببینید تأثیر کوثر تا به کجا است! ببینید تأثیر سلیمانی تا به کجا است! دشمن ما میخواهد کاری کنند که تیم ملی سلیمانی ها از جهان حذف شود که موفق نمیشود! قرآن و تکثیر قاسم را که نمیشود حذف کرد! مستکبران از تکثیر کوثر وحشت دارند! و به پاکی حسّاسیت دارند! «کافی بود فقط اسمش بیاید، نظم دشمن را به هم می‌زد /چنان خطّ مقدّم را قدم می‌زد /که انگاری میان کوچه‌های خلوت کرمان قدم می‌زد /به سینه، سنگ دین را این و آن خیلی زدند امّا /همین‌که پای کار آمد وسط، سنگ محک او بود /بگویم حاج قاسم را چرا کشتند؟ می‌گویم /میان شیعه و سنّی، زبان مشترک او بود /چه کرد این مرد با دل‌ها!»🇮🇷🇪🇬🇵🇸