دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نمایی زیبا از دانشگاه مستقل ملی مکزیک
نمایی زیبا از دانشگاه مستقل ملی مکزیک

حوزه/ یکی از عواملی که به گسترش اسلام در آمریکای لاتین کمک کرده است، تضعیف سلطه کلیسای کاتولیک است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، به همت مرکز تحقیقات آمریکای لاتین و دریای کارائیب، میزگردی با موضوع «مقایسه فرایندهای گرایش به اسلام در مکزیک و کلمبیا» در دانشگاه مستقل ملی مکزیک برگزار شد.

در این همایش باپتیست برودار، استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه اکس مارسی فرانسه، اظهار داشت: در مناطق چیاپاس مکزیک و بوئناونتورای کلمبیا، کلیسای کاتولیک نسبت به سایر مناطق قدرت کمتری دارد. درک زمینه‌ای که امکان تشکیل سازمان‌های دینی جدید را فراهم می‌کند، مهم است. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که به وجود آمدن گرایش به دین‌های جدید در یک منطقه، حاکی از وجود ذهنیتی بازتر در آن جامعه است که به لطف آن مردم باورهای جدیدی را انتخاب می‌کنند. چنین فضای آزادی در کشورهای عربی یا آفریقایی و برخی از کشورهای اروپایی وجود ندارد.

باپتیست برودار همچنین اشاره کرد: در کشورهای مکزیک و کلمبیا مساجدی با اعضایی از مهاجران آفریقایی، آسیایی و اروپایی وجود دارد که تأثیرات خارجی مشترک دارند. علاوه بر این، در مساجد بومیان مسلمانانی وجود دارند که در عین اینکه به آموزه‌های اسلامی عمل می‌کنند، در پی حفظ هویت و فرهنگ بومی خود نیز هستند. مطالعه دلایل نفوذ این دین در این دو کشور اهمیت زیادی دارد؛ چون موضوع معناداری برای درک اسلام بین‌مللی و جهانی‌شده در یک بافت بومی است، جایی که مسلمانان به تازگی در آن حضور یافته‌اند و هنوز توسعه زیادی نداشته‌اند.

این کارشناس مطالعات اسلامی تأکید کرد: در مکزیک و کلمبیا بیشتر افرادی که برای اقامه نماز به مساجد می آیند محلی و بومی هستند. در این زمینه دو منطقه چیاپاس و بوئناونتورا با درصد بالایی از نوکیشان بومی از دیگر مناطق ممتاز است. البته این مطلب را نیز باید اشاره کرد که برخی از مسلمانان ساکن آمریکای لاتین تصمیم می‌گیرند که دین خود را ترک کنند؛ اعتراض‌ها و انتقادها به اسلام به عنوان آئینی بیگانه که در مکزیک و کلمبیا زیاد اتفاق می‌افتد، یکی از عوامل رها کردن اسلام است.

روث جاتزیری گارسیا لینارس، استاد دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی دانشگاه مستقل ملی مکزیک، در سخنان خود اشاره کرد: تا دو دهه پیش در مکزیک نه اصل اسلام قابل مشاهده بود و نه گرایش به آن. در سال ۲۰۰۱، حمله به برج‌های دوقلو در ایالات متحده، موجب شد که اسلام در سطح جهانی مورد توجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: امروز ما اطلاعات محکمی برای درک فرآیندهای گرایش به اسلام نه تنها در مکزیک، بلکه در دیگر کشورهای آمریکای لاتین داریم که محققان در حال بررسی برای درک کامل این پدیده و مقایسه آن بین مردان و زنان هستند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در نشریات مرتبط با این موضوع، در کشورهای مختلفی از قاره آمریکا جوامع مسلمان وجود دارند، به ویژه در برزیل، آرژانتین، ونزوئلا، کاستاریکا و همچنین در آمریکای مرکزی و شمالی که یکی از کشورهای آن مکزیک است. البته در مورد مکزیک، هیچ سرشماری رسمی از تعداد مسلمانان و اینکه آنها نوکیشان بومی هستند یا مسلمانان مهاجر، وجود ندارد.

به عقیده گارسیا لینارس، عمل به اسلام مستلزم تغییر در رفتار و آداب و رسوم اجتماعی افراد است؛ زیرا لازمه عمل به اسلام این است که باورهای دینی در زندگی آنها گنجانده شود و این باعث می‌شود که گروه‌های مذهبی در هر جامعه با تفسیر خاص خود از اسلام، به واقعیات متفاوتی پایبند باشند. در این بین زنان نیز در تلاشند تا آنچه را که می‌خواهند در زندگی روزمره خود انجام دهند، بهتر درک کرده و به آن عمل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha