یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین مطیعی گفت: تورم در تمام کشورها وجود دارد و در شرایط کنونیِ کشور مسئولان با مدیریت نقدینگی، کاهش هزینه های تولید، کاهش وابستگی بودجه به نفت، انضباط بانکی و شفافیت مالی، باید به دنبال مهار تورم باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی، در خطبه های نماز جمعه این هفته سمنان در مصلای این شهر با اشاره به شعار سال ۱۴۰۲ «مهار تورم و رشد تولید» گفت: توجه به شعار سال باعث ایجاد رفاه نسبی برای جامعه می‌شود که از وظایف دولت‌ها است و استقلال اقتصادی و کاهش وابستگی از دیگر برکات آن است.

وی با بیان اینکه خداوند را شاکریم پس از سه سال شیوع کرونا، رهبر معظم انقلاب در کنار مرقد حضرت ثامن الائمه(ع) حاضر شدند و این حضور دلگرمی برای مومنان و مشقت و ناامیدی برای دشمنان ایجاد کرد، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب امسال مطالبی به عنوان منشور طول سال فرمودند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه شعار «مهار تورم و رشد تولید» جنبه سلبی و ایجابی دارد، گفت که بخش کاهش تورم بخش سلبی و بخش رشد تولید بخش ایجابی است، پیش از این هم بر مهار تورم تاکید شده بود و امسال این مساله به خاطر اهمیتش به عنوان شعار سال عنوان شد.

به گفته امام جمعه سمنان، مسئولان و دست‌اندرکاران برای مهار تورم باید علل آن را بشناسند و عوامل آن را مهار کنند که برخی از عوامل آن افزونی تقاضا است که گرانی در پی دارد، زیرا مساله عرضه و تقاضا مطرح و باعث افزایش تورم می شود.

وی تورم ناشی از تولید را بخش دیگری دانست که باعث افزایش قیمت کالاها و تورم می‌شود و ادامه داد: دولت آیت‌الله رئیسی در دوره ای تورمِ تحویل‌گرفته از دولت قبل را کاهش داد، ولی در ادامه با دسیسه دشمنان در بخش‌های مختلف، تورم و اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین مطیعی با اشاره به تورم های ساختاری که نتیجه توسعه شهرنشینی است و باعث افزایش تقاضا و مصرف شده است، گفت: تورم در تمام کشورها وجود دارد و در شرایط کنونیِ کشور مسئولان با مدیریت نقدینگی، کاهش هزینه های تولید، کاهش وابستگی بودجه به نفت، انضباط بانکی و شفافیت مالی، باید به دنبال مهار تورم باشند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه تمام سطوح جامعه در مساله تورم دخیل هستند، گفت: وقتی ارزش دلار بالا می‌رود قیمتها افزایش می یابد، ولی با کاهش قیمت دلار قیمت‌ها کاهش نمی یابد و این مساله به رعایت انصاف عمده‌فروشان و خرده‌فروشان بستگی دارد.

کاهش هزینه های دولت، ارایه تسهیلات، ایجاد راه‌هایی برای خریدهای اجباری از سبد تولیدات داخلی، کمک به کاهش هزینه های مصرف انرژی و کاهش هزینه های تولید، از جمله راهکارهای بیان شده از سوی خطیب جمعه سمنان برای کنترل تورم بود.

وی تاکید کرد: گاهی شعارهای سال مورد توجه دولتها نبود، ولی در سال گذشته عمل به شعار سال مورد تقدیر قرار گرفت زیرا به دانش‌بنیان‌ها توجه شد که نمونه آن در استان سمنان مشهود است.

وی با اشاره به دعای لحظه تحویل سال «حول حالنا الی احسن الحال» افزود: تحول دو نوع است که نوع اول آن مثبت و انقلابی است و در آن نقاط ضعف و قوت باید مدیریت شود و نوع دوم از نوع استکبار و مطلوب دشمنان است.

حجت الاسلام والمسلین مطیعی ابراز داشت: در جامعه تحول برطرف کردن ضعف ها است، ولی از نگاه دشمن تحول از بین رفتن هویت نظام، تغییر قانون اساسی، استحاله فرهنگی و حذف نهادهای انقلابی است یعنی که ایران باید تجزیه شود و عده‌ای در داخل گویی وکیل مدافع آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و همین دیدگاه را دارند که دیدگاه مردودی است.

وی با اشاره به دیگر بیانات رهبر معظم انقلاب، اضافه کرد: از مواردی که در بیان رهبر معظم انقلاب مور تاکید بود جلوگیری از مصرف گرایی، تجمل‌گرایی و اسراف است که این موارد برای اعتلای نظام اسلامی سودمند نیست.

وی با اشاره به برخی آثار تجمل‌گرایی، تاکید کرد: در دوره کرونا آمار ازدواج افزایش یافت، زیرا خانواده ها سهل می‌گرفتند ولی اکنون آمار ازدواج متاثر از تجملات و تشریفات شده است و هر کس در هر جایگاهی به ویژه خانواده ها باید این مسایل را کنار بگذارند، زیرا آینده فرزندانشان را از بین می برند.

امام جمعه سمنان، امیدافزایی را اساس و اصل جهاد تبیین برشمرد و گفت: سالهای گذشته سختی‌هایی وجود داشت، ولی امیدواری هایی هم وجود داشت که باید بازگو شود مانند کاهش بدهی های خارجی، کنترل شیوع کرونا، موفقیت کشور در برخی تولیدات کشاورزی، کاهش نسبی بیکاری، کاهش وابستگی اقتصاد به برجام، و افزایش ارتباط با کشورهای همسایه، که همگی امیدوارکننده است.

خطیب جمعه سمنان بیان کرد: ضعفهای مدیریتی، قیمت بالای اجاره مسکن، و گرانی برخی اقلام اساسی نیز از موارد منفی جامعه است که شرایط این مشکلات نیز از طریق ارتباط ‌گیری با مردم باید برای آنان مطرح شود.

حجت الاسلام و المسلمین مطیعی افزود: ضعف رسانه ای دولت با مردم باید برطرف شود و مردم باید بدانند بخشی از مشکلات مربوط به دولت می شود و بسیاری موارد به دولت مربوط نیست، رسانه دولت باید قوی‌تر عمل کند.

امام جمعه سمنان بیان کرد: مردم از دخالت های برخی در انتصابات رنج می برند، چه معنا دارد برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تعیین بسیاری مسئولان حتی روسای دانشگاه هم دخالت داشته باشند و این از ضعف های مدیریتی است که باید برطرف شود تا منویات رهبر معظم انقلاب به طور کامل محقق شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha