چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
کد خبر: 1077963
۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
کتاب و کتابخوانی

حوزه/ مرحوم آیت الله مصباح یزدی در کتاب "خودشناسی برای خودسازی" در خصوص راه های رسیدن به کمال نهایی انسان که قرب الی الله است، نکات و مباحث بسیار مهمی را برای شیفتگان این طریقت بیان نموده اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، تعالیم قرآن کریم و کلام و سیره حضرات معصومین(ع) به ما این مساله را متذکر شده اند که برای آدمی کمالی بالاتر و ارزشمندتر از خودسازی و قرب الی الله وجود ندارد.

علمای بزرگوار شیعه نیز در طول تاریخ همیشه همین مسئله را به درستی تبیین کرده اند که از جمله این عالمان فرزانه، مرحوم آیت الله مصباح یزدی است که در کتاب "خودشناسی برای خودسازی" در خصوص راه های رسیدن به این کمال نهایی به بحث و نظر پرداخته و راهکارهای مهمی را برای شیفتگان این طریقت بیان داشته اند.

ایشان در این اثر به انسان به‌عنوان موجودی کمال‌پذیر از طریق تأمل در خویش و یافتن عواملی که در وجودش برای رسیدن و وصول مقصد نهایی می کوشد و مسیر قرب الهی را می‌شناسد، می نگرند و بر همین اساس نکات مهمی را بیان می دارند.

لازم به ذکر است که این کتاب از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ۴۲۴ صفحه به چاپ رسیده و در آن کوشیده شده تا با اکتفا به دریافت‌های وجدانی و براهین ساده، متن کتاب برای عموم مردم کاربردی باشد.

گفتنی است، کتاب دارای موضوع واحد و دو بخش مستقل از یکدیگر است؛ در بخش اول مرحوم استاد مصباح با ارائه یک بحث کلی و فشرده درباره خودشناسی و خودسازی به تبیین و توضیح ضرورت خودشناسی بر اساس نقل و عقل می‌پردازند. علاقه‌مندان در این بخش با موضوعات مختلف مانند «لذت کمال»، «جهت‌یابی امیال فطری»، «نقطۀ اوج امیال و غایت آمال»، «آیا ارتباط آگاهانه کامل با آفریدگار، عقلا ممکن است؟» و... آشنا می‌شوند.

بخش دوم کتاب که به‌تفصیل به موضوع معرفت نفس پرداخته است و مفاهیم اصلی در این حوزه مانند «خودشناسی»، «خودسازی»، «کمال»، «فطرت»، «امیال»، «ارتباط با خداوند»، «قرب»، «تدبیر و اراده» و... را به بحث گذاشته است. این بخش از کتاب منبع عمیق و غنی ای در راستای آشنایی با مباحث معرفت نفس به شمار می رود و می‌تواند همچون چراغ راهی در این مسیر عمل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha