دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
فصلنامه جدید حبل المتین ویژه مقاصد الشریعه

حوزه/ به همت دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت ، فصلنامه جدید حبل المتین ویژه مقاصد الشریعه، شماره چهل و چهل - یک، سال پائیز و زمستان ۱۴۰۱، به زیور چاپ و نشر آراسته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، به همت دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت ، فصلنامه جدید حبل المتین ویژه مقاصد الشریعه، شماره چهل و چهل - یک، سال پائیز و زمستان ۱۴۰۱، به زیور چاپ و نشر آراسته شد.

این شماره شامل موضوعات ذیل است:

 مقاله اول : مقاصد شریعت و تأثیر آن بر تفسیر نصوص ؛ نویسنده محترم آقای دکتر وریا حفیدی؛ مؤلف محترم ادعا کرده است که  ؛ با استناد به مقاصد شریعت نمی‌توان همه ظواهر آیات را تأویل و حمل بر معنای غیرظاهری نمود، اما در صورت وجود دلیل شرعی، به تأویل، تقیید و تخصیص نصوص اقدام کرد یا آنکه تفسیری موسع یا مضیق از آیات و احادیث ارائه کرد و این رویکرد با شواهدی از تاریخ فقه قابل تأیید می‌باشد

مقاله دوم : رعایت مقاصد شریعت در فقه حنفی  ؛ نویسنده محترم جناب آقای مولوی سید یحیی فاضل حسینی؛ ایشان  تلاش کرده است تا اهتمام فقهای احناف را به مقاصد شریعت در نظریات اجتهادی آنها بیان دارد و مهم‌ترین براهین را در رعایت مقاصد و معانی تشریعی در این فقه اثبات نماید و با استقرای آرای آنها از منابع معتمد، ویژگی صنعت اجتهادی احناف را آشکار سازد که این سعی از طریق بیان بارزترین اسلوب‌های اجتهادی مقاصدی احناف صورت می‌گیرد.

مقاله سوم : مقاصد الشریعه و حقوق و آزادی های اجتماعی ؛ نویسنده محترم جناب آقای دکتر محمد رسول ابوالمحمدی در قسمتی از این مقاله چنین آمده است . یکی از آن ضروریات که در نظر شرع مقدس جایگاه و اهمیت والایی دارد حفظ نفس انسان­ها و کرامت ایشان است. تا آنجا که در قرآن کریم جان یک نفر، جان تمام بشریت دانسته شده است و کسی که به مخلوقی تعدی کند گویی به خلقت تعدی نموده است؛ از این رهگذار، مقاصد شریعت با مفاهیمی چون حقوق و انواع آزادی­های فردی و اجتماعی، عدالت، کرامت و بسیاری مفاهیم دیگر مرتبت می­ شود که در این مقاله کوشش شده است از این دریچه مورد واکاوی قرار گیرد.

مقاله چهارم : مقاصد الشریعه از منظر فقهی شهید صدر (ره) به روایت اهل سنت ؛ نویسنده محترم جلال محمدی  در این مقاله چنین آمده است ؛ از میان افرادی که قدم به این میدان نبرد و مبارزه علمی و فکری گذاشتند و نام ­آور گردیدند، بی‌شک نام شهید مجاهد، آیت الله العظمی سید محمد باقر صدر (ره) از درخششی پرشکوه و تلألوی چشمگیر و تجلی متمایزی برخوردار گردیده است، به ویژه آنکه، وسعت علم و عمق اندیشه و ژرفای خرد این بزرگمرد فرزانه با تقوی و زهد و ایثار و فداکاری و از خود گذشتگی همراه بوده و در ‌نهایت نیز با خون پاک و مطهرش جاودان شده است.

مقاله  پنجم: چیستی و تطور نظریه مقاصد الشریعه، نویسنده محترم دکتر فرزاد پارسا  در این مقاله  آمده است که ؛مقاصد شریعت، یا اهداف شارع در تشریع احکام، موضوعی برآمده از مبحث تعلیل احکام، که گاهی به عنوان موضوعی از موضوعات علم اصول و گاه به عنوان علمی مستقل مطرح می‌شود. مقاصد از ابتدا در احکام شرعی لحاظ شده و علمای متقدم نیز در ابتدا در فتاوی خود همین معانی را لحاظ می‌کردند، اما بعدها روند انفکاک و بروز و تبدیل آن به علم یا بحثی مستقل در دوران مختلف و به وسیله‌ی علمایی چون جوینی، غزالی، عز بن عبدالسلام و آمدی طی شد، اما فضل تدوین آن به عنوان علمی مستقل به ابواسحاق شاطبی رسید.

مقاله ششم : پیشینه تاریخی پژوهش های مقاصد الشریعه از دکتر نادر کریمیان سردشتی در قسمتی از این مقاله چنین آمده است : در حوزه مقاصد شریعت، بر اساس منابع فقه و اصول فقه، چه به شکل مباحث اصلی و یا مسایل فرعی و ارزش و اهمیت آن، گزارش‌های فراوان ثبت و ضبط شده است. شارع در تبیین و تشریع احکام اسلامی، مصالح و مفاسد و اسرار و اهداف و منافع و مضرّات گوناگونی را بیان کرده و از صدر اسلام فقها و مفسّران به این مقاصد و فلسفه احکام، اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند.

مقاله هفتم : خطرات تهدید کننده اولین ضرورت از ضروریات پنجگانه مقاصد شریعت، حفظ دین؛ با تأکید بر شناخت غلو و راهکارهای درمان آن در سطوح مختلف اجتماعی ، نویسنده محترم جناب آقای دکتر سید محمد صادقیان تالشی  مؤلف محترم ادعا کرده است؛ بنابر قاعده کلیات خمس که در مبحث مقاصد شرعیه مطرح می­ شود؛ حفظ دین اولین ضرورت از ضرورت­های پنجگانه آن است. این ضرورت در طول تاریخ همواره از سوی خطراتی مورد تهدید بوده است. اما خطرات تهدیدکننده دین در دوره معاصر عبارت­اند از زندقه و الحاد، تحقیر دین، جمود، تقلید و غلو. اما غلو را می­توان از مهمترین این خطرات بر دین برشمرد و...

پایان پخش این شماره فصلنامه دو نشست علمی و پژوهشی از سلسله نشست های همگرائی و  برادری و پیشرفت که با عناوین ذیل  چاپ شئه است .

نشست  علمی «نقش مقاصدالشریعه در همگرایی جهان اسلام» ارائه دهند گان محترم جناب آقایان  آیت الله ابوالقاسم علی دوست، شیخ دکتر سید احمد هاشمی هاشمی

و نشست بعدی : «فقه و مقاصد شریعت»؛ ارائه دهندگان آقایان: آیت الله ابوالقاسم علیدوست و دکتر مصطفی ذوالفقارطلب و مولوی دکتر سید یحیی فاضلی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha