دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / نشست اساتید دانشگاه پیام نور همدان با نماینده ولی فقیه در استان

حوزه / امام جمعه همدان گفت: هر چه استعداد و ظرفیت در عالم وجود دارد، در انسان نیز وجود دارد و لذا گفته می‌شود که در عالم موجودی با این ظرفیت و استعداد وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی عصر امروز در مراسم تجلیل از اساتید دانشگاه پیام نور، با بیان اینکه تمدن غربی مبتنی بر نگاه اومانیستی شکل گرفته است، اظهار داشت: بر اساس این نگاه، انسان باید تنها در زندگی ۸۰ ساله دنیایی خود خوب زندگی کند و آزادی طراحی کرده که از هر چیزی که خواست می‌تواند لذت ببرد مگر آنکه آزادیش مانع دیگران نشود.

وی افزود: در مقابل این تفکر، قرآن و اسلام نوع دیگری را مطرح کرده‌اند و بر این موضوع تأکید دارند که اگر انسان به جز نگاهی که قرآن به آن اشاره دارد به زندگی نگاه کند، باخته است.

امام جمعه همدان، با بیان اینکه نگاه درست به انسان، همانی است که حضرت امیر(ع) فرمودند، یادآور شد: امام علی(ع) فرمودند، گمان نکنید بشر تنها همین جسم ۸۰کیلویی است، بدانید که انسان موجودی پیچیده است و باید استعدادهای او کشف شود.

وی با اشاره به اینکه انبیا آمدند تا عالم، مبتنی بر این جامعه شناسی، علوم، تمدن و فرهنگ شکل بگیرد، گفت: هر چه استعداد و ظرفیت در عالم وجود دارد، در انسان نیز وجود دارد و لذا گفته می‌شود که در عالم موجودی با این ظرفیت و استعداد وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با تأکید بر اینکه برخی استعدادها قهرا به فعلیت می‌رسد، اظهار کرد: تنها موجودی که می‌تواند استعدادهای دیگر خود را بروز دهد و آن را رشد دهد، انسان است و لذا وجه تمایز انسان با دیگر موجودات، اختیار است.

وی تصریح کرد: انسان بی‌نهایت استعداد دارد، اما این اختیار اوست که بتواند این استعدادها را رشد دهد و تنزل دهد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با بیان اینکه قبرستان‌ها پر از انسان‌هایی است که از استعداد خود در طول زندگی استفاده نکردند، گفت: در به فعلیت رسیدن استعدادهای بشر، هیچ فردی به اندازه معلم نقش ندارد.

وی اولین ویژگی بشر که ملائکه قانع شدند و به انسان سجده کردند را مسأله علم عنوان کرد و یادآور شد: اگر بشر نسبت به تعلیم و تربیت توجهی نداشته باشد، استعدادهایش از بین خواهد رفت.

امام جمعه همدان، با تأکید بر اینکه حتی مسئله عفاف و حجاب را هم باید با همین نگاه، بررسی کرد، گفت: از این نظر که انسان موجودی با عظمت است، بنابراین خدا حجاب را بر او واجب کرده تا ارتباطات انسانی باشد نه بر اساس جنسیت.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha