دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
فرزندآوری و فرزندپروری

حوزه/ حجت الاسلام‌ مصطفی سندگل، یکی از مشکلات اساسی در عصر حاضر را بی‌رغبتی به فرزندآوری و فرزندپروری دانست و توضیح داد: دلیل این مسئله دگرگونی و تغییرات ویژه در سبک زندگی افراد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت الاسلام‌ مصطفی سندگل در جمع طلبه‌های مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) کلاله بیان کرد: یکی از مسائل اساسی و کلیدی ادیان آسمانی به ویژه دین مبین اسلام، مسئله‌ فرزندآوری و فرزندپروری است که آیات و فرمایشات اهل بیت(علیهم‌السلام) بر این مسئله تاکید بسیاری دارند.

وی افزود: فرزندآوری و فرزندپروری اثر و فایده‌های زیادی در رشد معنوی، بروز استعدادهای والدین، رشد مادی و توسعه روابط اجتماعی دارد.

فعال فرهنگی یکی از مشکلات اساسی در عصر حاضر را بی‌رغبتی به فرزندآوری و فرزندپروری دانست و توضیح داد: دلیل این مسئله دگرگونی و تغییرات ویژه در سبک زندگی افراد است؛ اگر فرایند بی‌رغبتی به فرزند ادامه پیدا کند، در سال‌های آینده با جمعیتی پیر و فرسوده مواجه خواهیم شد و در نتیجه بنیان‌های اقتصادی، تولیدی، اجتماعی و سیاسی آسیب‌های جدی خواهند دید.

حجت الاسلام‌ سندگل به نگرش مثبت اسلام به فرزند و اهمیت آن اشاره کرد و افزود: در آموزه‌هایی دینی با تعبیرهایی از فرزند و جایگاه آن سخن به میان آمده است که بدون فرزندپروری و تربیت شایسته مصداق پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: در آموزه‌های دینی از فرزند به عنوان نور چشم و روشنایی دیده تعبیر شده که به این دلیل است که فرزند در بین خانواده و والدین شادمانی ایجاد می‌کند.

کارشناس مذهبی با اشاره به روایات و فرمایشات اهل بیت به خصوص امام رضا(علیه‌السلام) درباره آثار مادی و معنوی فرزندآوری بیان کرد: فرزندآوری زمینه‌ساز رشد استعداد و بهبود زندگی می‌شود؛ یعنی قرارگرفتن در نقش والدینی باعث رشد استعدادهای درونی می‌شود.

حجت الاسلام‌ سندگل ادامه داد: همچنین فرزندآوری زمینه ساز تقویت پیوند اجتماعی است که طی آن فرد به تدریج به شخصی خودآگاه، دانا و با تجربه در شیوه‌های فرهنگی تبدیل می‌شود.

وی اذعان کرد: فرزندآوری سبب بهداشت و سلامت روان است و طبق تأکید اهل بیت(علیهم‌السلام) فرزند صالح از مصداق‌های سعادت و خوشبختی بیان شده‌ است.

استاد حوزه تأکید کرد: خداوند متعال به وسیله فرزند صالح بستر رشد و تکامل معنوی والدین را فراهم می‌سازد، به گونه‌ای که هرتلاشی که آنان در راستای خشنودی خدا برای تربیت، رشد و تکامل فرزندان انجام می‌دهند مستحق ثواب و پاداش بزرگی است.

حجت الاسلام سندگل اظهار کرد: فرزند صالح یکی از عوامل صعود معنوی است که خداوند به افراد هدیه می‌دهد، فرزند صالح با اعمال شایسته خود باعث سعادت و کمال والدیـن می‌شود.

وی بیان کرد: فرزندان نعمت‌های الهی نزد والدین هستند و با بهره‌گیری صحیح از آن‌ها می‌توان در مسیر تکامل و هدایت گام برداشت و صرف نظر از این‌ که فرزندان وسیله‌ای برای آزمایش والدین هستند، در نگاه دینی نگرشی مثبت به فرزندآوری و فرزندپروری شده است.

فعال فرهنگی در پایان بیان کرد: زندگی اسلامی با توجه به فرمایشات اهل بیت(علیهم‌السلام) معطوف به اهمیت به مسئله فرزندآوری و فرزندپروری و گام برداشتن در این مسیر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha