یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تبریز

حوزه / رئیس جمهور گفت: حمایت مادی، معنوی و حقوقی از اهل فرهنگ و شعر ادب جزو برنامه‌های دولت است که البته تا کنون نیز اینگونه بوده و از این به بعد هم خواهد بود، چون ما به هنرمندان افتخار می‌کنیم که زیبایی می‌آفریند و ما هم حمایت‌های خود را از این قشر خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی امروز در جمع اصحاب فرهنگ و هنر در مقبره الشعرا تبریز، اظهار داشت: اینجا مقبره الشعرا و مقبره الشهداست و پیوند هنر و ایثار و شهادت خود معنای خاصی برای همگان و نسل‌ها دارد.

وی افزود: هنر قالبی است که می‌توان با استفاده از آن مفاهیم عالی را به نسل‌های آینده منتقل کرد و یکی از این قالب‌ها شعر است که آثار پرمضمون می‌تواند در تبیین مفاهیم عالی نقش داشته باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دلیل تجلیل از مقام شعرای اثرگذار بدان جهت است که قلم آنها جایگاه مداد العلما را دارد و این مداد شهادت، ایثار می‌پرواند و ایستادگی و مقاومت ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه شعر مقاومت که به برکت ایستادگی سرافرازان این خطه سروده شده، بسیار زیبا و دارای مضامین بالاست، اظهار کرد: "قسم به قلم" سوگندی است که پروردگار متعال در قرآن کریم از آن یاد کرده و این نشان می‌دهد هر مستوری خطاب خداوند نیست، مستوری مورد سوگند خداست که در جهت بهترین انسان‌ها قلم‌فرسایی کند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: اینکه شعر زیباست و زیبایی می‌آفریند، به خاطر زیبایی خود شعر و مضمون آن و حقیقت زیبای و مفهوم بزرگ آن است و لذا شعر، هنر و فرهنگ می‌توانند زیبایی خلق کنند و هم خود زیبا باشند و هم جلوه‌های زیبایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: هیچ چیزی زیبا نیست مگر اینکه در وصف جمال حق باشد، جلوه زیبایی خاص جمال حضرت حق و آنچه هست نور خدا و جلوه خداست و به همین دلیل است که شعرای بزرگی همچون شهریار و حافظ، مهم و مورد احترام هستند و به خاطر تصویر و ترسیم این جلوه و زیبایی حق به این نقطه رسیدند و این زیبایی را هم درک کرده و هم در قلم آفریدند و آن را در بسته‌های قابل انتقال به ذهن‌ها منتقل کردند و به همین دلیل است که وقتی شعر شهریار را می‌خوانیم انگار امروز سروده شده است.

رئیس جمهور، ایستادگی تبریزی‌ها در مقابل استبداد را اقدامی برای به تصویر کشاندن جلوه الهی دانست و گفت: فیلم و سریال و شعرها همه یک نوع تصویرسازی هستند که به نسل جوان و نوجوان نشان می‌دهد که چطور یک زن و مرد در مقابل استبداد ایستادند.

وی با بیان اینکه مکانی مثل مقبره الشعرا باید توسعه پیدا کند، یادآور شد: این توسعه هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است چرا که ما نیاز به سرمایه گذاری در عرصه فرهنگی داریم تا جوانانمان و نسل‌های آینده با این افتخارات آشنا شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما ادبیات ترکی و فارسی را جدا از هم نمی‌دانیم، تصریح کرد: هنرمندان و شعرای تبریزی پیشنهاد خوبی در خصوص تشکیل بنیاد ادبیات ترکی ایرانی دادند که قابل توجه و پیگیری است، چرا که اشعار ترکی و فارسی همه جلوه اسلام و دین‌مداری است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: نقش زنان و دختران در ادبیات فاخر بسیار مهم است و تأثیر آنها در تولید ادبیات فاخر در دفاع مقدس نیز بسیار زیاد بود، که باید این نقش و جایگاه را نشان دهیم چرا که مادران شهدا و خواهران شهدا و هنرمندان و آن امدادگران زن همه کارهای بزرگی کردند و شهدای زیادی در دفاع مقدس از زنان داریم که برای دفاع از ارزش‌های اسلامی ایستاده‌اند و حتی اینکه خانمی فقط بخاطر حجاب در آلمان به شهادت می‌رسد، موضوعی است که باید اقتدار چنین زنانی را به تصویر کشید.

وی در خصوص تکمیل مقبره الشعرا نیز یادآور شد: شخصا پیگیر این موضوع بوده‌ام و جذب اعتبار هم خوب بود و وزیر ارشاد نیز دقیق پیگیر خواهد شد، سال گذشته مقبره الشعرا از نظر عمرانی تکمیل نبود، ولی الان وضعیت بهتری یافته و امیدوارم در سفر بعدی این پروژه کامل شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: حمایت مادی، معنوی و حقوقی از اهل فرهنگ و شعر ادب جزو برنامه‌های دولت است که البته تا کنون نیز اینگونه بوده و از این به بعد هم خواهد بود، چون ما به هنرمندان افتخار می‌کنیم که زیبایی می‌آفریند و ما هم حمایت‌های خود را از این قشر خواهیم کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha