دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله سید احمد حسینی خراسانی در دیدار با مسئولین حوزه علمیه استان یزد

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان گفت: باید ببینیم در مسیر اهداف حوزه و معرفی آن به جوانان، چه کرده و چقدر موفق بوده‌ایم؟ و  نیز ببینیم کاستی‌ها و توقف‌ها کجاست تا در راستای پیشرفت و گسترش هرچه بیشتر آن قدم‌های محکم و استوار بداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی از فقهای شورای نگهبان امروز ضمن بازدید از مدرسه علمیه عبد الرحیم خان، با مسئولین حوزه علمیه استان یزد نیز دیدار کرد.

نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به آیه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه، "و (هنگامی که رسول فرمان خروج برای جنگ دهد) نباید مؤمنان همگی بیرون روند (و رسول را تنها گذارند) پس چرا از هر طایفه‌ای جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم رسانند، باشد که (از نافرمانی خدا) حذر کنند"، اظهار داشت: این آیه به اصل فلسفه وجودی یک پدیده مبارک به نام حوزه علمیه اشاره می‌کند.

وی افزود: لازم نیست همه به حوزه علمیه برای تحصیل علم هجرت کنند، چون اگر این اتفاق بیافتد نظام دچار اختلال می‌شود، کار و کاسبی‌ها، داد و ستدها، صنعت‌ها، دامداری‌ها، کشاورزی‌ها و کارخانجات تعطیل خواهد شد و ثانیا هجرت برای فراگیری این علوم جزو واجبات کفائیه هست نه واجبات عینیه، جزو واجبات نظامیه است نه واجبات عبادیه و لذا اگر کسی قیام کرد، از بقیه این مهم ساقط می‌شود و قیام همه به این امر یک تالی فاسد عقلی نیز دارد که جامعه تعطیل می‌شود، بنابراین عده‌ای باید باشند که زندگی و دنیا را اداره کنند و عده‌ای هم بروند برای درس خواندن.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی، با طرح این سؤال که چه کسانی باید برای کسب علم بروند، آیا به قید قرعه انتخاب شوند؟ یا اتفاقی انتخاب شوند؟، گفت: با شناسایی نیروهای مستعد این امر و فراخوان دادن برای جذب و گزینش نیروهایی که به درد این کار می‌خورند، این کار باید انجام شود.

وی ادامه داد: شاید کسانی باشند که استعداد داشته باشند، اما علاقه شان به سمت دیگری باشند، بنابراین آنها باید از بین افراد سالم در دینداری، تقوا و ادب شناسایی شوند و برای هر یک از این موارد امتیازی در نظر گرفته شود و هر کس امتیاز بالایی کسب کرد برای تفقه در دین جذب شود.

وی تصریح کرد: دین به قول امروزی‌ها یک بسته است، دین و فقه به معنای از طهارت تا دیات نیست، فقه به معنای واجبات و محرمات، مستحبات و مکروهات و مباهات در اعمال فردیه و عملیه نیست، بلکه دین از مسائل معرفتی، اعتقادی گرفته تا مسائل فقهی و مسائل اخلاقی، اجتماعی، سیاسی است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی تأکید کرد: کسانی که با هدف تفقه در دین وارد حوزه می‌شوند، پس از اینکه در دین فقیه شدند، برای ساختن جامعه و قوم خود رجعت می‌کنند.

وی ادامه داد: این ماهیت و اساس حوزه‌های علمیه است و حال باید ببینیم در این مسیر چه کرده و چقدر موفق بوده‌ایم؟ و نیز ببینیم کاستی‌ها و توقف‌ها کجاست تا در راستای پیشرفت و گسترش هرچه بیشتر آن قدم‌های محکم و استوار بداریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha