یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
«اهداف مشترک عاشورای حسینی و قیام مهدوی در روایات»

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان قیام جهانی مهدی موعود(عج) را مکمل حرکت اصلاحی امام حسین(ع) در نهضت عاشورا دانست و عدالت اجتماعی، مبارزه با جاهلیت را از جمله اهداف قیام امام حسین(ع) دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) ویژه برنامه‌ای با عنوان «اهداف مشترک عاشورای حسینی و قیام مهدوی در روایات» با حضور بانوان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان برگزار شد.

در این مراسم، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ با بیان این‌که عاشورا و مهدویت پیوندی عمیق با هم دارند، بیان کرد: هدف امام حسین(ع) از مبارزه با مـستکبران و طاغوت‌های عصرش، احیای دین اسلام، نجات مردم از جهل فرهنگی و نادانی سیاسی و برقراری عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی بود؛ حضرت مهدی(عج) نیز با ستمگران، مشرکان و مستکبران جـهان مـبارزه خـواهد کرد تا احکام الهی و سنّت جدش رسول الله(ص) را احـیاء و زمـینه را برای تحقق عدالت اجتماعی در سراسر گیتی به معنای واقعی کلمه فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: «عاشورا»، روز مظلومیت امام حسین(ع) و اصحاب وفادار او و «مهدویت»، یادآور غُربت امام مهدی(عج) در عصر غیبت است؛ تنهایی این دو امام همام(ع) و شباهت یاران و مبارزه با طاغوت‌های عصرشان برخی از نشانه‌های پیوند عاشورا و انتظار است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان به وجوه مشابهت مسئله عاشورا و مهدویت اشاره کرد و عنوان نمود: محبّت آن دو امام(ع) نسبت به یکدیگر، مسأله انتقام از خون سیدالشهداء(ع)، تأکید بر خواندن زیارت عاشورا توسط حضرت مهدی(عج) یا گریستن آن حضرت(عج) برای جدّ غریبش که در زیارت ناحیه مقدسه آمده، نمونه‌هایی از همبستگی «عاشورا» و «مهدویت» است.

حسینی واعظ در ادامه پیرامون رابطه عاشورا و مهدویت گفت: مقصود از رابطه عاشورا و مهدویت، پیوندی است که بیانگر رابطه عمیق حضرت مهدی(عج) با امام حسین(ع) است کـه در احادیث، دعای ندبه، زیارت عاشورا و زیارت ناحیه مقدسه به این رابـطه ناگسستنی اشاره شده است.

وی با برشمردن اهداف مشترک عاشورا و مهدویت، قیام جهانی مهدی موعود(عج) را مکمل حرکت اصلاحی امام حسین(ع) در نهضت عاشورا دانست و عدالت اجتماعی، مبارزه با جاهلیت را از جمله اهداف قیام امام حسین(ع) دانست.

استاد حوزه خواهران با استناد به روایاتی، برخی از مصادیق جهل در عصر غیبت(قبل از ظهور) را بیان کرد و نشناختن امام زمان(ع) را از آن جمله دانست و توضیح داد: عدم معرفت نسبت به امام زمان(عج)، یکی از اساسی‌ترین مصادیق جهل است، زیرا کسی که اهداف بعثت انبیاء و ضرورت وجود امامت را نداند، قطعاً نسبت به حقّ آنان جفا کرده و در گمراهی فکری و رفتاری خواهد زیست و در حال کفر و نفاق (مرگ جاهلیت) خواهد مُرد.

حسینی واعظ بی اطلاعی از کتاب خدا، توجه به تمایلات نفسانی و جابجائی معروف و منکر را از دیگر مصادیق جهل در عصر غیبت دانست و گفت: در آخرالزمان دروغ، رشوه گرفتن، بی‌حجابی و عمل منافی عفت امری عادی شده و با آمران به معروف به شدت رفتار می‌شود، گویا منکر به معروف تبدیل شده است و ارزش‌های دینی به ضد ارزش تبدیل می‌شوند.

وی برپایی حکومت اسلامی را یکی دیگر از اهداف قیام سیدالشهداء(ع) دانست و گفت: تشکیل حکومت اسلامی و احیای ارزش‌های اسلامی از اهداف امام بود که بدون برپایی حکومت، نمی‌توان از احیای معارف و احکام الهی و تحقق عدالت در جامعه سخن گفت.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، هدف از تشکیل حکومت مهدوی در آخرالزّمان را تحقق آرمان تمام انبیاء و هدف نهضت عاشورا معرفی کرد که در آن عدالت برپا گردد، بساط ستم برچیده شود و صالحان، فرمانروایان مردم باشند.

حسینی واعظ اضافه کرد: حکومت جهانی امام مهدی(عج) زمانی شکل می‌گیرد که تمام جهان آمادگی پذیرش و برپایی حکومت حقّه الهی را داشته باشند، حکومتی که بر مبنای توحید در سراسر جهان فراهم شود و سبب نابودی کفر، شرک و نفاق در سراسر گیتی شود؛ در حکومت جهانی مهدوی، یکتاپرستی در تمام عالم فراگیر و ظلم و بی‌عدالتی از چهره جهان برچیده می‌شود.

وی در راستای امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی دیگر از اهداف قیام امام حسین(ع) گفت: امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی، یکی از مهمترین، سازنده‌ترین و حیاتی‌ترین ارزش‌های اسلامی است که نقش بی‌بدیلی در سالم سازی فرد و جامعه دارد.

استاد حوزه خواهران خاطرنشان کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر فراموش شود، باید منتظر گسترش بسیاری از ناهنجاری‌ها و فسادها در مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باشیم که ناامنی به یک معضل بزرگ در جامعه تبدیل می‌شود. خداوند کریم در آیه ۱۱۶ سوره هود می فرماید: «پس چرا از نسل های پیش از شما خردمندانی نبودند که [مردم را] از فساد در زمین باز دارند؟ جز اندکی، از کسانی که از میان آنان نجات شان دادیم».

حسینی واعظ با بیان این‌که خداوند امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه تمام انبیاء و ائمه دانسته است، یکی از مهمترین عوامل شکل‌گیری نهضت عاشورا را امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرد و گفت: امام حسین(ع) بارها به این موضوع اشاره می فرمودند تا به جامعه خفته بفهماند که علت این همه فسادها، ترک امر به معروف و نهی از منکر است که شما را دامن گیر فساد سیاسی (یزید) و فساد اقتصادی و فرهنگی کرده است.

وی هدف سیدالشهداء(علیه‌السلام) از امر به معروف و نهی از منکر را اصلاح جامعه اسلامی و احیای سنّت نبوی دانست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha