یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
حجت‌الاسلام یحیی حسام امام جمعه شهر درق استان خراسان شمالی

حجت‌الاسلام حسام، نماز جمعه را محل تشریح و تبیین هدف اصلی عاشورا عنوان کرد و گفت: قیام امام حسین(ع) به همراه خانواده نشان می‌دهد جهاد تبیین وظیفه یک ارگان، نهاد خاص یا تنها حوزه علمیه نیست.

حجت‌الاسلام یحیی حسام امام جمعه شهر درق استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با گرامیداشت شهدای محراب و سالروز برگزاری نخستین نماز جمعه کشور، درباره ابعاد عاشورایی نماز جمعه گفت: بصیرت توأم با دین‌داری سرمنزل حرکت‌های تراز اسلامی است؛ از ابعاد عاشورایی نماز جمعه نیز بصیرت‌افزایی در ابعاد عبادی، سیاسی، دفاعی و امنیتی است.

امام جمعه درق استحکام و پیوند میان ولایت و امت اسلامی با طرح مبحث جامع و مهم امام‌شناسی و وقایع تاریخی زمان امامان معصوم را از دیگر ویژگی‌های نماز جمعه عاشورایی برشمرد و اظهار داشت: وحدت و انسجام از ابعاد دیگر عاشورایی نماز جمعه است.

حجت‌الاسلام حسام نماز جمعه را جایگاه تبیین و نهادینه‌سازی فرهنگ حسینی و معیارهای سبک زندگی عاشورایی در ابعاد مختلف زندگی اسلامی برای اقشار مختلف جامعه بویژه نسل جوان عنوان کرد.

وی گفت: ترسیم نقشه جامع کاربردی و ارائه طریق و نهادینه کردن سبک زندگی عاشورایی، معیارهای خانواده عاشورایی مانند زنان و قیام امام حسین، ویژگی‌های جوان عاشورایی، اعتلای امر به معروف و نهی از منکر، تبیین جلوه واقعی قرآن کریم در سیره اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و فرهنگ و روحیه جهادی و درس‌ها و عبرت‌های عاشورایی از دیگر دستاوردهایی است که در نماز جمعه به دست می‌آید.

امام جمعه درق نماز جمعه را محل تشریح و تبیین هدف اصلی و واقعی حرکت عظیم عاشورا توصیف کرد و ابراز داشت: این تبیین برای جامعه عاشورایی و حسینی بویژه انتقال پیام فریضه مهم امر به معروف و نهی منکر است.

حجت‌الاسلام حسام هدایت‌گری ارشادی و تشویق امام جامعه به عنوان قرارگاه فرهنگی و ارکان اصلی تبیین و تبلیغ را از دیگر ویژگی‌های نماز جمعه عاشورایی برشمرد و گفت: تبیین اصل وقوع حادثه کربلا به عنوان گفتمان عاشورا، نه صرفاً یک اتفاق تاریخی و مصیبت و روضه بسیار حائز اهمیت است.

وی به ویژگی‌های حرکت عاشورا مانند توحید، ایثار، گذشت و نکات دیگر مانند حقانیت امام حسین (علیه السلام)‌اشاره کرد و ابراز داشت: اباعبدالله الحسین (علیه السلام) مانند مباهله خانواده را همراه بردند تا نشان از حقانیت ایشان باشد.

امام جمعه درق همراهی خانواده امام حسین (علیه السلام) با ایشان را نشانه وظیفه همگانی جهاد تبیین عنوان کرد و گفت: امروز هم اجرای دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهاد تبیین را نمی‌توانیم وظیفه یک ارگان و نهاد خاص یا تنها حوزه علمیه عنوان کنیم؛ بلکه همه از زن و مرد تا کوچک و بزرگ موظف به انجام این جهاد هستند.

حجت‌الاسلام حسام تبیین درس‌های آموزنده گفتمان عاشورا و حادثه کربلا مانند امام شناسی، مسئله‌شناسی، دشمن‌شناسی، زمان‌شناسی، مکان‌شناسی، ابزارشناسی و هدف محور بودن قیام و برنامه‌محوری را وظیفه ائمه جمعه عنوان کرد گفت: خدا محوری و بندگی محض امام حسین (علیه السلام) و معرفی ایشان به عنوان شهید نماز از دیگر وظایف ائمه جمعه است.

وی در پایان تبیین جایگاه تراز هیأت تراز انقلاب اسلامی را خواستار شد و گفت: این هیأت‌ها باید مسجد محور، روحانی محور برای تمام فصول سال برای تمام سنین و جنسیت مختلف در فضای حقیقی و مجازی فعالیت کنند؛ این فعالیت‌ها باید دارای برنامه‌های مختلف برای همه اقشار جامعه باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha