دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نهضت امام حسین(ع)

استاد موسسه آموزش عالی الزهراء‌(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: عاشورا نتیجه عدم بیعت یزیدیان با امام حق بود، یعنی مقابله تمامی ویژگی‌های رذیله انسانی به شکل مطلق با تمامی ویژگی‌های فضایل انسانی آن هم به شکل مطلق.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم سکینه رفیعی‌نژاد در نشست معرفتی ویژه ماه محرم با عنوان «شناخت عادت‌ها در جهت رسیدن به فضایل عاشورایی» که از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد، عاشورا را جنگی میان تمامی رذائل مطلق در مقابل تمام فضائل مطلق دانست.

وی، منظور از عادت را مجموعه رفتارهایی دانست که بصورت منظم تکرار می‌شوند و افزود: عادت‌ها بر مبنای ارزش‌های وجودی، باورها و اعتقادات و طرز تفکر ما در کودکی شکل می‌گیرند، لذا هر رفتاری اگر به طور منظم و ناخودآگاه تکرار شود، بصورت خودکار آن رفتارها را تبدیل به عادت می کند.

استاد مؤسسه آموزش عالی الزهراء‌(سلام‌الله‌علیها) گرگان با اشاره به این مطلب که «یکی از راه‌های رسیدن به فضائل اخلاقی؛ شناخت عادت‌ها است»، گفت: در این راستا کسب مهارت‌ها بسیار اثرگذار است.

رفیعی نژاد اضافه کرد: در ذهن و مغز انسان توده‌ای به نام گان گالیون است که عادت‌ها در آن شکل می‌گیرند؛ اگر این توده در مغز انسان آسیب ببیند، مغز دچار مشکل شده و در ساده‌ترین رفتار مثل بستن ‌بندکفش، بازکردن در خانه با کلید، تایپ کردن و ... ناتوان می‌شود، لذا باید عادت‌ها وجود داشته باشد، زیرا بسیاری از فعالیت‌های روزانه را تسهیل می‌کند اما باید عادت‌ها گاهی توسط خود فرد ریکاوری و آبدیت شوند.

وی ابراز کرد: عاشورا نتیجه عدم بیعت یزیدیان با امام حق بود، یعنی مقابله تمامی ویژگی‌های رذیله انسانی به شکل مطلق با تمامی ویژگی‌های فضایل انسانی آن هم به شکل مطلق!

استاد حوزه خواهران تصریح کرد: آیات و روایات متعددی بر تقواپیشگی و کسب فضایل و دوری از رذایل اخلاقی سفارش کرده است، امام خمینی(رحمةالله‌علیه) برای اصلاح نفس بر پنج اصل؛ تفکر، عزم، محاسبه، تذکر، ولایت‌پذیری از معصومین(علیهم‌السلام) و برای معالجه عادات رذیله به روش مجاهدت و به ضد عمل کردن، معرفت و شناخت عادات و آثار آن و نیز روش محبت تأکید کردند.

رفیعی نژاد در ادامه به بیان چند روش عملی برای اصلاح نفس، ترک عادات ناپسند و جایگزینی عادات سالم پرداخت و توضیح داد: روانشناسان امروزی یکی از روش‌های دوری از عادات ناپسند را مدیتیشن می‌دانند، حال آنکه در آموزه‌های دینی برای دوری انسان از فحشاء و منکر، نماز و یاد خدا را معرفی می‌کنند: «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ».

وی در پایان بر نماز شب و سحرخیزی تأکید کرد و آن را یکی از راه‌های ارتباطی با خدا برشمرد و تصریح کرد: اگر انسان ارتباط معنوی با خدا، ائمه معصومین(علیهم‌السلام)، جهان و خود را برقرار کند، می‌تواند نسبت به عادات خود کنش و واکنش نشان دهد؛ در نظرگرفتن آثار گناه و داشتن انگیزه در این راستا بسیار مهم است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha