سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت‌الاسلام عطاریه

حوزه / مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در تیپ مردم پایه امام سجاد(ع) استان هرمزگان گفت: خبرنگار متعهد هیچگاه در مقابل مشکلات جامعه بی تفاوت نیست و بسیاری از منافع جامعه را بر منافع شخصی خویش ترجیح می‌دهد. 

حجت‌الاسلام محمد علی عطاریه مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه تیپ مردم پایه امام سجاد(ع) استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسبت گرامیداشت ۱۷مرداد ماه روز خبرنگار در مصاحبه ای به برخی مشکلات و چالش های پیش روی خبرنگاران اشاره کرد که در ادامه مشروح آن را می خوانیم:

-در مورد علت نامگذاری روز خبرنگار توضیح بفرمائید

الحمدلله به برکت جمهوری اسلامی ایام الله از بستر تاریخ به بطن زندگی اجتماعی کشیده شده است به عنوان نمونه همین نامگذاری‌های ایام به قهرمانان ملی مثل محمود صارمی که ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ در جریان ترور دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف افغانستان به شهادت رسید. ایشان از اعضای بسیج دانشجویی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران نیز بود.

امشخصه‌های حرفه خبرنگاری و شیوه تبیین چیست؟

امروز خبرنگاری به نوعی رزمندگی محسوب می‌شود، رزمنده حرفه‌ای کیست؟ هر شاخصه‌ای برای ایشان در نظر گرفتید برای خبرنگار حرفه‌ای انقلابی هم می‌شود لحاظ نمود؛ از آشنایی با سلاح گرفته تا نوع بکارگیری و استفاده سلاح اطلاع رسانی اگر بخواهم کمی مصداقی عرض کنم باید بگویم یک خبرنگار متعهد هیچگاه در مقابل مشکلات جامعه بی تفاوت نیست و بسیاری از منافع جامعه را بر منافع شخصی خویش ترجیح می‌دهد.

به نظر شما خبرنگار نقش و جایگاهی در پیشرفت جامعه دارد؟

قطعا پیشرفت فرهنگی بدون اطلاع رسانی و گفتمان سازی تحقق یافتنی نخواهد بود، زیرا اطلاع رسانی متعهدانه است که می تواند یک جامعه را در ابعاد مختلف پویا و زنده نگه دارد.

آیا ماهیت حرفه خبرنگاری و اهمیت آن برای مردم و مسئولان به اندازه کافی شناخته شده است؟

گمان بنده این است که در جامعه مذهبی خبررسانی را به نوعی در تعارض با اخلاص می‌دانند، یعنی اگر خبرنگار بخواهد به وظیفه‌ی خود که اطلاع رسانی هنرمندانه است عمل کند ممکن است برخی معترض شوند و بگویند عکس نگیر، خبرنگاری نکن، کار را برای خدا انجام بده!

بر اساس همین جهان بینی نسبت به حرفه و رسالت خبرنگاری ، بسیاری از تلاش های خبرنگاران در عرصه اطلاع رسانی که پیشرفت و همچنین امیدآفرینی اجتماعی را به دنبال دارد، نادیده گرفته می‌شود.

سخن پایانی:

اول تبریک عرض می‌کنم خدمت بزرگ خبرنگار عالم نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و همچنین احیاگر حادثه کربلا زینب (س) و به شما و همکاران خوب‌تان که در تلاش هستید تا پیام جمهوری اسلام را به مخاطبین منعکس نمائید،

دوم باید عرض کنم حرفه خبرنگاری اگر سختی ها و مشکلات فراوانی برخوردار است، زیبایی‌هایی هم دارد که مهمترین زیبایی آن همین است که خبرنگار متعهد خود را ادامه دهنده راه رسول الله بداند.

به تعبیر امام خامنه‌ای: اگر زحمات شما نباشد، این لحظه‌ها هرگز ماندگار نمی‌شود. شما آن را حفظ می‌کنید و در اختیار افکار مردم قرار می‌دهید.

امیدوارم با فرهنگ سازی صحیح بتوانیم این ظرفیت عظیم، خبرنگاری متعهدانه، را احیا کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha