دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
صالح

حوزه/ شیخ عبدالله الصالح معاون دبیر کل جمعیت عمل اسلامی بحرین گفت: بدون شک زیارت اربعین حسینی آثار مهم و جدی بر مومنان و زائران در هر مکانی دارد و تمام توطئه های دشمنان را که سال گذشته طراحی کرده بودند، با شکست مواجه می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، شیخ عبدالله الصالح معاون دبیر کل جمعیت عمل اسلامی بحرین در آستانه اربعین حسینی در گفت‌وگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به آثار و فوائد زیارت اربعین و توطئه‌های دشمنان اسلام برای خدشه وارد کردن به برکات زیارت اربعین پرداخت.

ترجمه این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

حوزه: لطفا در خصوص مهمترین آثار و برکات زیارت اربعین حسینی توضیح دهید.

مهمترین فایده زیارت اربعین بعد از ثواب و مواسات با اهل بیت(علیهم السلام) عبارت است از تعدیل قطب نمای انسان به سوی خداوند متعال، زیرا ممکن است انسان یاد خدا را فراموش کند و از اطاعت اوامر و واجبات الهی غافل شود، اما در زیارت اربعین دوباره به یاد می‌آورد که باید به درگاه خداوند متعال برگردد و افکار و عقاید خود را اصلاح کند و آنچه را که با خداوند عهد کرده عمل کند، خصوصاً در فریضه امر به معروف و نهی از منکر و جهاد فی سبیل الله .

زائر بایستی همیشه اخلاق نیکی را که نسبت به خالقش، نسبت به امت، نسبت به جامعه و برادرانش داشته باشد، برای خود یادآوری کند و بردبار، اهل همکاری و تعاون و دارای اخلاق والا باشد، همانطور که حضرت امام حسین(أفضل الصلاة والسلام) الگوی کامل این اخلاق والای ستوده بود.

حوزه: به نظر شما مهمترین درسی که از زیارت اربعین امام حسین (علیه السلام) می‌توان گرفت چیست؟

درس‌های زیادی در زیارت اربعین حسینی وجود دارد که لازم است یک انسان مومن به آن توجه کند از جمله آن؛ انسان باید به یاد خدای سبحانه و تعالی باشد و به یاد فدارکاری‌های عظیمی که امام حسین(ع) و اهل بیت ایشان و یارانشان از خود نشان دادند، باشد و همچنین به یاد ضرورت همکاری با مردم و ضرورت هم زیستی با دیگران باشد .

انسان بایستی همواره سخاوت بی نظیر عراقی‌ها را که در برابر چشمانش است را یادآوری کند تا انگیزه ای شود برای کار کردن در راه دین و مومنان و مستضعفان در جهان و تلاش برای ارتقای کلمه لا اله الا الله و محمد رسول الله صلی الله علیه و آله، علی ولی الله و امام حسین شهید راه خدا و ثارالله.

حوزه: خطرناک ترین نقشه‌های دشمنان اسلام برای اربعین حسینی در شرایط کنونی چیست و راه مبارزه با این توطئه‌ها چیست؟

بدون شک زیارت اربعین حسینی آثار مهم و جدی بر مومنان و زائران در هر مکانی دارد و تمام توطئه های دشمنان را که سال گذشته طراحی کرده بودند، با شکست مواجه می‌کند. زمانی که زائری به زیارت امام حسین(علیه السلام) در اربعین می‌رود این زیارت اسباب و عواملی که می توانست بر نفوس برخی از فریب خوردگان و افراد مغرور اثر بگذارد را از بین می‌برد و آن‌ها را به سوی رشد و هوشیاری بر می‌گرداند.

اما بی‌تردید خطراتی وجود دارد که همچنان امنیت مؤمن و جامعه مسلمان و سلامت و امنیت او و راهش را تهدید می‌کند. شاید مهمترین آنها این باشد: آنچه که مربوط به فرد مؤمن است او باید از خود پسندی در اعمالش پرهیز کند، چرا که هر آنچه از زیارت و خدمت و یا هر کار خیری که انجام می‌دهد از لطف و منت خداوند و و صاحبان این نعمت است.

همچنین موضوع تعصب‌های نفرت انگیزانه که دشمنان اسلام و امت برای ایجاد تفرقه و جدایی بین زائران ایجاد می‌کنند تا مشکلات و مصائبی را بین مسلمانان بوجود بیاوردند. همچنین ایجاد حساسیت‌های درونی بین ملت‌ها می‌کنند و در اختلافات بزرگنمایی نموده و امثال این توطئه‌ها را طراحی می‌کنند.

دشمنان بر جدایی دین از سیاست توجه می‌کنند یا تمسک به برخی از ظواهر به جای توجه به جوهر و اهداف یا افراط گرایی در جلوگیری از گریه و زاری از مصیبت‌هایی که بر سر امام حسین(ع) آمد برای جلوگیری از گریه مردم یا تضعیف تعامل و مواجه شدن با آرمان حسینی و برخورد با مصیبت‌های حسینی بدون توجه به جنبه‌هایی که امام حسین(ع ) و اهل بیتش برای آن قیام کردند.

امام حسین (ع) همانطور که مظلوم بود مجاهد، آمر به معروف و ناهی از منکر و متمسک به سیره جد و پدرش (صلواة الله علیهما) بود. او صاحب حق، قیام کننده برای عزت و کرامت و آزادی انسان و مطالبه‌گر عدالت انسانی و مساوات در زندگی و خواستار استقرار حکومت خدا در زمین و خواهان تحکیم دین خدا در بین انسان‌ها بود.

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha