دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مهدویت

حوزه/ کارشناس و پژوهشگر حوزه مهدویت، نگاه تمدنی مقام معظم رهبری به مهدویت را مهمترین و اصیل ترین نگاهی دانست که در جهان اسلام وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به ایام آغاز امامت حضرت مهدی(عج) گفت: پرداختن به جریان گرامی داشتن ۹ ربیع دو جنبه دارد. اول به دلیل آغاز امامت امام حی و زنده و امام زمان(عج) است به همین دلیل که سزاوار است که سالروز آغاز امامت حضرت گرامی داشته شود و به تعبیری در این ایام یادی از حضرت شود زیرا دوران غیبت امام زمان جریان جبهه باطل همه تلاشش را می کند که یادی از امام حی در جامعه نباشد.

وی افزود: از این روی درست است که ما مأسساتی برای مهدویت داریم و جمکران داریم و و برنامه های متعددی در حوزه مهدویت برگزار می شود ولی باید بدانیم که در این عصر، امام زمان (عج) بسیار مظلوم هستند. این مسئله بنا به نقل امام باقر(ع) است که ایشان فرمودند که این دوران، دوران تنهایی امام زمان(عج) است.

استاد مباحث مهدویت بیان کرد: در این دوران باید به هر نحو ممکن یادی از امام زمان(عج) صورت گیرد. در این روز بزرگ به مسئله آغاز دوران امامت ایشان می پردازیم. به تعبیری در این روز بزرگ باید بیعتی دوباره با امام داشته باشیم. در این روز می توانیم با برپایی برنامه های مختلف جامعه را در فضای جدیدی از عشق ورزی به امام و همچنین ابراز ولایت قلبی داشته باشیم. این ابزار علاقه قلبی ولایی را تبعیت می نامیم.

وی گفت: جنبه دیگر گرامی داشت نهم ربیع که از اولین مهم تر است این است که دشمن در این سالهای اخیر پس از انقلاب فعالیت های گسترده ای انجام داده است. البته پیش از انقلاب نیز کارهای انحرافی بود ولی فعالیت های مهدوی نیز انجام می شد که بیشتر محصور به رشد دعاهای ندبه و مجالس مرحوم کافی بود.

این محقق حوزوی افزود: دعای ندبه و گریه برای امام زمان(عج) شاید مهمترین برنامه فرهنگی بود که در حوزه مهدویت در جامعه پیش از انقلاب در جامعه رونق یافته بود ولی آنچه انقلاب ایجاد کرد رویکرد مهدوی بسیار متفاوتی بود. این جریان گسترده در ادامه به جریان بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی منجر شد.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی بیان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به صراحت نقشه راه انقلاب اسلامی را ترسیم کردند که بر اساس یک الگوی حاکمیتی مهدوی است. ایشان نگاه بسیار قوی و مستحکم تمدنی را برای آینده نظام اسلامی ترسیم کردند. این نگاه قوی تمدنی همه اضلاع حکومت وجامعه اسلامی را از بعد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و نظامی و... ترسیم کرده است.

وی گفت: این نگاه مبتنی بر آن است که پیش از ظهور تمدنی شکل بگیرد که این تمدن از جهات متفاوت باید سرآمد باشد که این مساله مقدمه ظهور است. این نگاه بر عکس نگاه سنتی و متحجری بود که در جامعه پیش از انقلاب وجود داشت که یکی از مظاهر آن شکل گیری جایگاه هایی چون انجمن حجتیه و ... بود. آنها می گفتند که حتما باید فساد و فحشا همه جهان را فرابگیرد تا امام ظهور کنند ولی نگاه اصیل که نگاه امام راحل و مقام معظم رهبری است بر این نکته اشاره داردکه این نگاه منفعلانه به هیچ وجه نمی تواند بازخوردی از آموزه های مهدوی باشد زیرا همین الان نیز جهان با ظلم و فساد و فحشا دست و پنجه نرم می کند.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی اظهارکرد: یکی از این نگاه ها این است که پس از امام حسن عسکری(ع) باید آن را به عنوان یکی از شعائر اسلامی پررنگ و بسیار مهم تجدید کنیم مساله مقابله با این جریانات انحرافی است که یکی از آنها نگاه امام زمانی پیش از انقلاب اسلام است. اول اینکه کسانی آمدند و نسبت به تولد حضرت و مسایلی را مطرح کردند و باعث شدند که نگاه های فرقه ای و انحرافی شکل گیرد. پس از آن، افرادی که دائما به این بساط دامن می زنند بروز و ظهور کردند و با پولهایی که از خارج وارد این جریان شد انحرافات رنگ و بوی دیگری گرفت و به دنبال نفوذ در لایه های مختلف جامعه اسلامی هم پیش رفتند و یکی از این اهداف نیز شهر مقدس قم بود.

وی گفت: یکی از مهمترین راه های نجاتی که در این عصر و دوران باید به آن دست یازید و بر آن چنگ زد ریسمان ولایت فقیه است. مقام معظم رهبری این دایره و این عرصه را به شکلی حکیمانه مدیریت می کنند و با ترسیم نقشه راه حکیمانه به حدی ظریف و زیبا و متقن و دبون کوچکترین لایه غیر مهدوی و شبهه داری این حوزه را برای همه گان تبیین کردند که امروز به جرات می توان گفت که این نگاه کاملترین نگاهی است که بر اساس آیات و روایات متقن ترسیم شده است.

استاد حوزه علمیه اظهارکرد: مقام معظم رهبری وظیفه منتظران را در بهترین حالت آن که بر اساس نگاه کامل دینی است بیان می کنند. تسریع در حرکت زمینه سازی یکی از مهمترین وظایف منتظران است. منتظران واقعی منتظرانی منفعل و خموده نیستند بلکه به دنبال انجام تکالیف منتظرانه خود هستند. در حقیقت در این روزه بزرگ همه ساله به ما یادآوری می شود که به عنوان یک منتظر چه وظایفی به عهده داریم. یکی از این وظایف مقابله با جریان های فاسد و نوظهور در حوزه مهدویت است.

این کارشناس مباحث مهدویت اظهارکرد: در دوران غیبت به دلیل کوتاهی در حوزه مهدویت انجام شد شاهد رشد جریانات انحرافی بودیم. متأسفانه امروز نیز این جریانات در برخی از استان های ما ریشه دوانده اند. متاسفانه حدود پنج جریان انحرافی امروز در استان های ما در حوزه مهدویت فعال شده اند که یکی از این اهداف، شهر قم است که در این سالها با هوشیاری حوزه و فعالان عرصه مهدویت این جریاناتند متاسفانه نام چهار پنج جریان انححرافی در استان ها و حتی در قم فعال شده اند که این جریانات به عده ای از عامه جامعه باور نمی کنند که این نتوانسته اند خود رابه شکل غالب مطرح کنند ولی به هیچ وجه نباید از آنها غافل بود زیرا غفلت از آنها در آینده برای ما گران تمام می شود.

وی گفت: یک نمونه ای در یکی از کشورهای همسایه ما شکل گرفته است نیز نگاهی است بر اساس شخص محوری و جریان محوری در عرصه سیاسی شکل گرفته است که متاسفانه پیروان این فرقه و حزب که تلاش زیادی نیز برای یافتن جایگاه های بیشتر در این کشور دارد نگاه انحرافی مهدوی به رهبرانشان دارند که این نگاه در عرصه های مختلف خود را نشان می دهد.

این کارشناس مهدویت بیان کرد: امروزه شاهد فرقه سازی های متعدد در کشورهای اطراف و به خصوص در جوامعی هستیم که هم جمعیت سنتی و تحریک پذیر هستند و هم از رشد علمی کمی نیز برخوردار هستند. این گروه ها با روش های مختلف خود را در میان مردم و به خصوص مردمی که به این عرصه دلدادگی دارند مطرح می کنند و دست به جذب طرفداران می زنند.

وی گفت: یکی از سمی ترین این تلاش ها تلاش هایی است که این گروه هایی که متاسفانه به دنبال شیعه سازی لیبرال و حتی تفقه لیبرال و متجهد سازی لیبرال هستند به شکل کاملی دست به نیابت سازی ها می زنند.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی اظهارکرد: متأسفانه این گروه ها در بین مردمی که عاشقانه به دنبال راهی برای نزدیک به امام زمان (عج) شان هستند لانه گزینی می کنند و بسیاری از مردمی که به این گروه ها می پیوندند اصلا باور نمی کنند که در یک حزب و گروه انحرافی هستند، زیرا همه چیز به شکل کاملی عادی است. مراسمات مذهبی خود را دارند و رهبران آنها از آیات و روایات با نگاه کاملا سمت دار و جهت دار می خوانند و آنها نیزخود را نجات یافته ترین مردم بر می شمارند.

این کارشناس مهدویت یادآورشد: مردم ارادت عجیبی به ساحت اهل بیت دارند و می بینند که ظاهر قصه این است که یک جریان به یک مسئله می پردازد و هزینه هم می کند، ولی باید پذیرفت که هیچ جریان قوی و پویا و درست تری جز جریان انقلاب اسلامی اصیل وجود ندارد. قطعا نگاهی صحیح تر از نگاه رهبری در بین همه علما در جهان اسلام در این حوزه وجود ندارد. گاهی در اندیشکده مهدویت با حضور کسانی که دکترای این مباحث را دارند کلمات رهبری را مورد مداقه ذره بینی با آیات و روایات و احادیث قرار می دهند و پس از ساعت ها تلاش علمی به این نتیجه می رسند که ایشان قوی ترین و بی نقص ترین نکات را در این حوزه بیان کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha