دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست علمی نقد «اشتراط قطع مری در ذبح

حوزه/ نشست علمی نقد «اشتراط قطع مری در ذبح» با حضور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد و کشاورزی، نمایندگان مراجع عظام تقلید و برخی از علما و شخصیت های برجسته حوزوی در مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی نقد اشتراط قطع مری در ذبح، با حضور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد و کشاورزی، نمایندگان مراجع عظام تقلید و برخی از علما و اساتید حوزوی در مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برگزار شد.

بر اساس این گزارش: عضو کمیته فقهی موسسه موضوع شناسی احکام فقهی در این نشست گفت: فقهای عظام در رابطه با حلال شدن حیواناتی که ذبح می شوند فرموده اند باید چهار رگ به طور کامل قطع شود؛ گاهی در کشتارگاه ها مشاهده می شود که چهار رگ قطع می شود، لیکن رگ مری به اندازه یک نخ وصل است. براساس این اتفاق، برخی از فقهای عظام به حلال نبودن و نجس بودن این ذبیحه فتوا می دهند.

حجت الاسلام و المسلمین رحمانی افزود: در این پژوهش ما از چند راه، این نظریه را مورد نقد و بررسی قرار دادیم: نسبت به فتوای فقهای صدر اول، فقهای متاخرین و فقهای معاصر. نتیجه بر آن شد که این مسئله به گونه ای که مشهور بین فقها باشد و همه فقها این مطلب را قبول کرده باشند نیست.

وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از فقهای صدر اول و معاصر یا اصل چهاررگ بودن را یا اصل قطع کامل را قبول ندارند و احتیاط می کنند و برخی از فقها تصریح کرده اند و فتوا داده اند که قطع مری لازم نیست. بر فرضی که این مطلب شهرت داشته باشد از نظر ادله دیگر مثل روایات و اصول عملیه طبق بررسی ها نتیجه این شد که نسبت به آن که باید چهار رگ باید قطع کامل بشود فتوایی که مورد اتفاق همه باشد نیست

علاوه بر آن که فری به معنای شق هم آمده و از نظر عرف و لغت ضرورتی ندارد مری کاملا قطع و جدا شود.

در ادامه این نشست برخی حاضران نقد خود را در باره پژوهش انجام شده مطرح کردند که از طرف ارائه دهنده پاسخ داده شد.

در پایان حجت الاسلام والمسلمین ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با قدردانی از برگزاری این نشست، خواستار بررسی نتایج آن در یک کارگروه تخصصی برای اقدامات بعدی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha