دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد حسین فلاح زاده

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به وقایع غزه، باز شدن زبان کودک فلسطینی به ذکر و دعا در لحظات آخر عمرش را بسیار مهم دانست و گفت: هرکس خالصانه برای‌خدا کار کند، ولو کودک ۱۲ یا ۱۳ساله باشد، در هنگام سخن‌گفتن از کلام و قلبش حکمت جاری و عملش الهی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح زاده در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به سالروز ۱۳ آبان روز مبارزه با استکبار جهانی، نام‌گذاری چنین روزی به نام روز دانش‌آموز را حاصل تربیت فرزندانی در خانواده‌های مؤمن، متدین خداباور، ولایی، مجاهد و وظیفه‌شناس دانست.

وی اصل تشکیل خانواده را توصیه مؤکد دین برشمرد و با بیان این که ازدواج به‌حکم اولی مستحب مؤکد و گاهی واجب می‌گردد، خاطرنشان کرد: اگر جوانی به‌خاطر ازدواج‌نکردن مرتکب عمل حرامی می‌گردد، بر او واجب است تا برای ازدواج اقدام نماید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح زاده در ادامه به تعابیر قرآنی در رابطه‌ با چشم‌روشنی فرزند نسبت به پدر و مادر اشاره نمود و اظهار داشت: اگر فرزند درست تربیت نشود، نه‌تنها سبب چشم‌روشنی و سعادت پدر و مادر نمی‌گردد؛ بلکه موجب سرافکندگی بوده، عوامل سوء برخی از اعمالش نیز شامل پدر و مادر خواهد شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به روایت «وَلَدُ السَّوءِ یَهدِمُ الشَّرَفَ ، و یَشینُ السَّلَفَ»، با بیان این که فرزند ناشایست، شرافت را از بین می‌برد و نیاکان را بدنام می‌کند، اظهار داشت: هرچند عوامل مختلفی بر تربیت فرزند مؤثر است، بااین‌حال پدر و مادر اولین مرجع تقلید فرزند در کارهای خیر و ناپسند هستند.

وی با بیان این که گفتارها و رفتارها و کیفیت تعامل ما با میهمانان، همسایگان، دوستان و آشنایان در تمام موقعیت‌های مختلف، بر تربیت فرزند بسیار مؤثر است، خاطرنشان کرد: این که اسلام دستور می‌دهد تا در گوش راست نوزاد تازه‌متولدشده اذان و در گوش چپش اقامه گفته شود؛ نشان‌دهنده تأثیر گفتار الهی و معنوی بر جسم و جان کودک است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح زاده افزود: گر بین قول و فعل والدین هماهنگی باشد، فرزند متناسب با آن افعال تربیت خواهد یافت و اگر خدای‌نکرده بین گفتار و رفتارمان تناقضی وجود داشته باشد، در روح و روان و رفتار آینده کودک تأثیرگذار خواهد بود. نه‌تنها گفتار و رفتار بلکه غذایی که به کودک می‌دهیم بسیار مؤثر است.

وی با بیان این که در روایات آمده، نخستین کام طفل را با تربت سیدالشهدا برآورید، اظهار داشت: این نکته تأکیدی بر این مهم است که باید جسم و جان کودک از آغاز روزهای زندگی با خط امامت، ولایت، شهادت، شهامت، فضیلت و فداکاری و جان‌فشانی در راه خدا آشنا شود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که اعمال و افعال والدین تأثیر مستقیمی بر آینده فرزند دارد، خاطرنشان ساخت: غسل نوزاد یکی از غسل‌های مستحب است که در آن با قصد قربت روح و روان کودک با غسل جلا داده، نورانی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مراحل مختلف تربیت کودکان و فرزندان اشاره نمود و با بیان این که مبتنی بر آموزه‌های روایی، کودک در ۷ سال نخست آقای والدینش است، اظهار داشت: در عین مراقب از خطاهای احتمالی کودک در ۷ سال نخست، باید حواسمان باشد که دستورات والدین برای ۷ سال دوم است. کودک در ۷ سال دوم باید باظرافت‌های خاص، مطیع اوامر والدینش باشد؛ فرزند بعد از ۱۴ سالگی نیز به مشاور والدین تبدیل شده، در انجام امورات مربوط به خانواده باید با او مشورت نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح زاده انتخاب نام نیکو و تعلیم قرآن را از حقوق مهم فرزند بر والدین دانست و با بیان این که غذایی که به کودک می‌دهیم در تربیت او بسیار مهم و مؤثر است، خاطرنشان کرد: دوستان و هم‌نشینان بد یکی از زمینه‌های انحراف آدمی است؛ در عصر کنونی با پیشرفت دانش بشری و فنّاوری، دوست فرزندانمان در داخل تلفن در جیب و همراهشان قرار دارد.

وی در ادامه با تأکید بر این که اگر مراقبت‌های والدین و تربیت فرزندان درست انجام شود، شهید فهمیده‌ها تربیت خواهند شد، تصریح کرد: شهادت بیش از ۳۰ هزار دانش‌آموز در دوران دفاع مقدس، نشان‌دهنده عزم راسخ پدر و مادران ایرانی بر تربیت فرزندانی سلحشور است. وقتی پای سخن شهدای دانش‌آموز می‌نشینیم، گویا با عارف خودساخته‌ای که سالیانی دراز در وادی تربیت نفس گام برداشته، مواجهیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود ضمن ارائه تاریخچه‌ای از روز ۱۳ آبان و تشریح وقایع آن روزگاران بر تداوم تأثیر این روز در گذر تاریخ اشاره نمود و ضمن تبیین وقایع غزه، باز شدن زبان کودک فلسطینی به ذکر و دعا در لحظات آخر عمرش را بسیار مهم و درس‌آموز توصیف و تصریح کرد: هرکس خالصانه برای‌خدا کار کند، ولو کودک ۱۲ یا ۱۳ساله باشد، در سخن‌گفتن از کلام و قلبش حکمت جاری و عملش خدایی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha