دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ پیش نشست علمی همایش ملی مهدویت محور وحدت در مذاهب اسلامی در ارومیه

ماموستا روحانی گفت: در روایات اهل تسنن نام حضرت مهدی(عج) با صفت موعود آمده و بشارت ظهور ایشان داده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام رضا میرزایی امروز در پیش‌نشست علمی همایش ملی مهدویت محور وحدت در مذاهب اسلامی که در سالن اجلاس شهید باکری دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه برگزار شد، با اشاره به مهدویت و منجی گرایی در ادیان مختلف اظهار داشت: تفکر موعود گرایی و منجی گرایی مسئله مورد اتفاق بین همه ادیان الهی و غیر الهی است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل وحدت زا در بین فرق و مذاهب اسلامی باور به جریان مهدویت و لزوم انتظار برای فرج است.

مسئول بیناد مهدویت آذربایجان غربی گفت: حدود ۴۰۰۰ روایت در منابع شیعه و اهل سنت در مورد حضرت مهدی(عج) نقل شده است و بزرگان اهل سنت در رابطه با حضرت چه به صورت مستقل و چه ضمنی کتاب نوشته اند. از این رو ما معتقدیم که تکیه بر جریان مهدویت و پرداختن به مباحث مهدوی و گفتگوهای بین فرق و مذاهب اسلامی در این رابطه میتواند کمک بسیار زیادی در ایجاد اتحاد بین مسلمانان عالم، وصول مسلمانان به جایگاه شایسته خودشان در تأثیرگذاری معادلات بین المللی، دفاع از مظلومین عالم و علی الخصوص مظلومان مسلمان مانند مردم مظلوم فلسطین و یمن و ... داشته باشد.

بحث مهدویت و انتظار به صورت کاملا اصولی و بحث وحدت در دانشگاه ها به صورت فراگیر اجرا می شود

در ادامه این نشست محمدرضا ولیلو اظهار کرد: علم اقتدار است و دانشگاه مظهر اقتدار و تولید. ما در دو دهه گذشته رستاخیز علمی را در دانشگاه ها شروع کردیم و از لحاظ علمی ، در رتبه های خوبی قرار داریم، طبق منویات مقام معظم رهبرری بایستی تمدن سازی نوین شکل بگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با بیان این که برای تمدن سازی نیازمند نیروهای مؤمن و متخصص هستیم، افزود: ما باید ظهور و انتظار را سرلوحه تحول قرار دهیم و بر این اساس اگر در محیط های علمی بتوانیم افراد شاخص و تاثیرگذار پرورش دهیم در این صورت می توانیم در بحث تمدن سازی نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.

وی تصریح کرد: ما در برخی از شهرها دفتر تقریب مذاهب در دانشگاه ها را راه اندازی کردیم و جشنواره های شعر وحدت را هم با محوریت پیامبر اسلام قرار است برگزار کنیم و علاوه بر آن، سعی بر این داریم که در دانشگاه ها بحث مهدویت و انتظار به صورت کاملا اصولی و بحث وحدت در دانشگاه ها به صورت فراگیر اجرا عملیاتی شود.

در روایات اهل سنت بر ظهور مهدی موعود بشارت داده شده است

همچنین ماموستا محمد روحانی نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: محیط مدرسه و دانشگاه از جمله محیط های تأثیرگذار در روند تربیت است و هیچ منصب و مشربی از تغذیه دینی بی نیاز نیست.

وی ادامه داد: اهل سنت و تشیع اشتراکاتی زیادی هم با همدیگر دارند و ظهور فرقه های انحرافی به نام اهل سنت و شیعه، پیدایش افراد تفرقه افکن دروغگو که فکر مسلمین را از اصل منحرف می کنند موجب ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی و از بین رفتن اتحاد مسلمین می شود.

کارشناس مذهبی اهل سنت تصریح کرد: در روایات اهل تسنن نام حضرت مهدی با صفت موعود آمده و بشارت ظهور ایشان داده شده است.

وی بیان داشت: در مسئله فلسطین ما شاهد بودیم که کسی سکانداری مطلق این جریان ها را بر عهده نگرفت، بنابراین قائل به این هستیم که باید حضرت مهدی ظهور و سکانداری جامعه و حکومت را بر عهده بگیرد.

ماموستا روحانی در پایان گفت: در ورایات اهل سنت بیان شده است که در ظهور مهدی موعود حضرت عیسی (ع) هم ظهور خواهند کرد و همراه با حضرت مهدی در مسجد الاقصی به اقامه نماز خواهند پرداخت و امامت امت به دست امام زمان (عج) خواهد بود.

اختلاف نظریات در باب مهدویت به دلیل ورود افراد غیر متخصص به مباحث حدیثی بوده است

ماموستا روحانی: در منابع اهل سنت بشارت به ظهور حضرت مهدی(عج) داده شده است

حجت الاسلام محمد آزاد موسوی هم در ادامه این نشست به بیان علائم ظهور در منابع اهل سنت پرداخت گفت: ظهور حضرت مهدی (عج) برای باطل کردن مکتب سکولاریسم است. متاسفانه دشمن از تکنیک های خاصی استفاده می کند که به موجب آن ایجاد تنش و از بین بردن وحدت اسلامی را مورد هدف قرار داده است.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی آذربایجان غربی تأکید کرد: مهدویت اصل مشترک اهل سنت و تشیع است اما باید مواظب باشیم که تبدیل به اختصاصات نکنیم.

وی ادامه داد: علائم ظهور به دو دسته علائم حتمی و غیرحتمی تقسیم بندی می شود و وجود نظریات مختلف در این باب، ریشه در این دارد که خیلی از افراد، متخصص در علم الحدیث نبودند بلکه در شاخه های دیگر تخصص داشته بر همین اساس احادیث را خوب توضیح ندادند و هم چنین دلیل وجود گرایش های انحرافی از دیگر عوامل نظریات اختلافی در این باب است.

حجت الاسلام آزاد موسوی افزود: علائم حتمی ظهور به پنج دسته تقسیم می شوند که عبارتنداز؛ صیحه آسمانی، خروج یمانی، خروج سفیانی، خسف بیداء و قتل نفس زکیه که در منابع اهل سنت به وفور به آنها اشاره شده است.

در روایات اهل سنت مهدی موعود را هم نام پیامبر اکرم معرفی کردند

ماموستا روحانی: در منابع اهل سنت بشارت به ظهور حضرت مهدی(عج) داده شده است

ماموستا نجم الدین عزیزیان هم در ادامه این نشست گفت: آنچه برای ما لازم می باشد وحدت است. بر این اساس فضای جامعه را باید تبدیل به فضای آرام کنیم و همه چیز در قبال تهاجم و هجمه از بین خواهد رفت اما اعتقادات از بین نخواهند رفت. کسانی هستند که به نام دین، مسلمین را تخریب می کنند و باید با آن ها مقابله شود.

وی تصریح کرد: اهل سنت معتقد به ظهور هستند و در کتاب های مختلف روایاتی در این باب دارند که یکی از آن روایات در کتاب " الفتن" می باشد و در این کتاب علائم قیامت آمده است که یکی از علائم قیامت ظهور حضرت مهدی است.

امام جمعه سیلوانا بیان داشت: در منابع روایی اهل سنت بیان شده است که مهدی موعود که هم اسم نبی مکرم اسلام است ظهور خواهد کرد.

و در پایان خطاب به دانشجویان و اساتید گفت: آینده مملکت در دست شماست، خداوند ما را خلق کرده تا عبادت کنیم و در بین خودمان تعامل داشته باشیم. دیدگاه های مذاهب در اسلام متفاوت است اما جهت وحدت در مذاهب مختلف ذاتی است نه عرضی، آن هم وحدت در خداشناس و اعتقاد به پیامبر و در اصول می باشد، بنابراین ما در اصول با همدیگر وحدت داریم تنها در فروعات با هم اختلاف داریم که نباید این اختلاف در فروعات دست مایه دشمنی باشد. بر این اساس هر کس براساس مذهب خود باید در صدد تقویت دین و نظام برآید.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha