یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه در پیامی به هشتمین همایش هم‌اندیشی راهبردی اعتکاف سراسر کشور، «اعتکاف» را گامی بلند تا مقام رضوان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پیامی به هشتمین همایش هم‌اندیشی راهبردی اعتکاف سراسر کشور که در مشهد مقدس در حال برگزاری است، آورده اند:

بسم الله الرحمن الرحیم

شعائر الهی برخاسته از شعوری است که انسان را در مسیر کمالی رشد تا «قاب قوسین او ادنی» پیش می‌برد و در مقام مظهریت اسماء و صفات الهی در مقام خلافت الهی قرار می‌دهد، معتکف در خانه خدا بدان باور و امید نشسته که درهای همه کمالات باز شود و او را مهمان کرامتی کند که جز پاکان تطهیر شده را راه بدان نیست.

بی‌گمان معتکف با «انابه» و انقطاع الی الله به فرمان «ففروا الی الله» سر بر سجده در مساجد و بیوت نور الهی گذاشته، و تضرع و تذللی را در پیش می‌گیرد که او را از خاک ذلت به عرش عزت بالا می‌کشد.

او در این سه روز با صیام و قیام خود، گام بلند بر می‌دارد و خود را به نورانیت خدا روشن می‌سازد، در بهشت رضوان الهی در مقام «مقعد صدق عند ملیک مقتدر» جلوس می‌کند و از شراب طهور «رضوان» الهی می‌چشد و از «صحو به محو» می‌رسد و ندای «ارجعی الی ربک» را با همه هستی خویش لبیک می‌گوید.

حضور در مساجد در لباس معتکفین، نوعی سیر در عوالم هستی در صیرورت‌های پیاپی است که با تعلیم، تطهیر و تزکیه نفوس معتکفین را به مقام انسان‌های کامل در مقام خلافت الهی نزدیک می‌سازد.

بی‌گمان هدف اصلی از حضور انسان در مهبط زمین، نه تبعید بلکه تعالی بخشی به همه ما سوی الله است؛ زیرا بر انسان فرض است تا به مقام خلافت الهی برسد، و چنین ماموریت و منزلتی در سایه تطهیر و تزکیه نفس به دست می‌آید؛ این‌گونه این که فصل اعتکاف کارگاهی برای انسان‌سازی است که شخص را در جایگاه بلند خلافت الهی می‌نهد.

این فرصت را هرگز از دست ندهیم و همواره برای دست‌یابی به چنین مقام و منزلتی، در مساجد اعتکاف نماییم و خود را تسلیم خدا کنیم تا ما را به کمال بایسته و شایسته برساند و لایق خلافت الهی نماید.

در پایان ضمن سپاس فراوان از جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سید علیرضا تکیه‌ای و همه دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان این همایش، دوام توفیقات همگان را از خداوند منان مسئلت می‌نمایم.

علیرضا اعرافی
مدیر حوزه‌های علمیه

پایان پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha