یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه شبانکاره

حوزه/ حجت الاسلام پُردل با تاکید بر اینکه اگر ایران می‌خواهد در نظم آینده نقش ایفا کند ضرورت دارد ساختار اقتصادی را اصلاح نماید، عنوان کرد: خنثی‌سازی تحریم تنها از طریق باز تعریف نقش ایران در نظم آینده امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام محمد پُردل امام جمعه شبانکاره ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه، با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: در کنار کار علمی باید تهذیب و تعهد هم باشد، دانشگاه و حوزه‌های علمیه و روحانیون می‌توانند دو مرکز برای تمامی ترقیات و یشرفته‌های کشور باشند.

وی افزود: اگر دانشگاه اسلامی باشد، یعنی در کنار تحصیلات، تهذیب و تعهد هم باشد، یک کشوری را این‌ها می‌توانند به سعادت برسانند و اگر حوزه‌های علمیه مُهذَّب باشند و متعهد باشند، یک کشور را می‌توانند نجات بدهند.

امام جمعه شبانکاره با اشاره به اینکه (علم و دین)، دو شعبه دارد، یادآور شد: یک شعبه، حوزه‌های علمیه و شعبه دیگر، دانشگاه‌ها هستند، اما باید با هم مرتبط و خوشبین باشند، با هم کار کنند، از هم جدا نشوند و از یکدیگر استفاده نمایند.

وی با تأکید بر اینکه اگر ایران می‌خواهد در نظم آینده نقش ایفا کند، ضرورت دارد ساختار اقتصادی را اصلاح کند، عنوان کرد: خنثی‌سازی تحریم تنها از طریق باز تعریف نقش ایران در نظم آینده امکان‌پذیر است.

امام جمعه شبانکاره با اشاره به اینکه چهار مسیر برای «مقابله با تحریم» در فضای سیاستگذاری کشور مطرح شده است، اظهار کرد: رفع حقوقی تحریم و عادی‌سازی روابط اقتصادی، دور زدن تحریم و صدور مجوزهای موردی، استفاده از ابزارهایی نظیر پیمان پولی، بانکداری فراساحلی و اصلاحات اقتصاد داخلی از جمله این مسائل می‌باشد، اما نکته مهم این است که هیچ کدام از موارد فوق به تنهایی قادر به تحقق «خنثی‌سازی تحریم» نیستند.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته دو کشور ایران و روسیه که بیشترین تحریم‌های تاریخ بر آنان اعمال شده سندی را مبنی بر از بین بردن تاثیرات تحریم‌های ظالمانه غرب جمعی امضا کردند که بخش اعظم این سند مقابله با تحریم‌ها، بر موضوعات اقتصادی متمرکز است، بر همین اساس در حال حاضر بالغ بر ۶۰درصد مبادلات تجاری میان ایران و روسیه براساس ارزهای ملی یعنی ریال و روبل در حال انجام است.

امام جمعه شبانکاره اضافه کرد: با توجه به دیدارهایی میان برخی وزرا و کارشناسان ایرانی و روسی در حاشیه نشست روسای جمهور دو کشور، یکی از مهم‌ترین این دستاوردها برطرف شدن مشکلات قانونی و سرمایه‌گذاری پروژه تکمیل راه‌گذر شمال-جنوب بوده است.

امام جمعه شبانکاره با بیان اینکه آمریکا تاکنون ۴۰ بار از حق وتو به نفع رژیم غاصب استفاده کرده است، یادآور شد: وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط آمریکای جهانخوار، حاوی پیام‌ها و نکاتی است، ناکارآمدی و بی‌مصرفی نهادهای بین‌المللی، وتوی آمریکا، چراغ سبز برای جنایات بیشتر و به بیان دیگر وتو یعنی، سنگ را بستن و سگ را رها کردن، وتوی آمریکا، بن‌بست راهبردی صهیونیست‌ها و تشدید نفرت جهانی از آمریکا می‌باشد.

وی با اشاره به حملات متمرکز اسرائیل در جنوب نوار غزه، بیان کرد: استنباط و برداشت رژیم صهیونیستی این است که هم اسرا و هم رزمندگان حماس در جنوب غزه حضور دارند و به همین دلیل نیز جنگ علیه جنوب غزه را آغاز کرده‌اند، دلیل دیگر عملیات نظامی در جنوب غزه این است که رژیم صهیونیستی قصد دارد مردم مناطق جنوب غزه را به مصر کوچ دهد.

امام جمعه شبانکاره بیان کرد: اخیرا عرنوس نخست‌وزیر سوریه در رأس هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد، همکاری‌های گسترده اقتصادی در زمینه‌های گمرکی، بانکی، ایجاد مناطق تجاری مشترک، گردشگری، انرژی، تأمین برق از جمله زمینه‌هایی بودند که در این سفر توسط هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و سوریه مورد بررسی قرار گرفته و عملیاتی شدند.

وی گام نخست در مبارزه با فساد را شناخت عوامل مختلف فساد اقتصادی و مالی دانست و تصریح کرد: در فساد چای دبش ردّ پاهای روشنی از عوامل سیاسی، حقوقی، اقتصادی و فرهنگی دیده می‌شود، مهم‌ترین این عوامل در فساد چای دبش به چهار عاملِ "نظام و ساختار اداری معیوب و ناقص"؛ "قوانین ناکارآمد و ناکافی"؛ و "عوامل زیاده‌خواه و فاسد" و نیز "ضعف سامانه‌های نظارتی" برمی‌گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha