دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حسن زاده

استاد حوزه ضمن ابراز گلایه از مقاله سازی و کتاب سازی به عنوان آفت روزگار فعلی گفت: مخاطب شناسی و ساده نویسی از رموز مهم موفقیت در عرصه نشریه داری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین عبدالله حسن زاده آملی طی سخنانی در گعده نویسندگان حوزوی که به همت مجموعه «فکرت» در مؤسسه شناخت قم برگزار شد، اظهار داشت: پیش از برعهده گرفتن مسئولیت معاونت فرهنگی و هنری در دفترتبلیغات اسلامی به خصوص در بحث انتشار نشریات مختلف در سالهای دهه شصت، در عرصه هایی چون داستان نویسی، فیلمنامه نویسی، شعر و ادبیات، نقد فیلم، کارگردانی، نقاشی و ... آموزش هایی دیده ام.

وی افزود: این توفیق را داشتم که بین سال های ۶۲ تا ۶۵ از محضر اساتید شاخص ادبیات و فرهنگ و هنر کشور همچون مرحوم نادر ابراهیمی، مرحوم سپانلو، مرحوم صفدر تقی زاده، ناصر تقوایی و ... بهره مند شوم ضمن آن که بحث کارگردانی سینما را پیش مسعود کیمیمایی و ناصر تقوایی در تهران آموختم و مجموعه اینها به من در عرصه نشریه داری و فعالیت فرهنگی بسیار کمک کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده آملی بر لزوم شناخت درست اقتضائات کار هنری و رسانه ای از جمله در زمینه نشریه داری تأکید کرد و گفت: برای جا اُفتادن کار یک نشریه لازم است که سردبیر آن خودش مهارت وآگاهی های لازم را در عرصه های مختلف داشته باشد و این توانمندی را در کار تیمی نیز لحاظ کند.

وی خاطرنشان کرد: اولین نکته در این عرصه آن است که مثلاً اگر می خواهید نشریه ای برای خانواده منتشر کنید، قرار است درباره چه موضوعاتی و برای چه مخاطبی مطالب را آماده و عرضه کنید. مساله مهم در واقع آن است که پیش از هر چیز دیگری مخاطب خود را به خوبی بشناسید و بدانید برای چه کسی قرار است تولید محتوا داشته باشید.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده آملی ادامه داد: از سوی دیگر به دنبال مطالب و محتواهایی باشید که در دیگر نشریات دیده نمی شود تا مخاطب تشنه دریافت آن ها باشد.

استاد حوزه بیان داشت: از جمله رموز موفقیت آن است که نیروهای تحریریه اولاً درک و زبان مشترکی برای فعالیت رسانه ای داشته باشند و ثانیاً هم این که بر اساس توانمندی ها و علائق، تقسیم کار خوبی بین آنها صورت بگیرد.

وی گفت: نکته مهم دیگری که نویسندگان باید به آن توجه کنند ناظر به بحث خودمانی نوشتن و ساده نویسی برای مخاطب است و توصیه بنده این است که به جای توجه بیش از حد بر نگارش یادداشت فنی، فکرتان را آزاد کنید و از دل‌مشغولی ها بنویسید.

استاد حوزه افزود: مقام معظم رهبری چند سال پیش فرمودند جامعه ای که در آن هنر و ادبیات و شعر و داستان و... وجود نداشته باشد، آن جامعه تهی است و لذا این مسئله نشان دهنده اهمیت مباحث و مظاهر فرهنگ و هنر در یک جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده آملی بیان داشت: سبک شما بیانگر شیوه نوشتن شماست کما این که به عنوان مثال نثر جلال آل احمد در آثارش متفاوت از دیگر نویسندگان است.

وی گفت: اگر در حوزه اندیشه و علوم انسانی قلم می زنید مساله مهم این است که حرف دیگران را به درستی بفهمید و زود دست رد بر اندیشه و تفکر دیگران نزنید بلکه در نوشتن مطالب یا خودمان پربار باشیم و یا اگر چیزی را نمی دانیم سریع قضاوت نکرده و رد نکنیم.

استاد حوزه در خاتمه افزود: یکی از آفت های روزگار ما کپی برداری از مطالب دیگران و مقاله سازی و کتاب سازی بدین طریق است که متأسفانه بعضاً رواج هم دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha