یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
84fb7559-0c07-4828-9306-53060a11c7c3.jpg

حوزه/ حجت الاسلام جهانگیری در آئین رونمایی از لوگو و پوستر جایزه جهانی شهید صدر، این جایزه را سکوی پرتاب تولیدات جایزه های دیگر مانند جایزه فارابی به عرصه های بین المللی دانست که باعث انگیزه بخشی به اندیشمندان کشور در توجه به مسائل و پدیده های جهانی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام یحیی جهانگیری، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم در ابتدای مراسم رونمایی از لوگو و پوستر جایزه جهانی شهید صدر که در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به اینکه جایزه جهانی شهید صدر در مقایسه با سایر جوایزی که در حوزه علوم اسلامی و انسانی در کشور وجود دارد در نوع خود بی بدیل است، گفت: علت این ویژگی آن است که جایزه شهید صدر به دنبال پیوست بین المللی سازی جوایز دیگر است و آنچه که در دیگر رویدادهای علمی کشور مانند کتاب سال، کتاب حوزه، جایزه جهانی فارابی و جایزه جهانی علوم انسانی-اسلامی اتفاق می اُفتد، در درون مرزهای کشور است و جای سکویی که این اندیشه ها را به عرصه های بین المللی برساند، خالی بود.

جایزه جهانی شهید صدر نقش قرارگاهی جهانی را برای دیگر جایزه های مهم کشور دارد

وی ادامه داد: با توجه به تأکید اسناد بالادستی سازمان فرهنگ و ارتباطات برای ایفای نقش قرارگاهی، این سازمان به دنبال چرخه ای است که این اندیشه ها و نظریات گزینش شده را به ساحات بین المللی برساند، بنابراین جایزه شهید یک جایزه در کنار بقیه جایزه ها نیست که به انبوهی جایزه ها در حوزه جایزه های علوم اسلامی-انسانی در کشور دامن بزند بلکه حلقه مفقوده ای است که علوم اسلامی-انسانی تولید شده را به عرصه بین الملل پیوند می زند.

جهان از نگاه پوزیتویستی به دانش عبور کرده است

رئیس نمایندگی سازمان و فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم گفت: واقعیت این است که دنیای امروز از نگاه پوزیتویستی و آمپریستی به حوزه دانش عبور کرده و امروز در غرب، رویکردهای جدی به مطالعات اسلامی و شیعه شده است که باید از این دگردیسی استفاده کرد. به گفته وی مطالعات سازمان متبوع وی نشان داده است که در کنار حضور تبلیغی که در سرتاسر جهان دارد، فقدان حضور دانشی و اندیشه‌ای در عرصه بین الملل به شدت احساس میشود.

اهمیت حضور دانشی در جهان در کنار حضور تبلیغی

حجت الاسلام جهانگیری در ادامه سخنان خود با توجه به نگاه شهید مطهری که معارف و اندیشه‌های اسلامی را در قالب علوم اسلامی معرفی میکند به نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات برای تحقق این نگاه در عرصه بین الملل اشاره و تأکید کرد: لازمه آن وجود سکویی مانند جایزه شهید صدر است.

وی ایجاد مرجعیت علمی برای حوزه های علمیه در پژوهش های جهانی را یکی از مهمترین اهداف جایزه شهید صدر خواند و با اشاره به اینکه واقعیت آن است که بسیار از پژوهشگران ما نگاه فروملی دارند و برای ایجاد نگرش فراملی، باید از ظرفیت جایزه شهید صدر برای انگیزه بخشی و ایجاد رقابت بین اندیشمندان علوم انسانی جهت حضور دانشی در عرصه های جهانی استفاده کرد.

توجه به حل مسائل و پدیده های جهانی، شاخص اصلی ارزیابی

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری مسئله پژوهی در مقیاس جهانی را از دیگر اهداف جایزه شهید صدر برشمرد و اظهار کرد: برای مثال اگر در یک نقطه از جهان با مشکلی در سبک زندگی یا حکمرانی مواجه هستند، ما باید برای آنها حرف داشته باشیم. اگر قرار است که در مقیاس جهانی هدف «فَیَفیضُ العِلمُ مِنهُ إلی سائرِ البلادِ فی المَشرِقِ و المَغرِبِ» اتفاق بیفتد باید نگاه ما به مسائل، فقط نگاه قمی نباشد بلکه نگاه قومی باشد و اقوام و انگاره های دیگر جهان هم در نظر گرفته شود.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم با اشاره به هدف بعدی جایزه شهید صدر مبنی بر حرکت‌بخشی به نقش آفرینی علوم اسلامی در ساحت تولید علم و قدرت علمی کشور، مزیت رقابتی انقلاب اسلامی را در علوم اسلامی-انسانی دانست که می تواند در رقابت با کشورهای دیگر به رتبه اول برسد در حالی که این بستر در سایر رشته های علمی وجود ندارد.

وی در ادامه جانمایی نقش سازنده علوم اسلامی در تمدن نوین اسلامی را هدف مهم دیگر جایزه شهید صدر دانست چرا که دالّ مرکزی ایجاد یک تمدن، دانش است که نباید در عرصه فروملی بماند.

حجت الاسلام جهانگیری با اشاره به مشارکت افراد و شخصیتهای علمی و همچنین نهادهای مرتبط با این موضوع در کشور در شکل گیری جایزه شهید صدر گفت: مهمترین شاخص ارزیابی نظریه های پذیرفته شده در جایزه شهید صدر این است که حتماً در مقیاس جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد و با نگاه نو و ابتکاری موجب حل مسائل انسان معاصر شود. دکتر جهانگیری مرجعیت نسبی و اثرگذاری روی اندیشه های افراد متخصص را از دیگر شاخصهای انتخاب نظریه های برتر در جایزه شهید صدر دانست. وی همچنین وجود ظرفیت جهت دهی و جلب نظر دیگر اندیشمندان جهان به سمت انقلاب اسلامی را از دیگر شاخص‌های انتخاب برترین آثار در جایزه شهید صدر عنوان کرد.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم گفت: در جایزه جهانی شهید صدر در مورد رشته های دانشی ۸ حوزه را بر اساس بومی‌سازی علوم انسانی اسلامی مشخص نموده ایم که عبارتند از فقه، اصول و حقوق؛ فلسفه، کلام و دین پژوهی؛ اخلاق و عرفان؛ تفسیر، علوم قرآن و حدیث؛ سیره، تاریخ و تمدن اسلامی؛ تعلیم، تربیت و روانشناسی اسلامی؛ علوم سیاسی و اجتماعی اسلامی؛ مدیریت، حکمرانی و اقتصاد اسلامی؛ مطالعات خانواده و جنسیت. به گفته ایشان بر اساس رشته ها و شاخصهای ارزیابی که بیان شد، کمیته های داوری شکل گرفته است که آثار را داوری خواهند کرد.

این پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به دلیل نامگذاری جایزه به نام شهید صدر خاطرنشان کرد: ایشان در حوزه های متنوع دانشی از اقتصاد تا اصول فقه و از منطق تا فلسفه، آثار و پژوهش‌های مهمی را انجام داده است، به طوری که شخصیتی مانند وزیر فرهنگ تونس سخنی دارد که کتب در مصر تولید میشود، در لبنان چاپ میشود و در نجف خوانده میشود و تنها کسی که این چرخه را تغییر داد، محمدباقر صدر بود.

حجت الاسلام جهانگیری در پایان هدیه نفر اول جایزه شهید صدر را یک میلیارد ریال به همراه کمک هزینه سفر به یکی از دانشگاه ها و مراکز علمی جهان برای ارائه نظریه خود عنوان کرد که برای چهار نفر بعدی هم جایزه های مشابه در نظر گرفته شده است.

پوستر جایزه جهانی شهید صدر رونمایی شد | جایزه یک میلیارد ریالی برای نفر اول

پوستر جایزه جهانی شهید صدر رونمایی شد | جایزه یک میلیارد ریالی برای نفر اول

پوستر جایزه جهانی شهید صدر رونمایی شد | جایزه یک میلیارد ریالی برای نفر اول

پوستر جایزه جهانی شهید صدر رونمایی شد | جایزه یک میلیارد ریالی برای نفر اول

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha