دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جوان ایرانی

حوزه/ آنچه که در بیانیه گام دوم انقلاب حائز اهمیت است، کلیدواژه "جوانان" می‌باشد و مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند: «جمعیّت جوان زیر ۴۰ ‌سال که بخش مهمی از آن نتیجه‌ی موج جمعیّتی ایجاد شده در دهه‌ی ۶۰ است، فرصت ارزشمندی برای کشور است.

خبرگزاری حوزه | طرحِ "سبکِ زندگی"به عنوان توصیه‌ی هفتم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانیه‌ی گامِ دومِ انقلاب، تفاوتِ محسوسی با سایر توصیه‌ها داشت؛ آن اینکه شرحی مفصلی مانند بندهای قبل ارائه نشد و تنها به خطر و زیان‌های ناشی از ترویج سبکِ زندگیِ غربی و لزوم مقابله‌ی جهادی، همه‌جانبه و هوشمندانه با آن پرداختند.

ایشان تشریح این توصیه را به دلیل اینکه «سخن لازم در این باره بسیار است»، به فرصت دیگری موکول کرده‌اند.

اساساً سبک زندگی، نه بر نَفس عمل و رفتار، بلکه بر کیفیت، شیوه و چگونگی رفتارها دلالت دارد.

بر این اساس در سبک زندگی، چگونگی آن دسته از رفتارهای فردی و اجتماعی مورد نظر است که برای انسان به یک عادت یا حالتِ پایا تبدیل شده باشند و از نوعی تداوم برخوردار باشند.

مروّجان سبک زندگیِ غربی تحت عناوینی چون «تحولِ شخصیّت ایرانی»، به هدفِ خود تصریح کرده‌اند.

آنها با هدفِ پیوستن به جهانی‌شدن به عنوان یک فرایندِ غربی ـ آمریکایی، درصدد اصلاحِ حاکمیت ایران و تغییر مسیرِ انقلاب هستند.

بیانیه گام دوم انقلاب یک سند و راهکاری است که به‌منظور اجرا در دهه پنجم انقلاب مدنظر قرار گرفته‌ شده و هسته مرکزی آن سپردن کار به جوان‌ها باهدف یک پیشرفت همه‌جانبه است.

رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب،" ۴۲ بار نام جوانان" را تکرار کرده و تاکید کردند: در گام دوم انقلاب نیازمند حضور جوانان هستیم. رهبر انقلاب چهل سالگی یک انسان را با یک انقلاب قابل مقایسه ندانستند؛ زیرا چهل سالگی یک انسان اوج بالندگی آن است اما چهل سال انقلاب اسلامی شروع بالندگی آن محسوب می شود.

آنچه که در این بیانیه حائز اهمیت است، کلیدواژه "جوانان" می‌باشد و مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند: «جمعیّت جوان زیر ۴۰ ‌سال که بخش مهمی از آن نتیجه‌ی موج جمعیّتی ایجاد شده در دهه‌ی ۶۰ است، فرصت ارزشمندی برای کشور است.

۳۶ میلیون نفر در سنین میانه‌ی ۱۵ و ۴۰ سالگی، نزدیک به ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی، رتبه‌ی دوم جهان در دانش‌آموختگان علوم و مهندسی، انبوه جوانانی که با روحیه‌ی انقلابی رشد کرده و آماده‌ی تلاش جهادی برای کشورند و جمع چشمگیر جوانان محقق و اندیشمندی که به آفرینش‌های علمی و فرهنگی و صنعتی و غیره اشتغال دارند؛ اینها ثروت عظیمی برای کشور هستند که هیچ اندوخته‌ی مادّی با آن مقایسه نمی‌شود.

جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز می‌باشد لذا با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیّت و مؤلفه‌های پنجره جمعیّتی و مدیریت سرمایه انسانی برای پیشرفت کشور لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور انجام گیرد.

در حال حاضر جمعیّت ایران جمعیّتی جوان است و بیش از دو سوم این جمعیّت در سن فعالیت و کار به سر می‌برند.

از آنجایی که مسایل جمعیّتی قلب توسعه اجتماعی و اقتصادی می‌باشد، اگر از بازه زمانی پنجره جمعیّتی بهره گرفته ‌شود و متناسب با آن شرایط اشتغال و بهره‌وری ایجاد شود، نه ‌تنها در حال حاضر برخی از مشکلات جمعیّتی مرتفع خواهند شد، بلکه از محل تولید و بهره‌وری نیز به رشد اقتصادی آینده کمک خواهد شد؛ به همین خاطر ادبیات و جملاتی بی نظیر در کلام رهبر انقلاب مبتنی بر بهره وری حداکثری از ظرفیت جوانی جمعیت مشاهده می شود . مانند: " مقام معظم رهبری فرمودند: لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی انجام گیرد"

ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب با اشاره به مدیریت سرمایه انسانی کشور می‌فرمایند: «مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان در همه‌ی میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند و از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند.

بیش از ۶۰ بار تأکید امام خامنه‌ای به‌روی ضرورت "مسئله جوانی جمعیت و ضرورت فرزندآوری" نشان از اولویت مندی این مسئله در اندیشه راهبردی ایشان برای پویایی انقلابی در وسعت تمدن نوین اسلامی است.

میلاد صالحی، نویسنده و پژوهشگر عرصه خانواده و جمعیت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha