سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
اهمیت راهبردی "طرح تعالی"

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در نوشتاری به تبیین مسئله اهمیت راهبردی "طرح تعالی" پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در نوشتاری به تبیین مسئله اهمیت راهبردی طرح تعالی پرداخت و آورده است:

طرح تعالی از چند جهت اهمیت راهبردی دارد و نباید صرفا یک دوره آموزشی ضمن خدمت تلقی شود:

اثرگذاری عمیق بر شخصیت طلبه با اختصاص استاد راهنما برای رسیدگی جامع تربیتی و احیای سنت شاگردپروری و استادمحوری

زمینه‌سازی برای تربیت مربیان مسلط که در حوزه جایگاه فخیم استادی دارند و تربیت اساتید اخلاق آینده حوزه

ارتقای نرم‌افزار تربیتی طلبه عصر انقلاب

مرجعیت‌بخشی به اخلاق و تربیت اسلامی به‌جای مرجعیت دستگاه مشاوره روانشناختی که در دهه گذشته توسعه یافت

خلق یک هویت جدید جمعی و جریان انسانی هماهنگ متشکل از اساتید تربیت‌محور انقلابی با رویکرد آرمانی تمدنی در حوزه علمیه

اگر در حوزه به دنبال تربیت نسلی از عالمان ربانی مجاهد تراز انقلاب اسلامی هستیم لاجرم باید ۱. عامل انسانی دغدغه‌مند و توانا و با انگیزه برای آن داشته باشیم که دانش و مهارت و فرصت لازم برای این کار را داشته باشد. ۲. طرح جامع عمیق و نرم‌افزار تربیتی ۳۶۰ درجه‌ای برای آن فراهم آوریم.

طرح تعالی با سرمایه‌گذاری بلندمدت بر روی اساتید نخبه، این عوامل انسانی را تربیت می‌کند و آنان را مجهز به این نرم‌افزار تربیتی می‌سازد و با خلق یک هویت جدید و کارویژه رسمی در یک شبکه بهم‌پیوسته کشوری مربیان مسلطی را برای آینده حوزه فراهم می‌آورد و بالمآل به تربیت اساتید اخلاق کارآمد و توانا و بروز خواهد انجامید. ان شاء الله.

چرا در طرح تعالی اساتید بر مدیران مدارس علمیه مقدم شده‌اند؟

مدیر در مدرسه علمیه، شأن و جایگاه بلندی دارد که نسبت به جایگاه اساتید دست‌کم از سه امتیاز برخوردار است:

۱. قرار
۲. اعتبار

۳. اختیار

مدیر مدرسه علمیه هم قرار و پایداری و ماندگاری بیشتری دارد . هم اعتبار و عظمت و فخامت و جایگاه حقوقی بلندتری و هم اختیار و امکان و قدرت گسترده‌تری.
از این جهت سرمایه‌گذاری برای تربیت مدیران مدارس علمیه یا توان‌افزایی و ارتقای آنان امری بسیار حیاتی و مهم است.

معاونت تهذیب اما علی‌رغم وقوف به این مطلب و اعتراف به اینکه مدیران باید دوره‌های تعالی را به شکل فشرده دریافت کنند، اساتید آموزشی را در اجرای طرح تعالی بر مدیران مدارس علمیه ، دست کم از حیث زمان مقدم دیده است. زیرا:

اولا مدیران مدارس به جهت تراکم برنامه‌ها، فراوانی اشتغالات و کثرت مسئولیت‌ها، امکان و فرصت حضور در یک برنامه بلندمدت را ندارند و معمولا علاقه‌مندند در یک دوره بسیار فشرده لب محتوا را به شکل کپسولی دریافت کنند.

فشرده‌سازی دوره‌ها، مانع از تاثیر کامل آموزش‌ها و دریافت کامل محتوا خواهد شد

معاونت تهذیب البته با اشتیاق و افتخار در خدمت مدیران محترم خواهد بود و با آغوش باز از حضور این عزیزان را در دوره‌های فشرده تعالی استقبال می‌کند. اما بر خود وظیفه می‌داند که در مرحله اول فرد اعلای و نمونه کامل این کارویژه را با حضور کسانی که مجال و فراغت و طمانینه بیشتری دارند پدید آورد و بعد از آن در لایه‌های دوم و سوم به گسترش کمّی طرح بپردازد.

بی‌تردید فشرده‌سازی دوره‌ها، مانع از تاثیر کامل آموزش‌ها و دریافت کامل محتوا خواهد شد و سیر و صیرورتی را که از طی مراحل متوالی و فرایند گام به گام این طرح انتظار می‌رود ممکن نمی‌سازد.

ثانیا مدیر مدرسه علمیه، اعتبار و اختیار خود را در مدرسه تحت امر خود اعمال می‌کند و معمولا برای برون‌روی از حیطه تحت اشراف خود آمادگی و مجال ندارد؛ در حالی که اساتید پرورش‌یافته در طرح تعالی علی‌القاعده این آمادگی را دارند که به عنوان نیروهای فعال و پرانگیزه به توسعه کمّی و کیفی این طرح یاری رسانند و نیروی آن شوند.
با این پیش‌بینی که طرح تعالی در آینده‌ای نه چندان دور در لایه‌های مختلف متقاضی و مشتری دارد اولویت اول معاونت تهذیب پرورش نیروی پای کار فارغ‌البالی است که بتواند این مسیر را امتداد بخشد و به شکل زاینده و پوینده‌ای در انتشار و گسترش این معرفت‌ها و مهارت‌ها نقش‌آفرین باشد.

ثالثا اساتید حوزه‌های علمیه در ارتباط مباشر با طلاب علوم دینی امکان اثرگذاری مستقیم بیشتری دارند و در ایجاد انس و صمیمیت با طلبه موفق‌ترند.

به هر حال در لایه بعد از اساتید، این امکان وجود دارد که مدیران مدارس علمیه، معاونان تهذیب و تربیت، نخبگان، طلاب شاغل، مشاوران و سایر اقشار نیز این دوره‌ها بهره‌مند گردند. ان شاء الله.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha