سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام والمسلمین وزیری‌فرد

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم با بیان این که به سایر علوم خارج از علوم اسلامی، فضل می‌گوییم، گفت: علم و علوم اسلامی آن چیزی است که بالابرنده حقیقت وجودی انسان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام وزیری‌فرد ظهر امروز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه در نشست مدیران مراکز فناوری و نوآوری علوم انسانی، اسلامی و صنایع خلاق کشور که در سالن جلسات پارک علم و فناوری استان قم در حال برگزاری است، اظهار کرد: در تقسیم بندی علوم، علوم طبیعی، انسانی و اسلامی داریم.

وی با اشاره به اینکه به سایر علوم خارج از علوم اسلامی، فضل می‌گوییم، مطرح کرد: علم و علوم اسلامی آن چیزی است که بالابرنده حقیقت وجودی انسان باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم با بیان اینکه انسان به بقیه علوم نیز بی‌اعتنا نیست، عنوان کرد: به نوعی می‌توان گفت تمام علوم اسلامی هستند و تنها نحوه استفاده از آن می‌تواند اسلامی و یا غیر اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه علم اسلامی را نمی‌توان با چیزی مقایسه کرد، خاطرنشان کرد: علوم اسلامی در ذات خود کاربردی است و علم از نظر اسلام از اساس با عمل همراه بوده است.

وزیری‌فرد با بیان اینکه اسلام علمی که کاربردی نباشد را جهل می‌داند، تصریح کرد: علم ساختار ۴ بعدی است که انسان را به بالا هدایت می‌کند و مهم‌ترین رکن این چهار بعد شناخت پروردگار است.

وی با اشاره به اینکه کاربردی‌سازی در اسلام همان کاربردی بودن است، یادآور شد: در علوم اسلامی کاربردی بودن را قبول داریم ولی تجاری‌سازی و تبدیل علم به ثروت را قبول نداریم.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم با بیان اینکه در علوم اسلامی حق نداریم معنویت را فدای مادیت کنیم، ابراز کرد: قرآن می‌فرماید با استفاده از علم خود باید آخرت خود را آباد کنید.

وی با اشاره به اینکه علوم اسلامی در خدمت اهداف است، بیان کرد: هیچ زمانی این رابطه معکوس نمی‌شود که اهداف در خدمت علوم قرار بگیرند.

وزیری‌فرد با بیان اینکه رفاه در منطق اسلام با منطق غرب متفاوت است، اظهار کرد: از منظر اسلام، رفاه وقتی است که روح و جسم در کنار یکدیگر رشد داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه با منطق اسلام، علوم اسلامی می‌تواند در جهت رفاه و سعادت تعریف شود، مطرح کرد: اولین علم در منطق اسلام، خداشناسی است و این علم کاربردی‌ترین علم در عالم است.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم با بیان اینکه معرفت پروردگار برای همه میسر است، عنوان کرد: کاربردی بودن علوم اسلامی تضمین دارد و خداوند این موضوع را در قرآن کریم بیان کرده است.

وی با اشاره به اینکه معرفت دارای درجه‌های مختلف است و این درجات از یکدیگر تمایز جدی دارند، خاطرنشان کرد: همچنین اعمال صالح نیز دارای سطح بندی هستند که افراد مختلف می‌توانند در یک سطح مشخص فعالیت داشته باشند.

وزیری‌فرد با بیان اینکه نظام سنجش در علوم اسلامی کاربردی در علوم طبیعی دقیق‌تر است، تصریح کرد: علوم اسلامی امتداد اجتماعی روانی، اقتصادی، اجتماعی و زمینه‌های مختلف دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha