سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حکمت‌های آموزشی نهج‌البلاغه

حوزه/ کتاب «آقا کلاغه کچل بود و شش داستان دیگر» نوشته لیلا باقی‌پور ماسوله توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «آقا کلاغه کچل بود و شش داستان دیگر» نوشته لیلا باقی پور ماسوله به‌تازگی با تصویرگری سارا دستمالچیان توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این‌ کتاب شامل ۷ داستان اخلاقی کودکانه است که با الهام از حکمت‌های نهج‌البلاغه برای کودکان گروه سنی (ب و ج) نوشته شده‌اند تا کودک همزمان با خواندن داستان طنز، با یکی از سخنان آموزنده و اخلاقی امام علی(ع) نیز آشنا شود.

«دوراندیشی»، «بخشندگی»، «دوستی»، «مشورت کردن»، «شوخی کردن» برخی از موضوعات قصه‌های کتاب «آقا کلاغه کچل بود» است. آقا کلاغه کچل بود، گگوری، مل مل و مش‌مش، قندان خانم و شاه قجری با سیبیل چخماقی، هوتوتو، ننه جورباف، خاله تارباف، عمه شل‌باف و عمو کشباف، قارکو و کارداغ شخصیت‌های بامزه‌ی ماجراهای این کتاب قصه ها هستند.

نویسنده در هر کدام از داستان‌ها تلاش کرده یک سخن ارزشمند از امام علی(ع) را از نهج‌البلاغه به کودکان آموزش دهد. در پایان هر داستان، کودک آماده پذیرش نکته آن می‌شود و در نهایت با حکمت‌های نهج البلاغه با مرتبط داستان آشنا می‌شود و آن را فرا می‌گیرد.

در اولین داستان این‌کتاب، قصه زندگی دو کلاغ آمده که با هم ازدواج می‌کنند اما خانم کلاغه متوجه کچلی آقا کلاغ نشده بود یا برایش مهم نبوده است. وقتی قضاوت کلاغ‌های دیگر را در مورد همسرش می‌شنود سعی می‌کند با روش مختلف از جمله پنبه، برگ درخت یا کاموا برای آقا کلاغه مو درست کند که دچار گرفتاری‌های مختلفی می‌شود. این داستان به سخنی از نهج البلاغه اشاره دارد که «کوته فکری پشیمانی به بار می‌آورد و دور اندیشی (عاقبت اندیشی) باعث سلامتی است».

«بخشنده باش ولی زیاده نبخش»، «خوردن یک غذای بد شما را از خوردن یک غذای خوب باز می‌دارد»، «ضعیف‌ترین مردم کسی است که در به دست آوردن دوست ناتوان باشد؛ ضعیف‌تر از او کسی است که دوستان بدست آمده را از دست بدهد»، «شوخی بی جا نکنید» و «هر کس با دیگران مشورت کند در عقل آن‌ها شریک می‌شود» از دیگر حکمت‌های نهج‌البلاغه است که نویسنده این‌کتاب از آن‌ها برای خلق داستان‌های این‌کتاب بهره برده است.

این کتاب با ۴۰ صفحه و قیمت ۶۰ هزار تومان عرضه شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha