دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آئینه پزوهش

حوزه/ مقاله نقد و بررسی تصحیح منهج اول «عبقات» در نشریه آینه پژوهش دو ماهنامه نقد کتاب، کتابشناسی و اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مقاله نقد و بررسی تصحیح منهج اول «عبقات» به قلم محمدجواد رجب زاده در نشریه آینه پژوهش، دوماهنامه نقد کتاب، کتابشناسی و اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ اسلامی منتشر شد.

چکیده مقاله نقد و بررسی تصحیح منهج اول عبقات بدین شرح است:

یکی از اثار علّامه میر حامد حسین، منهج اوّل عبقات نام دارد که اخیراً بخش آیاتِ این منهج تحقیق و چاپ شده است. این نگاشته نگاهی است نقد آمیز به تحقیق صورت گرفته و خردهای است به برخی شیوههای اتخاذ شده در فرایند تحقیقِ آن.

اشتباهات فراوان خوانش متن نسخه، عدم مقابلۀ دقیق نسخ موجود، عدم رعایت امانت در انعکاس متن نسخه، عدم مقابلۀ دقیق بسیاری از نقل ها با مصادر از عناوین کاستی های این تحقیق است.

گرچه کمتر تحقیقی را می توان یافت که از این اشکالات تهی باشد، امّا آنچه در تحقیق مزبور رخ داده است و در صدد اثبات آن هستیم تکثّر و تعدّد اشتباهات مربوط به عناوین یاد شده است.

در این نگاشته پس از تبیین کاستی ها و برخی ریشه های آن، ۶۵ شاهد از متن تحقیق را به عنوان مشتی نشانۀ خروار ذکر می کنیم. در رهگذر بیان اشکالات و روش حلّ آن، علاوه بر اثباتِ حاجت به باز تصحیح منهج اوّل عبقات، ظرایف و نکات کاربردی برای علاقه مندان به عرصۀ تصحیح از نظر خواهد گذشت.

دوماهنامه آینه پژوهش به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha