پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
حرم مطهر امام جواد(ع)

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نهضت فکری و فرهنگی امام جواد(ع) زمینه ساز هدایت مردم و جوانان در یکی از سخت ترین مقاطع زندگانی اهل بیت(ع) شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد ملک‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت امام جواد(ع) ابراز داشت: امام رضا(ع) از فرزندشان امام محمدتقی(ع) به عنوان بابرکت ترین مولود یاد کردند و این مسأله نشان می دهد که چقدر ولادت میوه ی دل ثامن الحجج(ع) برای شیعیان و محبین پربرکت و نشاط آور بوده است.
وی با اشاره به این که امامت حضرت جواد(ع) زمینه امتحان شیعیان و مسلمین را در آن مقطع زمانی فراهم آورد، گفت: به امامت رسیدن جوادالائمه(ع) آن هم در سن ۹ سالگی که البته خواست و تقدیر الهی بود، باعث شد که حتی برخی شیعیان هم در امامت ایشان شک و تردید به خود راه دهند و چه بسا همین ها تحت تاثیر القائات دستگاه خلافت عباسی و دشمنان اهل بیت(ع) نیز قرار گرفتند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: از سویی اگر به تاریخ نگاهی دقیق داشته باشیم، متوجه می شویم که دوران زندگانی امام محمدتقی(ع) یکی از دوران پرخفقان از حیث سیاسی بوده که تازه در همین ایام نیز شاهد ظهور و بروز انواع گروه های تفرقه انگیز، ضعیف شدن شیعیان از نظر سیاسی و اجتماعی و نیز قوت گرفتن خلفای عباسی همچنین شیوع مسأله ترجمه از آثار اندیشمندان یونانی هستیم.

وی بیان کرد: در چنین اوضاع و احوالی، حضرت جواد(ع) برای راسخ تر کردن اعتقاد شیعیان و محبان از یک سو و نیز پاسخ به شبهات القایی در جامعه از سوی دیگر، جایگاه امامت را در بین مردم تثبیت کردند و به پرسش ها و شبهات آن ها درباره امامت و ولایت به خوبی پاسخ دادند.

وی افزود: امام جواد(ع) همچنین به طور خاص در جلسات پرسش و پاسخ و مناظره با فرقه های نوظهور به ویژه فرقه های کلامی حضور یافته و با منطق و اندیشه متعالی و ناب به سؤالات پاسخ می دادند که همین مسائل در هدایت مردم و آگاه شدن نسل جوان و جویای حقیقت آن روز جامعه اسلامی بسیار موثر بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha