یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ابراهیم زکزاکی + علیرضا اعرافی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ ابراهیم زکزاکی گفت: مردم قبل از اینکه به کلام ما گوش دهند به رفتار ما نگاه می‌کنند که چه کار می‌کنیم و این بیشتر از گفتار ما در تبلیغ کمک می‌کند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر نهضت اسلامی نیجریه در اجلاس تجلیل از وی که از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور و با همکاری جامعة المصطفی العالمیه، برگزار شد با توصیف گستردگی قاره آفریقا گفت: برخی درباره این قاره به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار درباره یک شهر حرف می‌زنند. شخصی از بیروت به من زنگ زد و گفت فلانی را از نایروبی در کنیا می‌شناسی؟ گفتم نه، از ما دور است. نیجریه به بیروت نزدیکتر است تا کنیا. از نیجریه تا بیروت حدود چهار ساعت و چه بسا تا نایروبی حدود شش ساعت باشد. او فکر می‌کرد در کنار هم هستیم. همین گونه وقتی در مدرسه کاشف الغطاء در کربلا بودیم شخصی را از ماداگاسکار آوردند و گفتند همدیگر را می‌شناسید؟ گفتم اولین بار است که او را می‌بینم، عراق به ما از ماداگاسکار نزدیکتر است، آنجا از ما دورتر است گر چه در یک قاره قرار داریم؛ لذا وقتی درباره آفریقا صحبت می‌کنیم از یک شهر صحبت نمی‌کنیم بلکه درباره یک قاره حرف می‌زنیم.

وی افزود: قاره آفریقا تا چندی پیش مظلوم بود. عده‌ای آن را به نفع خود به استعمار گرفته بودند و بر سر آن رقابت داشتند. کشورهای اروپایی انگلستان، فرانسه، بلژیک، آلمان، ایتالیا و غیر اینها بر سر تصاحب آن با هم رقابت داشتند و قاره را بین خود تقسیم کرده بودند و آن را خاک خود می‌دانستند و مردم را نیز کالای خود می‌پنداشتند.

او ادامه داد: همین الآن گفته می‌شود دو سوم ثروت جهان در قاره آفریقا وجود دارد و هم اکنون رقابت دومی هم شکل گرفته است. پیش از این آمریکا در زمره کشورهایی که بر سر تصاحب این قاره نزاع داشتند وجود نداشت ولی در حال حاضر در این نزاع وارد شده است. چین و روسیه هم به سهم خواهی برخاسته‌اند. البته نه به جهت استعمار بلکه به خاطر ثروت آفریقا ورود پیدا کرده‌اند و بین شرق و غرب در این موضوع رقابت وجود دارد. آنها جنبش اسلامی پدید آمده را در تعارض منافع خود می‌دانند. آمریکا می‌داند که می‌تواند از نفت و سایر منابع ما در مصنوعات خود استفاده کند و می‌خواهد آن را به صورت رایگان برداشت کند. این کشورها حاضرند به خاطر دستیابی به ثروت آفریقا مردم را هم بکشند.

رهبر نهضت شیعی مردم نیجریه اظهار داشت: نیجریه از لحاظ جمعیتی بیشترین تعداد نفوس را در قاره آفریقا داراست که در آمار گفته می‌شود حدود دویست و پنجاه میلیون نفر هستند. البته شاید بیش از سیصد میلیون نفر نیز باشند، چون آمار دقیقی وجود ندارد و بسیاری در آمارها شمارش نمی‌شوند. کشورهای دیگر قاره آفریقا از نیجریه الگو می‌گیرند و هرچه در این کشور رخ دهد ممکن است در کشورهای دیگر هم واقع گردد؛ مثلا اگر انقلاب اسلامی در آن شکل گیرد که ان شاء الله واقع خواهد شد چه بسا به دیگر کشورها هم سرایت کند.

وی افزود: در کشور ما تعداد شیعیان در آغاز جنبش تشیع در دهه ۸۰ میلادی کم بود ولی الآن به میلیون‌ها نفر رسیده است. شاید شما تعجب کنید. ما خودمان هم شگفت زده هستیم. همه ما جزو مستبصران هستیم. چهل و چهار سال پیش یک شیعه هم در نیجریه وجود نداشت ولی الآن به میلیون‌ها نفر رسیده است. این اراده الهی و توفیق او است.

او سپس به مشکلاتی که در مسیر تبلیغ مذهب شیعه وجود دارد پرداخت و تصریح کرد: همانطور که برخی از طلاب ما در جمهوری اسلامی ایران معارف شیعی را می‌آموزند، عده‌ای هم در مجامع وهابی آموزه‌های آنها را در جهت مخالف با ما می‌آموزند و ما از جانب آنها هم در معرض هجمه قرار داریم و به ما تهمت‌هایی چون کفر زده می‌شود. به ما نسبت‌های ناروایی می‌دهند ولی همه این هجمه‌ها به نفع ما تمام می‌شود و پاسخ و دعوت ما به مذهب نیز عملی است. بله ما مردم را با گفتار هم دعوت می‌کنیم ولی آنها با دیدن رفتار ما در اجتماعات ما مشارکت می‌کنند.

او در شمارش عوامل گسترش نهضت گفت: مردم آنجا به جهاتی ما را به خوبی درک می‌کنند؛ یکی از علت‌های آن پی ریزی حکومتی اسلامی در منطقه ما در سال‌های گذشته است که به خوبی در این امر به ما کمک می‌کند. ۲۵۰سال پیش شخصی به نام عثمان بن فودیو دولتی اسلامی را در منطقه ما برپا کرد که در چهار کشور جریان داشت. آن زمان نیجریه، چاد، کامرون و نیجر یک کشور بودند که بعدا به چهار کشور تقسیم شدند. وقتی از رجوع به اسلام به مردم می‌گوییم همه می‌دانند چه می‌گوییم چون او را می‌شناسند و وقتی از علمای دینی صحبت می‌کنیم به سرعت متوجه می‌شوند و ما پیوسته درباره او و مجاهدت‌هایش می‌گوییم. ما برای همین از اسم او نیز استفاده می‌کنیم ومدارس خود را در دوره ابتدایی و متوسطه به نام فودیه نامگذاری می‌کنیم.

او عامل دوم را وجود متصوفه دانست و خاطرنشان کرد: چیز دیگری که به ما کمک می‌کند وجود متصوفه در منطقه ما است. آنها اعتقاد دارند طریقت خود را از امیر مؤمنان علی (ع) گرفته‌اند و به خاطر آشنایی که با اهل بیت (ع) دارند وقتی از مظلومیت حضرت زهرا (س) و حسنین (ع) صحبت می‌کنیم به خوبی درک می‌کنند. وقتی از حب اهل بیت (ع) گفته می‌شود به سرعت متوجه می‌شوند. بسیاری از کسانی که به منهج اهل بیت (ع) گرویده و مستبصر شده‌اند از متصوفه هستند.

رهبر نهضت شیعی نیجریه عامل سوم نمو جریان شیعی را تجمعات باشکوه و پر جمعیت شیعیان در مناسبت‌ها دانست و در این باره گفت: چیز دیگری که به ما کمک می‌کند تعداد ما و تجمع یکپارچه ما در بعضی مناسبت‌ها مثل میلاد پیامبر اکرم (ص) و عاشورا است. در حالت عادی جمعیت ما متفرق هستند ولی وقتی در یک جا جمع می‌شویم چه بسا از تعداد جمعیت بعضی کشورها بیشتر شود. مثل این که همه جمعیت بحرین به عنوان مثال در یک جا جمع شوند. این جمعیت گر چه زیادند ولی نسبت به تعداد کل اهالی کم هستند. هر خانواده‌ای نیز سهمی در گرایش مستبصران دارد. گاهی در یک خانواده هفت نفره به عنوان مثال برخی مستبصر شده و یا در عقیده شیعی خود نسبت به بقیه راسخترند و در جذب و گرایش بقیه تأثیر دارند.

وی یادآور شد: شهری که بتوان گفت همه آنها صد در صد شیعه هستند وجود ندارد گر چه در برخی روستاها چنین چیزی وجود دارد.

او عامل دیگر را هجمه مخالفان دانست و ابراز داشت: هجمه‌ها و دروغ‌های وقیح مخالفان درباره ما یکی از علل نمو جمعیت ما شده است؛ چرا که عده‌ای که آنها را می‌شنوند به تحقیق برخاسته و می‌یابند که ما آنگونه که می‌گویند نیستیم و در نتیجه مستبصر می‌شوند.

او ادامه داد: سعی‌های زیادی شده است که جلو گسترش ما گرفته شود ولی جمعیت ما در حال افزایش است. چه بسا فکر شود چنین چیزی در تاریخ و در زمان ائمه (ع) بوده است در حالی که هم اکنون نیز جریان دارد.

وی افزود: ما عادت داشتیم در جلساتی که به مناسبت عاشورا برگزار می‌شود، اسم آن شهر یا روستا را در لیستی جمع آوری کنیم. البته در شهرهای بزرگ چندین مجلس برگزار می‌شود ولی ما به صورت کلی فقط اسم آن شهر را در آن لیست ذکر می‌کردیم. ما در هفت سال گذشته حدود ۹۰ شهر یا روستا را ثبت می‌کردیم ولی در امسال قبل از عاشورا عددی که یادداشت کردیم ۵۴۰ شهر و روستا بود.

شیخ ابراهیم زکزاکی در ادامه تصریح کرد: قبل از هجمه‌ها شاید ما ۲۰ تا ۵۰ شهر و روستا بودیم ولی الآن به بیش از ۵۴۰ شهر و روستا رسیده ایم. این نشان می‌دهد که جنبش ما رشد نموده و گسترش پیدا کرده است.

او افزود: مردم قبل از اینکه به کلام ما گوش دهند به رفتار ما نگاه می‌کنند که چه کار می‌کنیم و این بیشتر از گفتار ما در تبلیغ کمک می‌کند.

رهبر نهضت شیعی مردم نیجریه در ادامه گفت: الآن فرزندان ما که در زمان استبصار جمعیت ما متولد شده‌اند نسل دوم محسوب می‌شوند. نوه‌های ما هم متولد شده‌اند.

او در خاتمه گفت: آنچه می‌خواهم در پایان بگویم این است که همه اینها توفیق الهی بوده است و خود او ما را برای این کار در نظر گرفته و از اینکه خداوند ما را برای گسترش دین خود به کار گرفته سپاسگزاریم و امیدواریم فعالیت خود را در این راه بیشتر کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha